PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 2 (4) | 149--162
Tytuł artykułu

Rola sportu w organizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od czasów powstania wielkich kultur starożytnych w Egipcie, Chinach i Grecji sport pełnił w nich istotne funkcje społeczne. Oprócz oczywistej funkcji podnoszenia sprawności fizycznej wykorzystywanej w wojsku sport jednoczył społeczności i dawał upust ich emocjom. Od zawsze był spektaklem, którego atrakcyjność polega na ryzyku podejmowanym przez jego uczestników i trudno przewidywalnym finale. Ponadto sport podnosi poziom zdrowotności w społeczeństwie, uczy systematycznej pracy, uczy podejmowania ryzyka i pokazuje gdzie są jego granice. Wszystkie wymienione powyżej cechy wykorzystuje największa organizacja społeczna, czyli państwo, jak również korporacje, a nawet niewielkie firmy. Ryzyko, niepewność, dążenie przez systematyczną pracę do doskonałości coraz bardziej upodabniają przedsiębiorstwo do klubu sportowego a pracujących w nim menedżerów do zawodników. Ponadto dynamiczny rozwój usług upodabnia w coraz to większym stopniu biznes do spektaklu, w którym klient oprócz funkcjonalnego produktu chce otrzymać niematerialne wrażenia. Z kolei stojące na coraz wyższym poziomie usługi edukacyjne i medyczne wymagają od klienta uporu i wytrwałości zawodnika, a od personelu firmy szczerości i zaangażowania podobnego do postawy trenera. Wreszcie sport przez swoją ogromną popularność, przyciągającą na stadiony i przed telewizory ogromne rzesze kibiców, rozwija szereg sektorów gospodarki takich jak budownictwo, telekomunikacja, przemysł tekstylny itp. Jest on również doskonałym medium reklamowym do promocji produktów i usług zarówno z nim powiązanych, jak i z zupełnie innych sektorów gospodarki. W artykule prezentowane są tezy pokazujące, że zarządzający firmami powinni w coraz to większym stopniu dostrzegać i wykorzystać funkcje sportu w swoich przedsiębiorstwach. Należą do nich funkcje: motywacyjna, rozwojowa, promocyjna i funkcja wzorca prowadzenia biznesu.(abstrakt oryginalny)
EN
From times where great ancient cultures in Egypt, Greece and China were formed, sport has played important social roles there. In spite of obvious military functions, sport united societies and expressed their emotions. Sport has always been a spectacle which attractiveness is based on a risk taken by participants and an unexpected finale. Moreover sport has a positive impact on people's health, teaches systematic working and risk taking and shows risk borders. All these features are being used by state - the biggest social organization - corporations and even smaller businesses. The risk, uncertainty as well as striving for excellence by systematical work increasingly resemble the firms to sport clubs, and managers to the players. Furthermore, the dynamic growth of services makes business close to a spectacle in which client wants to receive both a functional product and intangible experience. Reaching increasingly higher level medical and educational services require from client a player persistence, and from personnel a sincerity and engagement similar to sport coach attitude. Sport also develops other economy sectors like: constructing, telecommunication and apparel business and is an efficient promotion media. All these functions: motivation function, developing function, promotional function and pattern function should be visible and useful for managers.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
149--162
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Bibliografia
  • Gilmore J.H., Pine B.J., The Experience Economy. Work is Theatre and Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston 1999.
  • Mullin B.J., Hardy S., Sutton W.A., Sport Marketing, Human Kinetics Publishers, Illinois 1993.
  • Shrank M.D., Sports Marketing. A Strategic Perspective, Prentice Hall 2002.
  • Sznajder A., Marketing sportu, PWE, Warszawa 2008.
  • Wroczyński R, Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Wydawnictwo BK, Wrocław 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171338147

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.