PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 (3) | 77--96
Tytuł artykułu

Intuicja w zarządzaniu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sztuka zarządzania to przede wszystkim sztuka przewidywania. Stwierdzenie to odnosi się nie tylko do realizowanych celów, ale zaczyna się wraz z wyborem branży, rynku i ludzi, z którymi pragnie się zdobyć wybrane cele. Przeszłość jednak zawsze jest nieznana. Naznaczona niepewnością, poddana zmienności wymyka się poznaniu. Nawet wysublimowane narzędzia analityczne nie radzą sobie z jej prognozowaniem. Otwiera się zatem przestrzeń dla intuicyjnych menedżerów, potrafiących dopatrzyć się zysków tam, gdzie inni jeszcze niczego nie dostrzegają. Dzięki intuicji można wniknąć w istotę zjawisk, zanim jeszcze zjawiska te zaczną kształtować rynek. Ale nie oznacza to, że do intuicji można podchodzić z całkowitym zawierzeniem i bezrefleksyjną ufnością. Wiedząc, że stale towarzyszy ona menedżerom warto też znać charakter jej wpływu i sposób, w jaki deformuje ona obraz rynku.(abstrakt oryginalny)
EN
Management is something like an fine art. Therefore the precognition ability seems to be so valid. Managers are forced to foresee important market features and the kind of accomplished strategy. The future is always unknown: stigmatized because of its uncertainty and variability is hard to recognize. This situation favors managers who intuitive managers, they can notice extraordinary profit before other managers are able to notice it and can distinguish some important factors forming future market. Nevertheless managers make a big mistake when they want to entirely trust intuitive thinking. There are many situation when the intuition is able to misshape the business vision.(original abstract)
Twórcy
  • Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Bibliografia
  • Agor W.H., The logic of intuition. How top executives make important decision, w: W.H. Agor (red.), Intuition in organizations. Sage Publications, Newbury Park, California 1990.
  • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 1997.
  • Balas R., Sweklej J., Pochwatko G., Godlewska M., Głos mojego suflera, w: "Charaktery" 2006, nr 2.
  • Bilet B., Unconscious Cerebral Initiative and the Role of Conscious Will in Voluntary Action, w: "Behavioral and Brain Science" 1985, nr 12.
  • Calori R., Johnson G., Sarnin P., CEOs' cognitive maps and the scope of the organization, w: "Strategic Management Journal" 1994, nr 15.
  • Cosier R., Schwenk C., Dalton D., Managerial decision making in Japan, the U.S., and Hong Kong, w:] "The International Journal of Conflict Management" 1992, nr 3.
  • Drucker P., Praktyka zarządzania, "Czytelnik, Nowoczesność", AE Kraków, 1994.
  • Epstein S.,Integration of the Cognitive and the Psychodynamic Unconscious, w: "American Psychologist" 1994, nr 49.
  • Finkelstein S., Hambrick D., Top management team tenure and organizational outcomes: The moderating role of managerial discretion, w: "Administrative Science Quarterly" 1990, nr 35.
  • Garland H., Throwing Good Money after Bad: The Effect of Sunk Costs on the Decision to Escalate Commitment to an Ongoing Project, w: "Journal of Applied Psychology" grudzień 1990.
  • Gigerenzer G., Intuicja, Prószyńki i S-ka, Warszawa 2007.
  • Golden B., The past is past - Or is it? The use retrospective accounts as indicators of past strategy, w: "Academy of Management Journal" 1992, nr 35.
  • Gruszczyńska-Malec G., Rutkowska M., Strategie zarządzania wiedzą, w: "Przegląd Organizacji" 2007, nr 12.
  • Harung H.S., More effective decisions through synergy of objective and subjective approaches, w: "Management Decision"1993, nr 7.
  • Heller M., Ostateczne wyjaśnienie wszechświata, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2008.
  • Ilgen D.R., Feldman J. M., Performance appraisal: a process focus, w: B.M. Staw, L.L. Cummings (red.), "Research in Organizational Behavior", JAI Press Inc, 1983.
  • Isenberg D., How senior managers think? , w: "Harvard Business Review", grudzień - styczeń 1984.
  • Kartezjusz R., Prawidła kierowania umysłem, w: L. Kołakowski, Filozofia XVII wieku. Wybór tekstów, PWN, Warszawa 1959.
  • Kleinmuntz B., Why we still use our heads instead of formulas: toward an integrative approach, w: "Psychological Bulletin" 1990, nr 3.
  • Krupski R., Strategia bez celów, w: "Przegląd Organizacji" 2003, nr 11.
  • Laszczak M., Intuicja w podejmowaniu decyzji strategicznych, Wyd. ATH, Bielsko-Biała 2010.
  • Matejuk J., Od tworzenia planów do myślenia strategicznego, w: "Przegląd Organizacji" 2006, nr 7-8.
  • Lewandowski A., Wierzbicki A.P., Aspiration-based Decision analysis and Support, IIASA, Luxemburg 1988.
  • Lindsay P. H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Warszawa 1991.
  • Myers D.G., Intuicja. Jej siła i słabość, Biblioteka moderatora, Wrocław 2004.
  • O podejmowaniu decyzji, w: "Zarządzanie na Świecie" 2006, nr 6.
  • Perikh J., Intuition: the new frontier of management. Blackwell Business, Oxford UK 1994.
  • Quinn J.B., Strategies for change: Logical incrementalism, IRWIN, Homewood Il. 1980.
  • Ray M., Myers R., Practical intuition, w: W.H. Agor (red.), "Intuition in organizations", Sage Publications, Newbury Park, California 1990.
  • Reger R., Huff A., Strategic groups: A cognitive perspective, w: "Strategic Management Journal" 1993, nr 14.
  • Rola intuicji przy podejmowaniu decyzji, w: "Zarządzanie na Świecie" 2004, nr 4.
  • Sadowski W., Decyzje i prognozy, PWE, Warszawa 1981.
  • Seebo T.C., The value of experience and intuition, w: "Financial Management" 1993, nr 1.
  • Stelmach W., Władza i kierowanie, Placet, Warszawa 2010.
  • Szapiro T., Co decyduje o decyzji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
  • Vaugham F. E., Varieties of intuitive experience, w: W.H. Agor (red.), "Intuition in organizations". Sage Publications, Newbury Park, California 1990.
  • Zajac E., Bazerman M., Blind spots in industry and competition analysis: Implications of interfirm (mis)perception for strategic decision, w: "Academy of Management Review" 1991, nr 16.
  • Zaleśkiewicz T., I tylko zysku żal, w: "Charaktery" 2003, nr 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171338867

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.