PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 26 Koszty i ceny w transporcie Aspekty pragmatyczne | 83--93
Tytuł artykułu

Wpływ poszczególnych katergorii części zamiennych na koszty napraw eksploatacyjnych samochodów osobowych w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Effect of Various Vehicles Spare Parts Categories on Operating Repair Costs for the Passenger Car in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na obecnym etapie eksploatacji samochodów osobowych informacja o kosztach naprawy pojazdu ma ogromne znaczenie. Oczywiste jest, że w sektorze samochodów osobowych najwyższe koszty odbudowania pojazdu są związane z zastosowaniem części oryginalnych. Zatem fundamentalnego znaczenia nabierają oczekiwania samych klientów, którzy wymagają od producentów części najwyższego standardu technologicznego i jakościowego, przy jednoczesnym zachowaniu właściwego parametru ceny. W artykule podjęto próbę zasygnalizowana problematyki wyboru poszczególnych części zamiennych w procesach napraw eksploatacyjnych po wprowadzeniu tzw. porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych. Posłużono się dla zilustrowania problemu studium przypadku - analizą kosztów napraw eksploatacyjnych wybranych pojazdów z pewnego segmentu rynkowego. Celem artykułu jest zasygnalizowanie istniejących ograniczeń formalnych i pożądanych perspektywicznych kierunków zmian. W przyszłości może to doprowadzić do poprawy konkurencyjności i obniżenia kosztów napraw eksploatacyjnych pojazdów osobowych w Polsce.(fragment tekstu)
EN
At this stage of the operation of passenger cars information on the costs of vehicle repair has become imperative of great importance. The obvious is that in the highest car repair costs are obtained using original parts. Thus, the fundamental importance of gaining the same expectations of customers who require manufacturers the highest standard of technological and quality while maintaining the proper parameter prices. The article attempts to select individual issues signaled spare parts for passenger cars in the repair processes operating after the introduction of vertical agreements in the motor vehicle sector under the sign agreements restricting competition. For the purposes of empirical case study was used - an analysis of the cost of repairs consumables selected vehicles from different market segments. The purpose of this article is to signal the formal limitations of the existing and desired perspective directions of change, which in the future may lead to the use of available data to improve competition and lower the cost of repairs of passenger vehicles operating in Poland.(fragment of text)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Badania Centrum Technicznego Grupy Allianz: Auto Motor und Sport, lata 2010 i 2013.
  • Badania dotyczące wykorzystania części zamiennych w naprawach blacharsko-lakierniczych, Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Warszawa 2010.
  • Badania Insurance Institute for Highway Safety, MOTO, 19 February 2002.
  • Creutzig J., EG-Gruppenfreistellungs-Verordnung (GVO) für den Kraftfahrzeugsektor, Verlag Recht und Wirtschaft GmbH, Heidelberg-Berlin 2003.
  • Creutzig J., Was ist neu, was bleibt? Ein Vergleich zwischen der Kfz GVO 1475/95 und der Kfz-GVO 1400/2002, w: GVO 2002, Hrsg. Dies, Ottobrunn 2011.
  • Commission regulation (EC) no. 1400/2002 of 31 July 2002 on the application of article 81(3) of the treaty to categories of vertical agreements and concerted practices in the motor vehicle sector, OJ L 203, 1.08.2002.
  • Explanatory brochure to the Commission regulation (EC) no. 1400/2002 of 31 July 2002, Distribution and servicing of motor vehicles in the European Union, European Commission, Directorate General of Competition.
  • Lewicki W., Ekonomiczne i organizacyjne skutki wyłączeń sektorowych na rynku motoryzacyjnym w Polsce, Print Group, Szczecin 2010.
  • Raatz B., Nowoczesne technologie pomiarów i napraw karoserii powypadkowych, TROTON, Zabrowo 2005.
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 461/2010 z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze pojazdów silnikowych, Dz.U. L.129/52 z dnia 28 maja 2010 r.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 października 2010 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, Dz.U. 2010, nr 198, poz. 1315.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171339469

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.