PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 347 Ekonomia | 323--330
Tytuł artykułu

Rola zakorzenienia lokalnego w warunkach gospodarki globalnej

Autorzy
Warianty tytułu
The Role of Local Embeddedness Under Conditions of Global Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Gospodarkę globalną można określić jako kwintesencję rynku. Wybór w takich warunkach dokonywany jest w oparciu o czynniki ekonomiczne. Inne czynniki, na przykład społeczne, praktycznie nie są brane pod uwagę. Globalizacja spowodowała wyraźny podział firm na globalne i lokalne. Firmy działające na lokalnym terytorium i wykorzystujące to, co określamy kapitałem społecznym, odnoszą większe korzyści, niż wynikałoby to z ich potencjału ekonomicznego. Takie firmy często charakteryzuje się jako lokalnie zakorzenione. Zakorzenienie oznacza, że decyzje ekonomiczne nie są autonomiczne w stosunku do kontekstu społecznego, a w wyniku oddziaływania na siebie relacji ekonomicznych i społecznych tworzą się sieci. Zakorzenienie, które dokonuje się przez sieci, jest zjawiskiem opartym na dwóch podstawowych, wzajemnie od siebie zależnych czynnikach: na wiedzy i zaufaniu. Pewna, ale bardzo istotna część wiedzy w sieciach jest przez badaczy definiowana przy użyciu różnych określeń, takich jak: wiedza cicha, milcząca, niedefiniowana.(abstrakt oryginalny)
EN
Global economy can be defined as the essence of the market. Globalization has resulted in a distinct division of companies into global and local ones. Firms operating in the local area and using what we call social capital achieve more gains than their economic potential might suggest. Such firms are often characterized as being locally embedded. Embeddedness means that economic decisions are not independent of the social context, and that networks are formed as a result of the interplay of economic relationships.. Some but highly essential portion of knowledge in networks is termed by scholars using various adjectives: tacit or silent or undefined knowledge.(original abstract)
Rocznik
Strony
323--330
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Barnard Ch., 1997, Funkcje kierownicze. Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, s.143.
  • Camagni R., 1995, The concept of innovative milieu and its relevance for public policies in European lagging regions, Papers in Regional Science, 74, 4.
  • Coase R., 1937, The nature of the firm, Economica (Blackwell Publishing) 4 (16), s. 386-405.
  • Drabher G. (red.), 1993, The Embedded firm: On the Socioeconomics of Industrial Networks, Routledge, London.
  • Fukuyama F., 2000, Wielki wstrząs. Natura ludzka a odbudowa porządku społecznego, Politeja, Warszawa.
  • Fukuyama F., 2003, Kapitał społeczny, [w:] Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  • Granovetter M., 1985, Economic action and social structure: The problem of embeddedness, American Journal of Sociology, 91, 3.
  • Grzeszczak J., 1999, Bieguny wzrostu a formy przestrzeni spolaryzowanej, Prace Geograficzne, 173, IGiPZ PAN, Warszawa.
  • Hayek F., 1945 , The use of knowledge in societ, American Economic Review, 35 (4).
  • Jewtuchowicz A., 2005, Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Malberg A., 1996, Industrial geography: agglomeration and local milieu, Progress In Human Geography, 20, 3.
  • Polanyi K., 1944, The Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Time, Beacon Press, Boston.
  • Polanyi M., 1958, Personal Knowledge. Towards a Post-Critical Philosophy, University of Chicago Press, Chicago.
  • Powell W.W., 1991, Neither Market Nor Hierarchy: Network Forms of Organizations, [w:] G. Thompson i in. (red.), Markets, Hierarchies and Networks Regional Milieu, Papers in Regional Science, nr 71, 2.
  • Saxsnian A., 1994, Regional Advantage, Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128, Harvard University Press, Cambridge, Mass.
  • Stachowiak K., 2011, Rola koncepcji zakorzenienia w geograficznych badaniach nad globalizacją. Ujęcia i problemy badawcze we współczesnej geografii, "Podstawowe Idee i Koncepcje w Geografii", t. 5.
  • Stiglitz J., 2004, Globalizacja, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wilcove B., 2011, Partner w funduszu inwestycyjnym, V. Makarenko, Gazeta Wyborcza, 26-27.11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342209

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.