PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | z. 1 (7) | 149--155
Tytuł artykułu

Goal Conflicts in Consumer Food Choices

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Konflikt celów w wyborach konsumentów żywności
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Paper provides an analysis of goals and choices attached to food consumption. The study is an insight into intertemporal decisions that involve uncertainty and risk. Results were explained by a model of hyperbolic discounting that describes inconsistent preferences which appear to be frequent phenomena among hedonic and utilitarian goals when options are attributed to different moments. (original abstract)
Praca na podstawie analizy wyników badania ankietowego przedstawia najczęściej występujące konflikty celów w wyborach dotyczących żywności oraz wskazuje na dominację konfliktu między smakiem a zwrotnością. Następnie prezentuje model, na podstawie którego można wnioskować, w jaki sposób konflikt pomiędzy celem hedonistycznym, jakim jest smak i celem utylitarnym, jakim jest zdrowotność, będzie rozwiązany. Proponowany model dyskontowania hiperbolicznego umożliwia wyjaśnienie preferencji, tak częstych w konsumpcji żywności a niestabilnych w czasie. Praca wskazuje również na to, w jaki sposób należy postępować, by zachować większą spójność preferencji i ustrzec się od wyborów niesatysfakcjonujących. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
149--155
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznan University of Life Sciences, Poland
Bibliografia
  • Aaker J.L., Lee A.Y., 2001. "I" seek pleasures and "we" avoid pains: the role of self-regulatory goals in information processing and persuasion. J. Consum. Res. 28 (6), 33-49.
  • Ainslie G., 1975. Specious reward: A behavioral theory of impulsiveness and impulse control. Psychol. Bull. 82, 463-496.
  • Ainslie G., 2001. Breakdown of will. Cambridge University Press, NY, 117-143.
  • Freitas A.L., Liberman N., Salovey P., Higgins E.T., 2002. When to begin? Regulatory focus and initiating goal pursuit. Personality and Social Psychol. Bull. 28 (1), 121-130.
  • Higgins E.T., 2002. How Self-Regulation Creates Distinct Values: The case of Promotion and Prevention in Decision Making. J. Consum. Psychol. 12 (3), 177-191.
  • Inman J.J., 2004. Drivers of hedonic choice. Adv. Consum. Res. 32, 142-145.
  • Kahneman D., Frederick S., 2005. A Model of Heuristic Judgment. The Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning.
  • Khan U., Urminsky O., 2004. Navigating between virtues and vices: moderators of decisions involving hedonic versus utilitarian choices. Adv. Consum. Res. 31, 226-228.
  • Luomala H.T., Laaksonen P., Leipamaa H., 2004. How do consumers solve value conflicts in food choices? An empirical description and points for theory-building. Adv. Consum. Res. 31, 226-228.
  • Sukhidial A., Boush D.M., 2004. Eating guilt: measurement and relevance to consumer behavior. Adv. Consum. Res. 31, 156-158.
  • Urminsky O., Kivetz R., 2005. Principles or probabilities: when value overshadows expected value. Adv. Consum. Res. 32, 291-192.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171336907

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.