PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 2 (13) | 80--94
Tytuł artykułu

Marketing produktu turystycznego obszarów przyrodniczo cennych

Autorzy
Warianty tytułu
Marketing of Tourism in Unique Natural Areas
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W literaturze dotyczącej marketingu w turystyce dominują tematy związane z tworzeniem produktu turystycznego w tradycyjnym rozumieniu. Zasobom i walorom obszarów przyrodniczo cennych poświęca się niewiele uwagi. Opracowania z dziedziny ekonomii środowiska i zasobów naturalnych najczęściej podejmują zagadnienia pozyskiwania zasobów przyrody oraz zanieczyszczenia i ochrony środowiska. Znacznie mniej miejsca w publikacjach zajmuje problematyka alternatywnego wykorzystania zasobów środowiskowych jako produktu turystycznego, miejsca rekreacji i spędzenia wolnego czasu. Nie docenia się walorów estetyczno-psychologicznych ekosystemów. Produkt turystyczny obszarów przyrodniczo cennych jest produktem przyszłości. W ostatnich latach wzrasta liczba turystów preferujących proekologiczny odpoczynek, a zmniejsza wybierających tradycyjne metody wypoczynku. Wraz z kształtowaniem się świadomości ekologicznej społeczeństwa liczba turystów o proekologicznych potrzebach może znacząco wzrosnąć. Punktem wyjścia do tworzenia produktu turystycznego są istniejące, potencjalne i kreowane potrzeby konsumentów przy uwzględnieniu zasobów oraz uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych. W odniesieniu do obszarów przyrodniczo cennych podstawową potrzebą, która ma być zaspokojona jest szeroko rozumiany kontakt człowieka z naturą, kojący, regenerujący lub wręcz leczniczy wpływ określonych ekosystemów. Wiodącym zasobem zaspokojenia tych potrzeb będą obszary stosunkowo najmniej przekształcone przez człowieka. Nadrzędnym uwarunkowaniem turystycznego wykorzystania ekosystemów jest ich ochrona. (fragment tekstu)
EN
The paper describes the problems of making and promoting such an elaborate product as a unique natural area. The writer argues that it is the product of future. As population is going to grow and so are the pace of human life and ecological awareness, there will be a growing need for communication with nature, especially with those ecosystems which will be the least affected by man. The writer describes and classifies the unique natural areas as a tourism product, and introduces the conditioning of the marketing. He believes that such a product should be categorized as a social marketing, which counts for not only manufacturer and customer's interests but that of community as well. In a number of unique natural areas the community's interest is protected by the regulations on nature preservation. (author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
80--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Rozwój gospodarczo-społeczny, Białystok 1993
  • A. Wiśniewski, Marketing, Warszawa 1997
  • P. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Warszawa 199
  • W. W. Gaworecki, Turystyka, Warszawa 1997
  • A. Krzymowska-Kostrowicka, Geoekologia turystyki i wypoczynku, PWN, Warszawa 199
  • A. Woś, Ekonomika odnawialnych zasobów naturalnych, Warszawa 1995
  • J. T. Winpeny, Wartość środowiska. Metody wyceny ekonomicznej, Warszawa 1995
  • Zarządzanie turystyką, red. Aleksander S.Kornak, Warszawa 1996
  • J. Altkorn, Marketing w turystyce, Warszawa 1994
  • H. Bronakowski, Rynek - marketing dóbr i usług ekologicznych (Słownik podstawowych pojęć) Białystok 1997
  • S. Medlik, Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa, Warszawa 1995
  • Kompendium wiedzy o gospodarce, red. E. Cyrson, Warszawa-Poznań 1996
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171337741

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.