PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 2 (32) | 51--63
Tytuł artykułu

Artificial Intelligence and Multi-Agent Software for E-Health Knowledge Management System

Warianty tytułu
Sztuczna inteligencja i multiagenci oprogramowania w systemie zarządzania wiedzą w e-zdrowiu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W niniejszym artykule autorzy opisują i porównują cechy przykładowych systemów wieloagentowych w e-zdrowiu. Systemy wieloagentowe w e-zdrowiu zostały przedstawione w czterech obszarach: aplikacje wspomagające życie pacjenta, diagnostyka medyczna, telemonitoring oraz inteligentne szpitale. Autorzy podzielili systemy wieloagentowe e-zdrowia ze względu na obszary zarządzania wiedzą wspierane w e-zdrowiu: (1) wiedza o pacjencie: K4CARE, UR-SAFE, MyHeart, MobiHealth, (2) znajomość prezentowanego problemu medycznego: OHDS, HealthAgents, IHKA, (3) wiedza kontekstowa z przebiegu rozmowy z pacjentem: CASIS, AID-N, CASCOM, Akogrimo i (4) znajomość organizacji ochrony zdrowia: ERMA, SAPHIRE.(abstrakt oryginalny)
EN
In this paper, the authors describe and compare the features of examples of the multi-agent systems (MAS) in e-health. The descriptions of MAS in e-health are presented in four areas: assistive living application, diagnosis, physical telemonitoring, smart-hospital and smart-emergency application. The authors divided the e-health MAS due to the areas of supported knowledge management in e-health: (1) knowledge about the patient: K4CARE, U-R-SAFE, MyHeart, MobiHealth, (2) knowledge of the presented medical problem: OHDS, HealthAgents, IHKA, (3) contextual knowledge about the course of the conversation: CASIS, AID-N, CASCOM, Akogrimo and (4) knowledge of the health organization: ERMA, SAPHIRE.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
51--63
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
  • University of Economics in Katowice, Poland
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Bergenti F., Poggi A., 2008, Multi-Agent Systems for e-Health and the CASCOM Project, in Proc. 9th Workshop Dagli Oggetti agli Agenti, Palermo.
  • Bergenti F., Poggi A., 2009, Multi-Agent Systems for E-health: Recent Projects and Initiatives, in Proc. 10th International Workshop on Objects and Agents, Rimini.
  • Coppin B., 2004, Artificial Intelligence Illuminated, Jones and Bartlett Publishers Inc., Sudbury, pp. 23, 73, 252-253, 543-546, 554.
  • Cascom, http://www.ist-cascom.org/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=73 &Itemid =126 (26.06.2014).
  • Cortés U., Annicchiarico R., Urdiales C., 2008, Agents and Healthcare: Usability and Acceptance, [in:] R. Annicchiarico, U.C. Garcia, C.Urdiales, Agent Technology and e-Health, Birhauser Verlag, Basel, pp. 1-3.
  • Davenport T., Prusak L., 1998, Working Knowledge how Organizations Manage what They Know, Harward Business School Press, Boston.
  • Furmankiewicz M., Sołtysik-Piorunkiewicz A., Ziuziański P., 2014, Artificial Intelligence Systems for Knowledge Management in e-Health: The Study of Intelligent Software Agents, in Latest Trends on Systems - vol. II, Proc. 18th International Conference on Systems (part of CSCC '14), Santorini, s. 551-556.
  • Hadzic M., Ulieru M., Chang E., Ontology based Holonic Diagnostic System (OHDS) for the Research and Control of Unknown Diseases, http://www.theimpactinstitute.org/Publications/PubWeb/Innsbruck- Maja.pdf (26.06.2014).
  • Henderson H., 2007, Artificial Intelligence - Mirrors for the Mind, Chelsea House, New York, pp. 74, 108, 171.
  • Inteligentne systemy wspomagania decyzji, 2009, ed. H. Sroka, W. Wolny, Wydawnictwo AE, Katowice, pp. 164, 166, 171-173.
  • K4CARE, http://www.k4care.net/.
  • MyHeart, http://www.research.philips.com/technologies/heartcycle/myheart-gen.html (26.06.2014).
  • Owoc M.L., 2006, Pojęcie i struktura sztucznej inteligencji, [in:] ed. M.L. Owoc, Elementy systemów ekspertowych. Część I. Sztuczna inteligencja i systemy ekspertowe, Wydawnictwo AE, Wrocław, p. 35.
  • Peleg M., Broens T., González-Ferrer A., Shalom E., Architecture for a Ubiquitous Context-aware Clinical Guidance System for Patients and Care Providers, KR4HC'13/ProHealth'13, Murcia 2013, http://www.mobihealth.com/research/submission-KR4HC2013-final-2.pdf.
  • Schumacher M., Helin H., 2008, CASCOM: Intelligent Service Coordination in the Semantic Web, Birkhauser, Boston.
  • Sinadinakis E., 2011, Smart Homes (unpublished), Technological Educational Institute of Crete, Crete, pp. 29-30.
  • Sołtysik-Piorunkiewicz A., 2013, The development of mobile Internet technology and ubiquitous communication in a knowledge-based organization, in Journal of Applied Knowledge Management, vol. 1, pp. 29-41.
  • Sołtysik-Piorunkiewicz A., 2014, Technologie mobilne w zarządzaniu organizacją opartą na wiedzy, PTZP, Opole, http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T2/t2_263.pdf.
  • Turban E., Leidner D., McLean E., Wetherbe M., 2006, Knowledge Management, [in:] Information Technology for Management: Transforming Organizations in the Digital Economy, John Wiley, pp. 365-405.
  • U-R-SAFE, http://ursafe.tesa.prd.fr/ursafe/new/description.html. Sztuczna inteligencja i elementy hybrydowych systemów ekspertowych, 2005, ed. M. Białko, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
  • Sztuczna inteligencja i systemy ekspertowe: rozwój, perspektywy, 2005, ed. H. Kwaśnicka, Wydawnictwo WSFiZ, Wrocław, pp. 14, 45.
  • Wstęp do sztucznej inteligencji, 2011, ed. M. Flasiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, p. 242.
  • Ziuziański P, Furmankiewicz M., Sołtysik-Piorunkiewicz A., 2014, E-health artificial intelligence system implementation: case study of knowledge management dashboard of epidemiological data in Poland, INTERNATIONAL JOURNAL OF BIOLOGY AND BIOMEDICAL ENGINEERING, vol. 8, pp. 164-171, http://www.naun.org/main/NAUN/bio/2014/a062010-089.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171338419

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.