PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 2 | 117--134
Tytuł artykułu

Empowerment w przedsiębiorstwach w świetle przeprowadzonych badań ankietowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem prezentowanego tekstu jest próba ustalenia możliwości wprowadzania empowermentu, będącego jedną z koncepcji zarządzania personelem w organizacji. Rozpatrywane zjawisko jest często utożsamiane z prostą delegacją władzy. Tymczasem jest to zjawisko niezwykle złożone, gdyż obejmuje praktycznie wszystkie sfery funkcjonowania organizacji. Łączy płaszczyznę organizacyjną z płaszczyzną psychologiczną. Empowerment organizacyjny stanowi zespół celowych działań i praktyk menedżerskich dających władzę, kontrolę oraz autorytet podwładnym. Empowerment psychologiczny jest percepcją, odbiorem bycia wspieranym i wzmocnionym. Przedmiotem analizy są wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród 50 małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących na terenie województwa mazowieckiego. W części pierwszej artykułu przedstawiono charakterystykę badanych osób i przedsiębiorstw, w których pracują. Na podstawie uzyskanych danych dotyczących poziomu wykształcenia respondentów można zauważyć, że najbardziej liczne są grupy osób z wykształceniem pomaturalnym i średnim. W drugiej części artykułu przedstawiono ocenę dokonaną przez respondentów, sprawności komunikacji interpersonalnej i organizacyjnej w macierzystym przedsiębiorstwie. Na podstawie udzielonych odpowiedzi, można ocenić komunikację jako bardzo sprawną . W trzeciej części artykułu przedstawiono formy współuczestnictwa respondentów w podejmowaniu decyzji. Wyniki badania wskazują, że najliczniejszą grupą uczestniczącą w procesie decyzyjnym są osoby z wykształceniem technicznym. Taki rezultat badania jest logiczną konsekwencją faktu, że osoby z wykształceniem technicznym są praktykami potrafią najczęściej, znaleźć w konkretnych sytuacjach najlepsze rozwiązanie jakiegoś problemu.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this text is an attempt to determine the feasibility of empowerment, which is one of the concepts of personnel management in the organization. Considered a phenomenon is often equated with a simple delegation of authority, meanwhile This is an extremely complex phenomenon, as it covers practically all spheres of the organization. platform combines organizational the psychological plane. Organizations empowerment is a set of targeted activities and management practices which give power, control and authority to subordinates. Psychological empowerment is a perception, perception of being supported and strengthened. The analysis results of the survey is conducted among 50 small and medium enterprises operating in the voivodeship. In the first part of the article presents the characteristics of respondents and the companies they work for. Based on the obtained data on the educational level of respondents can be seen that they are the most numerous group of people with post-secondary education and secondary education. The second part presents an assessment by respondents of interpersonal communication skills and organizational parent company. The responses can be assessed as a very efficient communication and efficient. In the third part presents the respondents in the form of participatory decisionmaking. The results indicate that the largest group participating in decisions shall be individuals with technical education. This result of the test is the logical consequence of the fact that people with technical education are in practice and they usually can be found in specific situations, the best solution to a problem.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
117--134
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Bibliografia
  • M. Lee, J. Koh, Is empowerment really a new concept?, "The International Journal of Human Resource Management", June 2001, s. 684-695, cyt. [za]: I. Marzec, Empowerment pracowniczy w dążeniu do doskonalenia organizacji, http: //www.zti.com.pl./instytut/pp/referaty/ref33_full.html, s. 1.
  • R.M. Kanter, The change masters, [w:] W.E. Natemeyer, J.S. Gilberg, Classics of Organization Behavior, Interstate, Danvill 1989, s. 358-370 cyt. [za]: I. Marzec, Empowerment pracowniczy w dążeniu do doskonalenia organizacji, http: //www.zti.com.pl./instytut/pp/referaty/ref33_full.html, s. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171340091

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.