PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 347 Ekonomia | 115--124
Tytuł artykułu

Relacje ekonomiczne w polskim łańcuchu drobiarskim

Warianty tytułu
Economic Relationships in Polish Poultry meat Chain
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zaprezentowano analizę, której celem jest identyfikacja głównych czynników wpływających na wybór typu oraz trwałość relacji ekonomicznych w polskim łańcuchu drobiarskim. Wyodrębniono cztery typy takich relacji, biorąc pod uwagę formę dokonywanych transakcji i sposób zarządzania łańcuchem: transakcje spot, powtarzalne transakcje rynkowe z tym samym partnerem, formalne pisemne umowy długookresowe oraz partycypację kapitałową. Badano opinie uczestników łańcucha. Wyniki pokazują, że o wyborze typu relacji biznesowych decydują: dążenie do unikania ryzyka i niepewności, orientacja długookresowa, rosnące standardy jakościowe na rynku oraz niechęć do utraty niezależności w biznesie. Głównymi czynnikami determinującymi siłę relacji ekonomicznych między podmiotami są: dobra komunikacja w łańcuchu, więzi personalne i symetria siły rynkowej partnerów. Na jakość relacji wpływają przede wszystkim: wzajemne zaufanie partnerów, ich zaangażowanie we wspólne działania oraz satysfakcja z dotychczasowej współpracy w łańcuchu.(abstrakt oryginalny)
EN
The study presents an analysis of factors influencing the selection and sustainability of economic relationships in Polish poultry meat chain. Four basic B2B relationship types have been identified, taking the form of transactions and the way of management as the main criteria. These include: spot markets, repeated transactions with the same partner, written long-term contracts and financial participation. The results of the study indicate that the main factors determinig the selection of relationships type are: avoidance of risk and uncertainity, long-term business orientation, growing quality standards and aversion to be less independent. The strength of the relationships between stakeholders are influenced mainly by: communication along the chain, personal bonds and symmetry in their competitive power. The quality of these relationships are determined by:trust, commitment and satisfaction from so far collaboration.(original abstract)
Rocznik
Strony
115--124
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB, Warszawa
Bibliografia
  • Bain J.S., 1959, Industrial organization, New York.
  • Barry P., Cook M.L., 2004, Organizational economics in the food, agribusiness and agriculture sectors, Contracting and Organizations Research Institute.
  • Bruhn C.M., 1999, Public communication on the food chain, the foundation of global progress, BCPC publications, Brighton.
  • Cox A. i in., 2004, The art of the possible: relationship management in power regimes and supply chains, Supply Chain Management - An International Journal, vol. 9, s. 346-356.
  • Duncan T., Moriarty S.E., 1998, A communication-based marketing model for managing relationships, Journal of Marketing, no. 62, s. 1-13.
  • Ford D. i in., 2003, Managing Business Relationships, John Wiley & Son Ltd., West Sussex.
  • Freytag P.V., 2004, The firm`s sourcing strategy: the importance of culture, Journal of Customer Behavior, no. 3, s. 257-380.
  • Greenberg D., Graham M., 2000, Improving communication about new food technologies, Issues in Science and Technology, Uniwersytet w Dallas, Texas, s. 42-48.
  • Grega L., 2003, Vertical integration as a factor of competitiveness of agriculture, Agricultural Economics, vol. 49, no. 11, s. 520-525.
  • Hinrichs C., 2000, Embeddedness and local food systems. Notes on two types of direct agricultural markets, Journal of Rural Studies, vol. 16, s. 295-303.
  • Huges A., 1996, Forming New Cultures of Food Retail-Manufacturer Relations?, [w:] N. Wringley, M. Lowe, Retailing, Consumption, Capital - Towards the New Retail Geography, Longman, London.
  • Mohr J.J., Fisher R.J., Nevin J.R., 1996, Collaborative communication in interfirm relationships: moderating effects of integration and control, Journal of Marketing, vol. 60, s. 103-115.
  • Porter M., 1985, Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, New York.
  • Sohal A., Wong A., 2002, An examination of the relationships between trust, commitment and relationships quality, International Journal of Retail and Distribution Management, vol. 30, s. 34-50.
  • Vorst J. van der, 2000, Effective Food Supply Chains Scenarios, Uniwersytet Wegeningen.
  • Winter M., 2003, Embeddedness, the new economy and defensive localism, Journal of Rural Studies, vol. 19, no. 1, s. 23-32.
  • Zylbersztajn D., 2004, Organization of firm networks: five critical points for empirical analysis, Journal of Chain and Network Science, vol. 4/1, s. 1-6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171339511

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.