PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 48 | nr 3 | 137--146
Tytuł artykułu

Rynek płatności mobilnych w Polsce - stan i perspektywy rozwoju

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Mobile Payment Market in Poland - State and Perspectives of Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rynek płatności mobilnych jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków usług bankowych w Polsce. Polskie banki zainwestowały nie tylko w aplikacje umożliwiające klientom dostęp do produktów bankowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych, ale i w kampanie promujące usługę dostępu do rachunku w telefonie. W ich efekcie ponad połowa użytkowników mobilnego Internetu korzysta z konta bankowego przez tablet lub smartfon, a blisko 50% z nich realizuje płatności za pomocą urządzeń mobilnych. Pomimo dynamicznego wzrostu zainteresowania tego typu płatnościami są one wybierane przez stosunkowo nieliczną grupę klientów i stanowią niewielki odsetek całkowitego wolumenu płatności. Celem niniejszego artykułu są przedstawienie aktualnego stanu rynku płatności mobilnych w Polsce oraz próba oceny perspektyw jego rozwoju. (fragment tekstu)
EN
Over the last few years the mobile payment market has changed remarkably and now it is one of the fastest developing banking markets in Poland. Polish consumers have eagerly adopted mobile devices which serve them as tools of communication, sources of entertainment, navigation tools and payment methods. The move towards mobile payments is a global tendency. Polish banks have noticed this tendency and have invested in new applications which give consumers the opportunity to use their mobile devices for payments. The paper presents the main changes observed on the Polish mobile payment market in the last few years, banks' activities concerning mobile banking and Polish customers' opinion on mobile payments. It attempts to assess the perspectives of further development of the Polish mobile market. (original abstract)
Rocznik
Tom
48
Numer
Strony
137--146
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • 1. Dahlberg T., Mallat N., Ondrus J., Zmijewska A., Mobile Payment Market and Research - Past, Present and Future, Sprouts. Working Paper on Information Systems 6 (48), 2006, www.sprouts. aisnet.org/6-48.
  • 2. Finanse w Internecie, Raport Interaktywnie.com, http://interaktywnie.com/index/index/?file=raport_finanse_w_internecie.pdf.
  • 3. Gawłowski S., Kretowicz L., PKO BP: Polski Standard Płatności mobilnych ruszy w II kw. 2014 r., "Puls Biznesu", www.pb.pl/3524840,86154,pko-bp-polski-standard-platnosci-mobilnych-ruszy-w-ii--kw.-2014-r. (dostęp: 14.04.2014).
  • 4. Górka J., Efektywność instrumentów płatniczych w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
  • 5. Jurczak T., Płatności mobilne: krajobraz przed bitwą. Czy IKO zmiecie NFC z polskiego rynku?, http://serwisy.gazetaprawna.pl/finanse-osobiste/artykuly/774654,platnosci-mobilne-krajobraz--przed-bitwa-iko-vs-nfc.html (dostęp: 16.04.2014).
  • 6. Kaszubski R., Widawski P., Mobilne systemy pieniądza elektronicznego i inne instrumenty mobilnych płatności, http://www.zbp.pl/photo/ftb/mob_ systemy_pieniadza.pdf (dostęp: 10.04.2014).
  • 7. Klimontowicz M., Determinanty rozwoju płatności mobilnych w Polsce i na świecie, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H: Oeconomia, t. 47, z. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
  • 8. Kubiak P., Innowacje w modelu biznesowym, Harvard Business Review Polska, kwiecień 2014.
  • 9. Olękiewicz A., Mamy coraz więcej smartfonów i jesteśmy tego coraz bardziej świadomi, tnsglobal. pl (dostęp: 12.04.2014).
  • 10. Payment Methods: What International Consumers Want, Need and Expect, http://www.firstdata. com/downloads/thought -leadership/ConsumerGlobalPaymentWPINT.pdf (dostęp: 15.04.2014).
  • 11. Stańczyk-Hugiet E., Koopetycja, czyli dokąd zmierza konkurencja, Przegląd Organizacji i Zarządzania, TNOiK, Warszawa 2011.
  • 12. World Payment Report 2013, Capgemini, RBS, EFMA.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171340853

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.