PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 11, cz. 1 Zarządzanie - nowe perspektywy w dobie zmian demograficznych | 95--107
Tytuł artykułu

Znaczenie kapitału relacyjnego w budowaniu innowacyjności przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Importance of Relational Capital in Business Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie jest próbą oceny związku między kapitałem relacyjnym przedsiębiorstwa a jego innowacyjnością. Wyjściowym, jak i kluczowym problemem, jawi się ten związany z identyfikacją i pomiarem cech przedsiębiorstwa, które w znacznej mierze są wyrażone nie wartościowo, a jakościowo, co stanowi duże wyzwanie zarówno dla badaczy, jak i menedżerów. Dopiero właściwy pomiar, ustalenie skal oraz szczegółowa analiza pozwoli na odpowiednie zarządzanie zarówno kapitałem relacyjnym, jak i innowacyjnością. Określenie cech charakteryzujących przedsiębiorstwo w aspekcie posiadanego kapitału relacyjnego i jego innowacyjności nie będzie możliwe bez wyjaśnienia tych pojęć. W tym celu poddano analizie publikacje autorów zarówno polskich, jak i zagranicznych oraz dane statystyczne, pochodzące z 2012 roku dotyczące działalności innowacyjnej przedsiębiorstw sporządzone w formie raportu przez GUS, a także badania zlecone przez Komisję Europejską. Głównym celem artykułu jest zatem charakterystyka pojęć: kapitał relacyjny i innowacyjność, a także pokazanie, iż ich stymulowanie jest uwarunkowane zarządzaniem w sposób strategiczny. Poznanie wzajemnych zależności, determinant i możliwości tkwiących zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i poza nim umożliwią rozwój przedsiębiorstwa. W dalszej części artykułu autorka będzie starała się obronić tezę, mówiącą o istotnym wpływie kapitału relacyjnego na innowacyjność przedsiębiorstwa. (fragment tekstu)
EN
Conducted research in the field of innovation emphasize the key role of cooperation in innovation processes. The development of concepts like open innovation, clustering, innovation networks indicate the growing importance of cooperation in business operations. The benefits of relational capital refers to the development of enterprises through long-term cooperation, which can be the guarantor of the existence of the organization, strengthening its identity and the development of relations with the environment. The purpose of this article is characteristic of relational capital in terms of shaping the innovation of enterprises. The article points out that the relational capital management must be initiated within the organization through the use of appropriate tools and the introduction of an intangible asset management aspect to the daily practice. Only appropriate action within the organization for effective creation of relational resources in the inter-organizational dimension. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Bibliografia
  • Bessant J., Tidd J. (2013), Innovation and entrepreneurship-second edition, John Wiley & Sons, Ltd, Chichester.
  • Chesbrough H (2006), Open innovation. Researching a New Paradigm, Oxford University Press, New York.
  • Chomiak-Orsa I. (2013), Zarządzanie kapitałem relacyjnym w procesie wirtualizacji organizacji. Podejście modelowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Danielak W. (2012), Kształtowanie kapitału relacyjnego w małym i średnim przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Downe A.G. (2012), Relational capital and SME collaborative strategy in the Malaysian service industry, "Int. J. Services, Economics and Management", Vol. 4, No. 2.
  • Ebersberger B. , Sverre J., Iversen E. i in. (2011), Analysis of innovation drivers and barriers in support of better policies. Economic and Market Intelligence on Innovation, PRO INNO Europe: INNOGrips II report, Brussels: European Commission, DG Enterprise and Industry, Oslo.
  • GUS (2012), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2009- 2011, Warszawa.
  • GUS (2012), Nauka i technika w Polsce w 2011 roku, Warszawa.
  • Hammel, G., Prahalad, C.K. (1999), Przewaga konkurencyjna jutra: Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Business Press, Warszawa.
  • Hofman-Bang P., Martin H. (2005), IC Rating na tle innych metod oceny kapitału intelektualnego, "E-mentor", nr 4(11), [online] http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/ index/numer/11/id /193, dostęp: 29.06.2014.
  • Jemielniak D., Koźmiński A. K. (2008), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Jashapara A. (2014), Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Keeley L. (2013), Ten types of innovation. The discipline of building breakthroughts, Wiley, New Jersey.
  • Lameras P., Hendrix M., Lengyel D. i in. (2012), Research Review on Open Innovation: Literature Review and Best Practices, OpEx, [online] www.dropbox.com/s/ jig4q0088cruii6/D6.1%20%28FINAL%29.pdf, dostęp: 29.06.2014.
  • Martinez Garcia de Leaniz P., Rodriguez del Bosque I (2013), Intellectual capital and relational capital: The role of sustainability in developing corporate reputation, Intangible Capital 9/2013, OmniaScience.
  • Perechuda K., Chomiak-Orsa I. (2013), Znaczenie kapitału relacyjnego we współczesnych koncepcjach zarządzania, "Zarządzanie i Finanse", nr 4, cz.1.
  • Stańczyk S. (2012), Niematerialne zasoby sieci międzyorganizacyjnych [w:] Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński (red.), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Sudolska A. (2011), Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.
  • Tidd. J., Bessant J. (2011), Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Oficyna, Warszawa.
  • Ujwary-Gil A. (2009), Kapitał intelektualny a wartość rynkowa przedsiębiorstwa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Welbourne T.M., Pardo-del-Val M. (2009), Relational Capital: Strategic Advantage for Small and Medium-Size Enterprises (SMEs) Through Negotiation and Collaboration, Springer Science+Business Media, Group Decision and Negotiation, No 18.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171338333

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.