PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 5 (43) Wyzwania biznesowe XXI wieku | 295--305
Tytuł artykułu

Organizational Creativity and Innovation as Positive Aspects of Cross-cultural Interactions

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Kreatywność organizacyjna i innowacje jako pozytywne aspekty interakcji międzykulturowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W artykule podjęto próbę zbadania pozytywnych aspektów interakcji międzykulturowych (w zgodzie z nowym nurtem w naukach społecznych, zwanym Pozytywnym Potencjałem Organizacji), takich jak kreatywność organizacyjna i innowacje. Celem rozważań jest wykazanie, że interakcje międzykulturowe mogą przyczyniać się do większej kreatywności i innowacji w przedsiębiorstwach wielonarodowych (MNCs) i zespołach wielokulturowych (MTs). Tradycyjnie autorzy skupiali się jak dotąd głównie na problemach generowanych przez różnorodność kulturową. Ten obszar badań wydaje się już dobrze opisany. Natomiast studia nad pozytywnymi aspektami interakcji międzykulturowych, takimi jak kreatywność i innowacje, są zdecydowanie rzadsze. Artykuł składa się z następujących części: przegląd literatury, opis metody badawczej i próby, wyniki badań pilotażowych oraz wnioski. Wyniki badań wskazują, że kreatywność i innowacje mogą ulec wzmocnieniu w MNCs i MTs ze względu na ich różnorodność kulturową.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the article is to explore the positive aspects of cross-cultural interactions (in accordance with a new stream, i.e. Positive Organizational Scholarship) such as organizational creativity and innovation. Its objective is to provide evidence that cross-cultural interactions may contribute to increase of creativity and innovation in multinational companies (MNCs) and multicultural teams (MTs). Since in the prior research authors generally studied the problems caused by cultural diversity which currently seem to be sufficiently well-explored, in the present paper the author tries to document the positive aspects of cross-cultural interactions, such as increased creativity and innovation. This approach appears to be the missing element in the previous studies. The paper includes the following sections: the literature review, the characteristics of the research method and the sample, the results of the pilot study and conclusions. The empirical findings of the research emphasize that creativity and innovation may be enhanced in MNCs and MTs due to their cultural diversity.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Bibliografia
  • Cameron K.P., Dutton J.E., Quinn R.E., Positive Organizational Scholarship - Foundations of a New Discipline, Berrett-Koehler Publishers Inc., San Francisco 2003.
  • Cox T.H., Cultural diversity in organizations: Theory, research, and practice, Benett-Koehler Publishers, San Francisco 1994.
  • Kalinowska-Andrian K., Positive Organizational Scholarship - nowy trend w nauce zarządzania. Zaproszenie do świata pozytywów, "e-mentor" 2006, 1(13), www.e-mentor.edu.pl/artykul/ index/numer/13/id/235 [30.09.2013].
  • Kirkman B.L., Tesluk P.E., Rosen B., The impact of demographic heterogeneity and team leaderteam member demographic fit on team empowerment and effectiveness, "Group and Organization Management" 2004, 29.
  • Luna D., Gupta P.F., An integrative framework for cross-cultural consumer behavior, "International Marketing Review" 2001, 18(1).
  • Mannix E.A., Neale M.A., What differences make a difference? The promise and reality of diverse teams in organizations, "Psychological Science in the Public Interest" 2006, 6.
  • Martins L.L., Miliken F., Wiesenfeld B.M., Salgado P.R., Racioethnic diversity and group members' experiences, "Group and Organization Management" 2003, 28.
  • Noorderhaven N.G., Harzing A.W., Knowledge sharing and social interaction within MNCs, "Journal of International Business Studies" 2009, 40.
  • Patel T., The role of dynamic cultural theories in explaining the viability of international strategic alliances, "Management Decision" 2007, 45(10).
  • Przytuła S., Ekspaci w Polsce - silnym czy słabym ogniwem w zarządzaniu polską filią? Wyniki badań empirycznych, in: Wielokulturowość, ukierunkowanie na wartości i społeczna odpowiedzialność. Nowe wyzwania w zarządzaniu organizacją, ed. M. Rozkwitalska, "Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku", vol. 19, CeDeWu, Warszawa 2013.
  • Rozkwitalska M., Bariery w zarządzaniu międzykulturowym. Perspektywa filii zagranicznych korporacji transnarodowych, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
  • Rozkwitalska M., Human Resource Management strategies for overcoming the barriers in cross- border acquisitions of multinational companies: the case of multinational subsidiaries in Poland, "Social Sciences" 2012, 77(3).
  • Rozkwitalska M., Pozytywne aspekty interakcji międzykulturowych w środowisku wielokulturowym, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu" 2013, No. 36.
  • Rozkwitalska M., Negative and positive aspects of cross-cultural interactions: a case of multinational subsidiaries in Poland, "Inzinerine Ekonomika - Engineering Economics" 2014, 25(2).
  • Sano M., Di Martino L.A., "Japanization" of the employment relationship: three cases in Argentina, "CEPAL Review" 2003, 80.
  • Shenkar O., Cultural Distance Revisited: Towards a More Rigorous Conceptualization and Measurement of Cultural Differences, "Journal of International Business Studies" 2001, 23(3).
  • Stahl G.K., Synergy springs from cultural revolution, "Financial Times" 2006, October 6.
  • Stahl G.K., Maznevski M., Voigt A., Jonsen K., Unrevealing the effects of cultural diversity in teams: A meta-analysis of research on multicultural work groups, "Journal of International Business Studies" 2010, 41(4).
  • Stahl G.K., Makela K., Zanderd L., Maznevski M.L., A look at the bright side of multicultural team diversity, "Scandinavian Journal of Management" 2010, 26.
  • Stevens F.G., Plaut C.V., Sanchez-Burks J., Unlocking the benefits of diversity. All-inclusive multiculturalism and positive organizational change, "The Journal of Applied Behavioral Science" 2008, 44(1).
  • Toyne B., Host managers of multinational firms: an evolution of variables affecting their managerial thinking patterns, "Journal of International Business Studies" 1976.
  • White D.W., Absher R.K., Huggins K.A., The effects of hardiness and cultural distance on socio-cultural adaptation in an expatriate sales manager population, "Journal of Personal Selling & Sales Management" 2011, 31(3).
  • Woodman R.W., Sawyer J.E., Griffin R.W., Toward a theory of organizational creativity, "The Academy of Management Review" 1993, 18(2).
  • www.x-culture.org.
  • Yoshitake K., The advantage of active conformity as a communication strategy for compatibility between self-assertion and smooth interpersonal relationship, "Japanese Journal of Psychology" 1992, 62.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171336547

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.