PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 28 Społeczeństwo informacyjne w świecie rzeczywistym i wirtualnym | 115--127
Tytuł artykułu

Rozwój portali edukacyjnych w dobie ekspansji serwisów społecznościowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Development of Educational Portals in the Age of Social Networking Sites
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z filarów współczesnego świata jest szybka, sprawna komunikacja, rozumiana jako wymiana informacji. Środkiem, który odgrywa obecnie jedną z najważniejszych ról w komunikacji, jest sieć internetowa. Serwisy internetowe z generacji Web 2.0 umożliwiają użytkownikom sieci dynamiczne kształtowanie przestrzeni komunikacyjnej, przy czym każdy korzystający z Internetu może być zarówno twórcą, jak i odbiorcą informacji. Najbardziej popularne mechanizmy w technologii Web 2.0 to tworzenie webinarów, spersonalizowanych blogów, podcastów, screencastów, vodcastów oraz tak zwany mechanizm Wiki. Przejawem coraz większej aktywności internautów jest zamieszczanie na serwisach artykułów, własnych tekstów, zdjęć, filmów wideo oraz tworzenie wirtualnych społeczności - zbiorowości osób połączonych ze sobą różnymi więzami. Procesowi formowania się tych społeczności towarzyszą także nowe zjawiska, na przykład folksonomia, czyli kategoryzowanie informacji zamieszczonych w sieci za pomocą słów kluczowych, czy syndykacja treści za pomocą na przykład kanałów RSS. (fragment tekstu)
EN
For several years, you could observe the evolution of technology in web services. One of the consequences is using a wide range of new mechanisms that allow the surfers release internet creativity and allow them to be involved in the process of shaping and enrichment of network resources. Participation in the creation of informational materials (often audiovisual), the ability to: share ideas, insights, criticism, comments, meet new people, implementation of joint projects - all this makes the random population of internet users turn into communities. Therefore social networking appeared and although initially they were focused on students of specific schools, groups of friends or just friends, then as the course of time the inspiration for their establishing became the tasks performed, carried out jobs. This article attempts to assess the degree of evolution of the educational portals on the web starting with informational sites to the themed social networking sites, in which not only technologies like Web 2.0 play important roles, but also the formation of relationships and a sense of belonging to a social group. Evolution is a complex process, the result of multiple factors, and hence an attempt to defi ne indicators for perceiving the partial or complete transformation of web sites.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Bibliografia
  • Adamczyk J., Web 3.0 źródłem nowej wiedzy, http://www.e-marketing.pl/artyk/artyk107. php (24.03.2011).
  • Fazlagić J.A., Zarządzanie wiedzą w polskiej oświacie - diagnoza i perspektywy rozwoju, badania prowadzone w ramach grantu MNiSzW w październiku-listopadzie 2007 r.; http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/23/id/505 (27.03. 2011).
  • Hetman J., Modele serwisów społecznościowych, http://www.web.gov.pl/g2/big/2010_ 02/fe231c5914c783f94d682ba79379bac8 (26.03.2011).
  • Kuźmińska-Sołśnia B., Portale edukacyjne jako źródło informacji dla ucznia i nauczyciela, http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2005/kuzminsk.pdf (29.03.2011).
  • O'Reilly T., What is Web 2.0, http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/ 09/30/what-is-web-20.html (25.03.2011).
  • Piątek J., Edukacyjne serwisy internetowe z perspektywy nauczyciela informatyki, praca licencjacka, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2010.
  • http://blog.servicetek.media.pl/2010/12/co-raz-bardziej-popularne-portale -spolecznosciowe-w-polsce-raport-by-interaktywnie-com/ (26.03. 2011).
  • http://eversed.wordpress.com/2007/12/04/inteligencja-kolektywnainteligencja -konektywna (25.03.2011).
  • http://ittechblog.pl/2009/11/10/wprost-serwisy-spolecznosciowe/ (26.03.2011).
  • http://ittechblog.pl/2009/11/10/wprost-serwisy-spolecznosciowe/ (26.03.2011).
  • http://panel.pbi.org.pl/wyniki.php (29.03.2011).
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Web_2.0 (25.03.2011).
  • http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_058_10.PDF (26.03. 2011).
  • http://www.efnetica.pl/artykuly/serwisy_spolecznosciowe/82/artykul/217 (26.03.2011).
  • http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/23/id/510 (26.03. 2011).
  • http://www.fejsik.pl/Miliard-uzytkownikow-serwisow-spolecznosciowych-juz-w-tym -roku-a1134 (26.03. 2011).
  • http://www.rp.pl/artykul/621386.html (26.03.2011).
  • http://www.szkolnictwo.pl, http://panel.pbi.org.pl (26.03.2011).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341493

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.