PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 2 | nr 10 | 177--189
Tytuł artykułu

Stereotyp pracy w handlu jako zmienna pośrednicząca w kształtowaniu postrzegania pracodawcy

Autorzy
Warianty tytułu
The Stereotype of Working in Retailing as a Mediating Variable in Shaping the Perception of an Employer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie pośredniczącego wpływu stereotypu pracy w handlu na postrzeganie pracodawcy. W pracy przyjęto założenie, że postrzeganie pracodawcy zależy nie tylko od działań skierowanych do pracowników podejmowanych przez pracodawcę ale również od stereotypu dotyczącego pracy w handlu, jaki posiadają owi pracownicy. W oparciu o próbę liczącą 262 osób zatrudnionych w handlu zbadano moderującą rolę stereotypu pracy w handlu wykorzystując do tego technikę bootstrappingu. Wyniki badania wskazują, że funkcjonujący stereotyp pracy w handlu może być uznany za zmienną pośrednicząca w kształtowaniu postrzegania pracy w handlu. W opracowaniu wykorzystano wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu sfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2011/03/B/HS4/03576.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to assess the mediating effect of the stereotype of working in retailing on the perception of an employer. The paper assumed that the perception of an employer by the employees depends not only on the employer's CSR activities but also on the stereotype of working in retail held by the employees. Based on a sample of 262 retail employees, the mediating role of the stereotype was explored using the technique of bootstrapping. The findings of the study show that the stereotype of retail work can be treated as a moderator in shaping the perception of work in retailing. The paper contains the findings of research conducted as part of a project funded by the National Science Centre, granted on the basis of decision number DEC-2011/03/B/HS4/03576.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
177--189
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Antonides, G., van Raaij, W., 2003, Zachowania konsumenckie, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Baron, R.M., Kenny, D.A., 1986, The Moderator-mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology, vol. 51, no. 6, s. 1173-1182.
  • Bhattacharya, C.B., Korschun, D., Sen, S., 2009, Strengthening Stakeholder - Company Relationships Through Mutually Beneficial Corporate Social Responsibility Initiatives, Journal of Business Ethics, vol. 85, no. 2, s. 257-272.
  • Block, C.J., Koch, S.M., Liberman, B.E., Merriweather T.J., Roberson, L., 2011, Contending With Stereotype Threat at Work: a Model of Long-Term Responses, The Counseling Psychologist, vol. 39, no. 4, s. 570-600.
  • Broadbridge, A., 2003, Student Perceptions of Retailing as a Destination Career, International Journal of Retail and Distribution Management, vol. 31, no. 6, s. 298-309.
  • Grzegorczykowa, R., 1998, O rozumieniu prototypu i stereotypu we współczesnych teoriach semantycznych, w: Anusiewicz, J., Bartmiński, J. (red.), Stereotyp jako przedmiot lingwistyki: teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocław.
  • Grzesiuk, A., 2010, Handel detaliczny jako pracodawca, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Hoyt, C.L., 2012, Gender Bias in Employment Contexts: a Closer Examination of the Role Incongruity Principle, Journal of Experimental Social Psychology, vol. 48, s. 86-96.
  • Korschun, D., Battacharya, C.B., Swain, S.D., 2011, When and How does Corporate Social Responsibility Encourage Customer Orientation?, ESMT Working Paper, Berlin.
  • Kray, L.J., Shirako, A., 2009, Stereotype Threat in Organizations, w: Inzlicht, M., Schmader, T. (eds.), Stereotype threat: Theory, Process, and Application, Oxford University Press, New York, s. 173-187.
  • MacKinnon, D.P., Lockwood, C.M., Hoff man, J.M., West, S.G., Sheets, V., 2002, A Comparison of Methods to Test Mediation and Other Intervening Variable Effects. Psychological Methods, vol. 7, no. 1, s. 83-104.
  • Mokhlis, S., 2014, What are Students' Perceptions of Retailing As a Career Choice?, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, vol. 3, no. 1, s. 363-368.
  • Nowak, W., 1999, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów, Roczniki Socjologii Rodziny, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, vol. XI, s. 101-112.
  • Preacher, K.J., & Hayes, A.F., 2004, SPSS and SAS Procedures for Estimating Indirect Effects in Simple Mediation Models, Behavior Research Methods, Instruments and Computers, vol. 36, no. 4, s. 717-731.
  • Shrout, P.E., Bolger, N., 2002, Mediation in Experimental and Nonexperimental Studies: New Procedures and Recommendations, Psychological Methods, vol. 7, no. 4, s. 422-445.
  • Stefańska, M., 2012, Komunikacja marketingowa a społeczna odpowiedzialność handlu, Handel Wewnętrzny, nr 1-2, cz. 2, s. 14-22.
  • Stefańska, M., 2014, Why Retailers Should Make the CSR Concept a Tool of Building Satisfaction in Working Place? Store Personnel about CSR, The Proceedings of 10th International Conference Marketing Trends, Paris - Venice, ed. Jean-Claude Andreani and Umberto Collesei, Paris - Venice: Marketing Trends Association.
  • Strelau, J., 2004 (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2 Psychologia ogólna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Wójtowicz, N., 2007, Pojęcie i funkcjonowanie stereotypu. Dychotomiczny obraz masona ze szczególnym uwzględnieniem autostereotypu polskich "braci" u progu II RP, Musica Sacra Nova, vol. 1, no. 1, s. 394-427.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171335429

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.