PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 11 | nr 2 | 37--44
Tytuł artykułu

O etyce pracy nauczyciela akademickiego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ethics in Teaching at University Level
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Moje doświadczenia zebrane w czasie zatrudnienia w kilku uczelniach ekonomicznych wskazują, że wielu studentów nie odczuwa "głodu" wiedzy podejmując studia. Nie kupują podręczników, nie czytają czasopism i książek fachowych. Nie zdają sobie sprawy z wartości wiedzy fachowej i z własnej odpowiedzialności za pracę nad swoimi kwalifikacjami. Wierzą, że wystarczy zdobyć formalny dyplom ukończenia szkoły wyższej. Ten błąd nie może być tolerowany. Nauczyciele akademiccy, jeśli zechcą, mogą tym studentom pomóc, nie czekając na reformy ze strony władzy państwa. Warto by to zadanie podjęli, aby choć w jakimś zakresie ratować "boom edukacyjny". Bez dobrze wykształconych ludzi zmarnujemy szanse, jakie nam dało odzyskanie suwerenności i niepodległości. Celem tego referatu jest przedstawienie kilku myśli na temat, jak nauczyciel akademicki może pracować w istniejących warunkach, aby pozyskiwanie wiedzy przez studentów odbywało się według prawidłowej zasady "pięciu zet": zauważyć informację, zainteresować się nią, zrozumieć, zapamiętać, gdzie ją znaleźć, gdy stanie się pilnie potrzebna i zawłaszczyć, to znaczy uczynić ją trwałym składnikiem zasobu własnej wiedzy. Gdy nauczyciel przekona studentów do stosowania tej zasady uczyni dobro nie tylko dla studentów i społeczeństwa, ale też i dla siebie samego. (fragment tekstu)
EN
In all the volumes of Annales. Ethics in Economy there are several interesting papers about the ethics of teaching in academic schools. I would like to add my paper to this collection at the conference in 2007. In my paper I write about my own experiences during the work with students in several schools. In this description I use the method of job analysis recommended by the International Labour Organization in Geneva: the praxeological method of prof. Kotarbiński and an encyclical of John Paul II. I attempt to prove the thesis that teaching of ethics to students makes sense and gives results only when the teacher is able to convince young people to the value of honest work in their personal lives. This thesis may be promoted by positively motivated teachers and well organized working processes in the school. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
37--44
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • ISCO-88, International Standard Classification of Occupations, wyd. ILO, Geneva 1990, s. 67.
  • A. Polańska, Zasady etyki zawodowej a rzeczywistość, "Annales" 2003, s. 191-196.
  • T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, wyd. VII, Ossolineum, Wrocław 1982, s. 365-378 i 329-321.
  • H. Steinmann, J. Schreyogg, Zarządzanie, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992, s. 59.
  • Jan Paweł II, Encyklika o pracy ludzkiej, Wyd. Pallotyńskie, Gdańsk 1981, s. 13-82.
  • K. Wojtyła, Kamieniołom, [w:] Poezje i dramaty, Znak, Kraków 1987, s. 46.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171339419

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.