Czasopismo
2011
|
nr 73 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu
|
573--586
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Cross-Cultural Marketing and Country Cluster - Theoretical Depiction
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł podejmuje rozważania dotyczące zróżnicowań kulturowych na rynkach międzynarodowych. Omówiono zagadnienia związane z pojęciem marketingu międzykulturowego. W artykule poruszono problematykę wpływu zróżnicowań kulturowych na standaryzację, dyferencjację, orientacje przedsiębiorstw, marketing i biznes na rynkach międzynarodowych. Ponadto przedstawiono pojęcie i zakres marketingu międzykulturowego w działalności międzynarodowej przedsiębiorstw. Następnie zaprezentowano zróżnicowane kręgi kulturowe (Country Cluster) na podstawie różnych teorii i modeli. W tym kontekście przedstawiono znaczenie identyfikacji Country Cluster dla marketingu międzykulturowego i biznesu międzynarodowego.(abstrakt autora)
The paper raises deliberations concerning cultural diversities on the international markets. There have been discussed issues connected to conception of cross-cultural marketing. In the paper the problems of influence of cultural diversities on standardization/ differentiation, orientations of enterprises, marketing and business on international markets have been brought up. Furthermore there are presented the conception and range of cross-cultural marketing in the international activity of enterprises. Subsequently there have been presented diversified cultures (Country Cluster) based on the cross-cultural models and theories. The significance of identification with Country Cluster for international business and cross-cultural marketing has been presented in that framework.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
573--586
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- M. Gorynia, R. Owczarzak, Podstawy teorii internacjonalizacji i globalizacji działalności przedsiębiorstw, "Gospodarka Narodowa" 2004, nr 1-2, s. 2.
- T. Levitt, The Globalization of Marktes, "Harvard Business Review" 1983, May-June, s. 92-102.
- b. J. Naisbitt, Global Paradox. The Bigger the World Economy, the More Powerful Its Smallest Players, William Morrow & Company, Inc., New York 1994.
- C. Mennicken, Interkulturelles Marketing. Wirkungszusammenhänge zwischen Kultur, Konsumverhalten und Marketing, DUV, Wiesbaden 2000, s. 90.
- K. Mazurek-Łopacińska, Niektóre dylematy rozwoju marketingu globalnego, "Świat Marketingu" 2001, nr 11, www.swiatmarketingu.pl/index.php? rodzaj=01&id_numer=602287.
- J.C. Usunier, B. Walliser, Interkulturelles Marketing, Gabler, Wiesbaden 1993, s. 128.
- Ch. Emrich, Interkulturelles Marketing-Management: Erfolgsstrategien, Konzepte, Analysen, 2. Ueberarb. und erg. Aufl., DUV, Wiesbaden 2009, s. 392.
- D. Lindner, Interkulturelles Marketing: Grundlagen; Strategien; Chancen; Risiken, Verlag Dr. Müller, Sarbruecken 2004, s. 73.
- E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009, s. 68.
- K. Mazurek-Łopacińska, Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003, s. 248.
- D.A. Heenan, H.V. Perlmutter, Multinational organization development, Addison-Wesley, Reading, Mass.1979, s. 18-20.
- S. Ronen, O. Shenkar, Clustering countries on attitudinal dimensions: A review and synthesis, "The Academy of Management Review" July 1985, s. 444.
- 3 L. Kolman, N.G. Noorderhaven, G. Hofstede, E. Dienes, Cross- cultural differences in Central Europe, "Journal of Managerial Psychology" 2003, Vol. 18, Iss. 1, s. 86-87.
- G. Hofstede, Culture's Consequences - International Differences in Work Related Values, Newbury Park, London 1980.
- G. Hofstede, Culture's Consequences: comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations, Sage, Thousand Oaks. Ca. 2001.
- J. Henry, Creativity and Perception in Management, (The Open University 2001), Sage. London, Thousand Oaks 2002, s. 137.
- R.J. House, M. Javidan, Overview of Globe, w: Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies, ed. R.J. House, P.J. Hanges, M. Javidan, P. Dorfman, V. Grupta, Sage, Thousand Oaks., Ca. 2004, s. 11-14.
- F.C. Brodbeck, Navigationshilfe für internationales Change Management. Erkenntnisse aus dem GLOBE Projekt, "OrganisationsEntwicklung" 2006, nr 3, s. 19.
- V. Gupta, P.J. Hanges, Regional and climate Clustering of Societal Cultures, w: Culture, Leadership, and Organizations..., s. 191.
- J.S. Chhokar, F.C. Brodbeck, R.J. House: Introduction,[w:] Culture and Leadership Across the World: The GLOBE Book of In-Depth Studies of 25 Societies, ed. F.C. Brodbeck, J.S. Chhokar, R.J. House, Lawrence Erlbaum Associates, New York 2007, s. 13.
- S. Ronen, O. Shenkar, Clustering countries on attitudinal dimensions: A review and synthesis, "The Academy of Management Review" July 1985, s. 435-454.
- S.P. Huntington, Clash of Civilizations?, "Foreign Affairs" Summer 1993, Vol. 72, No. 3, s. 22-49.
- 1 S.P. Huntington, The Clash of Civilizations, Simon & Schuster: New York 1996, s. 26.
- M.W. Peng, Global Business, Cincinnati: South-Western Cengage Learning 2009, s. 62-63.
- R.R. Gesteland, RóŜnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 18-35, 46-87.
- 4 C. Leeds, S.P. Kirkbride, J. Durcan, The Cultural Context of Europe: A Tentative Mapping, w: Human Resource Management in Europe, ed. P. Kirkbride, Routledge, London 1994, s. 24.
- J.C. Usunier, P. Sissmann, L'interculturel au Service du Marketing, "Harvard-V Expansion" 1986, No. 40 (Spring), s. 85.
- F.C. Brodbeck et. al, Cultural variation of leadership prototypes across 22 European countries, "Journal of Occupational and Organizational Psychology" 2000, No. 73, s. 12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171337949