PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 10 Innowacje w transporcie technologie i procesy | 43--52
Tytuł artykułu

Odładunek w Świnoujściu jako metoda zwiększenia opłacalności przewozów morskich do portów ujścia Odry

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Cargo Lightening in Port of Świnoujście As Method of Ship-Owners Income Increase in Trade to Odra River Ports
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Transport morski jest najtańszym i często jedynym możliwym sposobem przemieszczania dużych mas ładunkowych pomiędzy odległymi miejscami. W przypadku dużego zapotrzebowania na surowce często całość dostaw realizowana jest przy użyciu statków morskich do transportu ładunków suchych masowych, czyli masowców. Niestety, ze względu na ograniczenia toru wodnego prowadzącego ze Świnoujścia do Szczecina oraz Polic pełne wykorzystanie możliwości przewozowych statków na tej trasie nie jest możliwe. Ponieważ dla armatora statku koszty ponoszone przy transporcie drogą morską ładunku zarówno całostatkowego (ang. full cargo), jak tylko częściowego (ang. part cargo) są zbliżone, zaś fracht, czyli w ostatecznym rozrachunku przychód i zysk, uzależniony jest od ilości przewiezionego ładunku, skutkuje to wzrostem kosztów usługi w przeliczeniu na jedną tonę. Celem niniejszego opracowania jest analiza opłacalności operacji polegającej na przewiezieniu drogą morską maksymalnej ilości ładunku (uwzględniając ograniczenia portu załadunkowego), a następnie odładowanie jego części w głębokowodnym porcie Świnoujście do stanu zanurzenia umożliwiającego wejście do portów ujścia Odry. Z pozostałym na burcie ładunkiem statek podążałby do miejsca przeznaczenia, zaś odładowana część zostałaby przetransportowana przy użyciu jednostek żeglugi śródlądowej. Ze względu na jednorodność ładunku, ograniczoną liczbę portów załadunkowych i dużą ilość realizowanych przewozów jako przykład wybrane zostały dostawy fosfatów do Portu Morskiego Police.(abstrakt autora)
EN
Draft restriction on Odra River for vessels going to/from port of Szczecin and Police affects vessel's cargo carrying capacity, mainly for ships longer than 170m. In order to obtain effect of scale by maximizing cargo quantity and lowering costs of freight parties arrange for full shipment with off-loading part of the cargo in port of Świnoujscie. While Ship Owners' freight income depends directly on cargo quantity carried, additional costs associated with lightening operations lead to calculations of off-loading economical justification. Article shows main elements and methods of calculating Ship Owners balance sheet and freight rate breakeven point. Example calculations are made for chosen sizes of ships in consideration of freight market level based on BHSI and BSI indexes, port tariff and other positions. Conclusion is that lightening may be profi table for Ship owners on high freight market and for relatively big vessels over 34 000 DWT. (author's abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Guide to Port Entry 2009, Wydawnictwo Shipping Guide Ltd, 2008.
  • Manual for Panellists, Wydawnictwo The Baltic Exchange.
  • Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Zakładów Chemicznych Police SA, Raport Roczny Z. Ch. Police 2008.
  • Port Handlowy Świnoujście 'Taryfa 2009'.
  • The Baltic Exchange Daily Report 2nd of March 2009.
  • Zarządzenie nr 4 Dyr. UM w Szczecinie, Załącznik nr 9.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341205

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.