PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 2 (4) | 47--60
Tytuł artykułu

Autozarządzanie rozwojem karier kadr menedżerskich

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule rozważany jest problem wprowadzenia do dyscypliny o zarządzaniu pojęcia autozarządzania rozumianego jako synergia samorealizacji, samokształcenia, planowania i podejmowania decyzji, samointerwencji i samodoskonalenia. Autozarządzanie jest pojęciem interdyscyplinarnym i wielowymiarowym i może być rozumiane na gruncie zarządzania personelem zarówno jako proces zarządzania własnym rozwojem, jak i projektowanie ścieżek rozwoju zawodowego w organizacji we współpracy ze specjalistami ds. zarządzania personelem. Bazuje ono na takich pojęciach, jak: autonomia, odpowiedzialność, motywacja osiągnięć oraz doskonalenie posiadanych cech osobowościowych. Autor próbuje podkreślić znaczenie autozarządzania (self-management) w budowaniu wizji własnego rozwoju zawodowego, które obecnie urasta do jednej z najważniejszych kompetencji, jaką powinien posiadać każdy pracownik organizacji wiedzy. Ważną zaletą procesu autozarządzania jest możliwość wykorzystania olbrzymiego potencjału motywacyjnego do realizacji zadań oraz chęć sprawdzenia się w rozwiązywaniu coraz bardziej złożonych problemów zarówno teoretycznych, jak i praktycznych.(abstrakt oryginalny)
EN
In this article, the problem concerning the introduction into science the notion of self-management is taken into a consideration. This term is widely understood as synergy of self-accomplishment, self-education and self-improvement. In strict sense, the self-management is treated as multidisciplinary and multidimensional concept, which can be understood both as the process of self-development management and designing career development paths. The author underlines the significance of self-management in individual vision of the performed profession. The term of self-management is gaining importance as one of the most crucial competence of contemporary knowledge organization worker. Moreover, the selfmanagement advantage is the possibility of proper utilization of motivation potential for activity and self-verifying in solving more and more complex theoretical and practical problems.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Bibliografia
  • Chojnacki W., Balasiewicz A., Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa zawodowego i personalnego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006, s. 306-309.
  • Hornowska E., Paluchowski W., Technika badania ważności pracy. Model teoretyczny i wstępne wyniki, [w:] Brzeziński J. (red.), Psychologiczne i psychometryczne problemy diagnostyki psychologicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1993, s. 104-105.
  • Karney J.E., Człowiek i praca. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Wydawnictwo Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 1998, s. 97-98.
  • Klepko S., Knowledge Management: Enriching of Intellectual Capital and Transition to Knowledge Society, [w:] Gierszewska G. (ed.), Report on Management. Knowledge Management, Leon Koźmiński Academy of Entrepreneurship and Management, Warsaw 2001, s. 64-65.
  • Kouzes J.M., Posner B.Z., The Leadership Challenge, Jossey-Bass, San Francisco 1995, s. 97.
  • Kozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa 1986, s. 8.
  • Obuchowski K., Osobowość a społeczna efektywność działania, [w:] Obuchowski K. (red.), Studia osobowości, PAN, IFIS, Warszawa 1975, s. 37.
  • Okoń W., Słownik Pedagogiczny, PWN, Warszawa 1992, s. 12.
  • Parsons F., Our Country's Need, Boston 1894, [w:] Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Wydawnictwo Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2003, s. 33.
  • Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Wydawnictwo Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2003, s. 83.
  • Penn M.J., Kinney Zalesne E., Mikrotrendy. Małe siły, które niosą wielkie zmiany, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2009, s. 403.
  • Probst G., Raub S., Romhard K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 46-47.
  • Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Robbins S., Zachowania w organizacji, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1998.
  • Super D.E., Career and Life Development, Brown W.D., Brooks L. (red.), Career Choice and Development, San Francisco, Washington, London: Jossey Bass Publishers 1984, s. 192-220.
  • Tomaszewski T. (red.), Psychologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992.
  • Westley F.R., Mintzberg H., Profiles of Strategic Vision: Levesque and lacocca, [w:] Quinn R.E., Faerman S.R., Thompson M.P., McGrath M.R., Profesjonalne zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007, s. 238.
  • Wróblewska W., Autoedukacja studentów w Uniwersytecie - ujęcie z perspektywy podmiotu, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2008, s. 53.
  • Zijlstra F., Sonnentag S., After work is done: Psychological perspectives on recovery from work, "European Journal of Work and Organizational Psychology", 2006, No 15, s. 129-138.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171337159

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.