PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Warianty tytułu
Polityka fiskalna w krajach WNP bogatych w ropę naftową
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Finansowa pozycja państwa jest mniej widoczna i trudniejsza w ocenie niż strona polityczna, ekonomiczna czy kulturalna. Problem nie tylko leży w złożoności zagadnienia, ale również wynika z tego, że opiera się ona na tak niematerialnym wehikule, jak pieniądz. Współzależność gospodarcza i finansowa wydawała się tą drogą, która pozwala tym uczestnikom powiązań międzynarodowych budować lepszą przyszłość w oparciu o wartości leżące u podstaw demokracji liberalnej. Jednak ostatnie wydarzenia w regionie WNP, w szczególności polityka Rosji w stosunku do Ukrainy, pokazują, że nie wszystkie kraje chcą budować przyszłość w oparciu o pokojową współpracę. Aneksja Krymu oraz jej polityczne i finansowe konsekwencje wpływają na zmianę na scenie geopolitycznej. Celem tego opracowania jest próba odpowiedzi na pytanie: jak zmiany w sferze finansowej po 90. roku w krajach WNP i na Ukrainie wpłyną na pozycję państw WNP i Ukrainy w kontekście lokalnym i globalnym? Podjęta zostanie również próba określenia wpływu tych zmian na przyszłą rolę Rosji w regionie. (fragment tekstu)
EN
Kraje Wspólnoty Niepodległych Państw produkujące ropę naftową - podobnie jak inne kraje, których gospodarka oparta jest w dużej mierze na zasobach naturalnych - stają przed wyzwaniami związanymi z zarządzaniem swoimi gospodarkami. Szczególne trudności dotyczą polityki fiskalnej. Głównym problemem, z którym muszą sobie poradzić w krótkiej perspektywie czasowej, jest nieprzewidywalna zmienność cen ropy naftowej, mająca wpływ na dochody budżetowe. Co za tym idzie, zmienność ta ma również wpływ na zarządzanie makroekonomiczne oraz planowanie budżetu. Natomiast największa trudność w perspektywie długoterminowej związana jest z wyczerpywaniem się zapasów ropy naftowej i dotyczy osiągnięcia sprawiedliwości międzypokoleniowej oraz zapewnienia długoterminowej stabilności finansów publicznych. Na podstawie międzynarodowych doświadczeń można wnioskować, że kraje bogate w zasoby potrzebują silnych instytucji fiskalnych w celu uzyskania dobrych wyników makroekonomicznych i budżetowych. W przypadku krajów, których gospodarka oparta jest na ropie naftowej, odpowiednie ramy polityki fiskalnej powinny obejmować: 1) planowanie budżetów na podstawie zachowawczych prognoz cen ropy naftowej w perspektywie średnioterminowej; 2) założenie i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania funduszy rezerwowych, gromadzących dochody z ropy naftowej na czarną godzinę; a także 3) wprowadzenie reguł fiskalnych wpływających pośrednio lub bezpośrednio na budżet oraz stworzenie niezależnej organizacji mającej na celu nadzorowanie przestrzegania tych reguł. Chociaż Kraje Wspólnoty Niepodległych Państw posiadające bogate złoża ropy naftowej wprowadziły już pewne elementy wspomnianej polityki, wciąż pozostaje wiele możliwości jej wzmocnienia. Ostrzejsze i rygorystycznie stosowane reguły fiskalne niewątpliwie okażą się pomocne w radzeniu sobie z dzisiejszymi i nadchodzącymi wyzwaniami. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Barnett, S., and Ossowski, R. (2003), Operational Aspects of Fiscal Policy in Oil Producing Countries, in Fiscal Policy Formulation and Implementation in Oil- Producing Countries, ed. by J. M. Davis, R. Ossowski, and A. Fedelino, International Monetary Fund, Washington, D.C.
  • Bauer, A. (2014), Fiscal Rules for Natural Resource Funds: How to Develop and Operationalize an Appropriate Rule, Policy Brief, Revenue Watch Institute, Vale Columbia Center on Sustainable International Investment.
  • Baunsguaard, T., Villafuerte, M., Poplawski-Ribeiro, M., and Richmond, Ch. (2012), Fiscal Frameworks for Resource Rich Developing Countries. IMF Staff Discussion Note 12/04, I International Monetary Fund, Washington, D.C.
  • Bell, J. C. and Faria, T. M. (2007), Critical Issues for a Revenue Management Law. In Escaping the Resource Curse, eds. Macartan Humphreys, Jeffrey D. Sachs and Joseph E. Stiglitz (New York: Columbia University Press, 2007) .
  • Debrun, X. and Kinda, T. (2014), Strengthening Post-Crisis Fiscal Credibility - Fiscal Councils on the Rise. A New Dataset, IMF Working Paper, 14/58, International Monetary Fund Washington, D.C.
  • Debrun, X., Kinda, T., Curristine, T., Eyraud, L.,Harris, J. Seiwald, J. (2013), The Functions and Impact of Fiscal Councils, IMF Policy Paper, July 16, 2013, International Monetary Fund, Washington, DC.
  • European Central Bank (2009), Fiscal policy challenges in oil-exporting countries - a review of key issues, Occasional Paper Series from European Central Bank, No 104, Frankfurt.
  • International Monetary Fund (2001), Fiscal Transparency Code, Washington, DC: IMF.
