PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 11 | nr 2 | 75--84
Tytuł artykułu

Etyczne standardy relacji pomiędzy lekarzami a firmami farmaceutycznymi w Stanach Zjednoczonych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Ethical Standards for Physicians - Pharmaceutical Industry Relationship in the United States of America
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na działalność systemu zdrowia w Stanach Zjednoczonych duży wpływ wywierają firmy farmaceutyczne. I choć w bardzo szerokim ujęciu cel tego przemysłu i lekarzy jest taki sam - polepszanie zdrowia społeczeństwa, to w nieco węższej perspektywie dostrzegalna jest zasadnicza różnica polegająca na tym, że firmy farmaceutyczne dążą przede wszystkim do zmaksymalizowania swoich zysków, natomiast profesjonalizm lekarzy nakazuje im stawiać zawsze na pierwszym miejscu pacjenta. (fragment tekstu)
EN
This paper attempts an overview on the ethical issues of pharmaceutical industry gift-giving in the United States of America. The article shows that law is not the only way in which the relationship between physicians and pharmaceutical industry can be regulated. Most important professional associations of physicians, pharmacists, residents etc. consider industry gifts as a conflict of interest. They created different ethical guidelines for this complicated issue. The paper demonstrates various solutions of ethical matters in the relationship between physicians and pharmaceutical industry by analyzing codes and guidelines of different associations. On the one hand it shows organizations which allow exchanging of gifts of no value. On the other hand it presents associations that forbid physicians accepting even a pen. The article also shows various attitudes of these associations to situations like inviting physicians to dinner, accepting drug samples, taking subsidies from the company to defray the cost of the conference etc. The problem of those relations has been neglected for long time. From society's point of view it is important for physicians to be informed about the rules and ways that pharmaceutical companies try to influence physicians' prescription habits. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
75--84
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Bibliografia
  • K. Morin, J.M. Darrah, What You Should Know About Gifts to Physicians from Industry. Module 1: Overview of Ethical, Professional, and Legal Issues for Physicians' Relationships with Industry - Presenter's Guide, American Medical Association, Chicago 2003, s. II.
  • R.B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2003, s. 46.
  • K. Morin, L. Morse, The Ethics of Pharmaceutical Industry Gift-Giving: The Role of a Professional Association, "The American Journal of Bioethics" 2003, nr 3, s. 54.
  • Code of Medical Ethics of the American Medical Association. 2006-2007, American Medical Association, 2006, s. http://www.ama-assn.org/ama/pub/category/2498.html - aktualne 20.04.2007 r.
  • K. Morin, What You Should Know About Gifts to Physicians from Industry. Module 4: American Medical Association Ethical Guidelines on Gifts to Physicians form Industry - Presenter's Guide, American Medical Association, Chicago 2003, s.14.
  • On-line Educational Resources, American Medical Association, http://www.ama-assn.org/ama/pub/category/ 8405.html - aktualne 20.04.2007 r.
  • B.D. Rowley, R. Van Harrison, A.M. Thomas, What You Should Know about Gifts to Physicians from Industry, Module 3: Professionalism and Gifts to Physicians from Industry - Presenter's Guide, American Medical Association, Chicago 2003, s. 32.
  • S. Coyle, Physician-Industry Relations. Part 1: Individual Physicians, "American College of Physicians-American Society of Internal Medicine Annals" 2002, nr 136, s. 396-402.
  • S. Coyle, Physician-Industry Relations. Part 2: Organizational Issues, "American College of Physicians-American Society of Internal Medicine Annals" 2002, nr 136, s. 403-406.
  • PhRMA Code on Interactions with Healthcare Professionals, The Pharmaceutical Research and Manufacturers of America, Washington, 2004, s. 21.
  • Resident Physicians and Medical Industry Interactions: Guiding Principles, Association of American Medical Colleges, s. www.aamc.org/members/orr/interactionguidelines.pdf - aktualne 20.04.2007 r.
  • D. Katz, A.L. Caplan, J.F Merz, All Gifts Large and Small. Toward and Understanding the Ethics of Pharmaceutical Industry Gift-Giving, "The American Journal of Bioethics" 2003, nr 3, s. 40.
  • M. Angell, Prawda o firmach farmaceutycznych. Jak nas oszukują i co z tym robić, suplement "Aptekarz" 2005, nr 13, s. 17.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171339995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.