  • International Monetary Fund (2005), Fiscal Responsibility Laws, Washington, DC: IMF.
  • International Monetary Fund (2006), Republic of Kazakhstan: 2006 Article IV Consultation - Staff Report; and Public Information Notice on the Executive Board Discussion, IMF Country Report No. 06/244, Washington DC: International Monetary Fund .
  • International Monetary Fund (2007), Russia Federation: 2007 Article IV Consultation - Staff Report; Staff Statement; Public Information Notice on the Executive Board Discussion, IMF Country Report No. 351, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2008), Republic of Kazakhstan: 2008 Article IV Consultation - Staff Report; Staff Statement; and Public Information Notice on the Executive Board Discussion, IMF Country Report No. 08/288, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2009), Russia Federation: 2009 Article IV Consultation - Staff Report; Staff Statement; Public Information Notice on the Executive Board Discussion, IMF Country Report No. 09/246, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2010), Republic of Azerbaijan: 2010 Article IV Consultation - Staff Report; Public Information Notice on the Executive Board Discussion; and Statement by the Executive Director for Azerbaijan, IMF Country Report No. 10/113, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2011), Republic of Kazakhstan: 2011 Article IV Consultation - Selected Issues, IMF Country Report No. 11/151, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2011a), Republic of Kazakhstan: 2011 Article IV Consultation - Staff Report; Supplement; and Public Information Notice, IMF Country Report No. 11/150, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2012), Republic of Azerbaijan: 2011 Article IV Consultation - Staff Report, IMF Country Report No. 12/05, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2012a), Russia Federation: 2012 Article IV Consultation - Selected Issues, IMF Country Report No. 12/218, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2013), Republic of Azerbaijan: 2013 Article IV Consultation - Selected Issues, IMF Country Report No. 13/165, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2014), Republic of Azerbaijan: 2014 Article IV Consultation - Staff Report, IMF Country Report No. 14/159, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2014a), Republic of Kazakhstan: 2014 Article IV Consultation - Staff Report, IMF Country Report No. 14/242, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund (2014b), Russian Federation: 2014 Article IV Consultation - Staff Report, IMF Country Report No. 14/175, Washington DC: International Monetary Fund.
  • International Monetary Fund, Fiscal Monitor, 2011: Addressing Fiscal Challenges to Reduce Economic Risks, September 2011, Washington DC.
  • International Monetary Fund, Fiscal Monitor, 2012: Balancing Fiscal Policy Risks, April 2012, Washington DC.
  • Kool, C. J. M., and Muysken, J. (2013), Cross-country private saving heterogeneity and culture, (No. 013). Maastricht: GSBE, Graduate School of Business and Economics. .
  • Kopits, G. (2001), Fiscal Rules: Useful Policy Framework or Unnecessary Ornaments?, IMF working paper WP/01/145, International Monetary Fund, Washington DC.
  • Kopits, G. (2007), Fiscal Responsibility Framework: International Experience and Implications for Hungary. MNB Occasional Paper 62.
  • Ossowski, R. (2013), Managing Non-renewable Resource Revenues in International Handbook of Public Financial Management. Chapter 24, Allen, R., Hemming, R. and Potter, B. (eds), Palgrave Macmillan.
  • Persson, T., and G. Tabellini. (2001), Political Institutions and Policy Outcomes: What Are the Stylized Facts? CEPR Discussion Papers 2872. London: Centre for Economic Policy Research.
  • Schaechter, A., Kinda, T., Budina, N., and Weber, A. (2012), "Fiscal Rules in Response to the Crisis - Toward the 'Next-Generation' Rules. A New Dataset", IMF Working Paper, WP/12/187, International Monetary Fund, Washington DC.
  • Schick, A. (2009), The Role of Fiscal Rules in Budgeting. In Evolutions in Budgetary Practice, 319-341. Paris: OECD Publishing.
  • Schmidt-Hebbel K., (2012), Fiscal Institutions in Resource-Rich Economies: Lessons from Chile and Norway, Documentos de Trabajo 416, Instituto de Economia. Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Sharma, N. and Strauss, T. (2013); "Special Fiscal Institutions for Resource Rich Developing Economies: State of the Debate and Implications for Policy and Practice", ODI Research Report.
  • Tornell, A., and Lane, P. (1999), Are Windfalls a Curse? A Non-Representative Agent Model of the Current Account and Fiscal Policy. NBER Working Papers 4839. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.
  • Van der Ploeg, F. (2011), Natural Resources: Curse or Blessing? Journal of Economic Literature, Vol. 49, No. 2, pp. 366-420.
  • World Bank (2009), Performance-based Budgeting and Medium-term Expenditure Frameworks in Emerging Europe. Washington, DC: World Bank.
  • World Bank (2011), Fiscal Responsibility Framework in Croatia: Lessons from the Past, Rules for the Future, Croatia Policy Notes, July 2011, Washington, DC: World Bank.
  • World Bank (2013), Interim Strategy Note for Turkmenistan doe the period FY14-15, Report No. 78530-TM, June 2013, Washington DC.
  • World Bank (2013a), Kazakhstan Oil Rules: Kazakhstan's Policy Options in a Downturn, Joint Economic Research Program, Report No. 81686- KZ, May 2013, Washington DC.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171338179

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.