PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 347 Ekonomia | 341--352
Tytuł artykułu

Internal Determinants of Competitive Advantage in Polish and Italian family Businesses in the Time of Knowledge-Based Economycomparative Analysis

Warianty tytułu
Źródła przewagi konkurencyjnej firm rodzinnych w Polsce i we Włoszech w czasach gospodarki opartej na wiedzy - analiza porównawcza
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Niniejszy artykuł prezentuje wyniki analizy porównawczej dotyczące wewnętrznych źródeł przewagi konkurencyjnej firm rodzinnych w Polsce oraz we Włoszech w gospodarce opartej na wiedzy. Celem opracowania jest identyfikacja i ukazanie wewnętrznych elementów składowych decydujących o możliwościach konkurowania firm rodzinnych w badanych krajach w ramach nowych uwarunkowań gospodarczych. Pierwsza część artykułu została poświęcona rozpoznaniu czynników wpływających na model konkurowania biznesu rodzinnego w Polsce, druga charakteryzuje wymienione czynniki z punktu widzenia przedsiębiorców włoskich, a ostania przedstawia syntetyczną analizę porównawczą tych elementów. Niniejsze opracowanie ukazuje również rozbieżności pomiędzy rozpoznaniem omówionych czynników przez samych przedsiębiorców rodzinnych w zależności od położenia geograficznego.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents a range of topics related to the strategic management in the context of family businesses in Poland and Italy during the era of the Knowledge-based Economy. By using a comparative analysis, the author tried to identify sources positively influencing the competition model both in Polish and Italian family enterprises. Factors chosen to the analysis refer only to internal variables, because of the significant differences in external business environment between Poland and Italy. The main purpose of the article is to identify and describe internal determinants influencing the possibility of competing model of family businesses in Poland and in Italy in new economic conditions. The paper consists three main parts. The first one concentrates on identifying factors affecting the model of competing of the family business in Poland. The second presents the same analysis concentrated on Italian family entrepreneurs. In the last part a comparative analysis of those factors is presented. This study also shows the differences in recognized factors depending on the geographical situation of family entrepreneurs. The results of conducted research outline part of similar outcomes, but the perception of most factors by representatives of Polish and Italian family businesses presents considerable differences. The highlighted divergences and the possibility to conduct in-depth studies can be treated as a sample of transferring of the good practices applied with the success in the Italian family business to Polish ones. This action can be a part of the system which main aim may be both supporting and helping in development of the Polish family businesses.(original abstract)
Rocznik
Strony
341--352
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • AIdaF, 2012, "La Camera di Commercio di Milano, Osservatorio AUB sulle aziende familiari Italiano", pp. 17-28.
  • AIdAF, Ernst & Young, 2011,"Progetto di ricerca holding dei gruppi italiani a controllo famiare", pp. 20-36.
  • Allio M., 2004, "Family Business. Their Virtues, Vices and Strategy Path, Strategy and Leadership", pp. 24-34.
  • Asian Development Bank, 2007, Moving Toward Knowledge-Based Economies: Asian Experience, pp. 1-21.
  • Astrachan J.H., 2010, Strategy in family business: toward a multidimensional research agenda, "Journal of Family Business Strategy", pp. 6-8.
  • Bank of Italy, 2004, Proprietà e controllo delle imprese italiane. Cosa è cambiato nel decennio 1993- -2003, Milano, pp. 14-23.
  • Bertrand M., Schoar A., 2006, The role of family in family firms, "Journal of Economic Perspective", pp. 73-96.
  • Bracci E., Vagnoni E, 2011, Understanding small family business succession in a knowledge management perspective, "Journal of Knowledge Management", vol. IX, no. 1, pp. 7-8.
  • Corbetta G., Montemerlo D., 2001, The Role of Family in Family Business - Research Forum Proceedings, Egea, pp. 54-67.
  • DeNisi A.S, Hitt M.A., Jackson S.E., 2003, Managing Knowledge for Sustained Competitive Advantage, Jossey- Bass, San Francisco, p. 3.
  • Economist Intelligence Unit, 2005, Know how: Managing knowledge for competitive advantage, pp. 4-11.
  • Final Report of the Expert Group, Overview of Family-Business- Relevant Issues: Research, Networks, Policy Measures and Existing Studies, European Commission, p. 4.
  • Gheribi E., Majda A, 2012, Istota zarządzania wiedzą w procesie tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw w realiach gospodarki opartej na wiedzy, [in:] Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica (276), Uniwersytet Łódzki, pp. 55-66.
  • Handzie M., 2006, Knowledge management in SMEs, "CACCI Journal", p. 1.
  • Italian Civil Code, Articule 230, 1975.
  • IULM University of Languages and Communication Doctorate School of Business and Economic Studies, 2008, Overview of Family Business Relevant Issues-Country Fiche Italy, Milano.
  • Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A., 2004, Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • Kellermanns F.W., 2007, Destructive and productive family relationships: A stewardship theory perspective, "Journal of Business Venturing", pp. 545-565.
  • KMU Foschung Austria, 2008, Overview of family business relevant issue - Final Reports, Vienna, p. 39.
  • Mariański, A. 2012, Specyfika firm rodzinnych, Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, p. 30.
  • Miller D., Le Breton-Miller I., 2005, Managing for the Long Run: Lessons in Competitive Advantage from Great Family Businesses, Boston: Harvard Business School Press, pp. 7-52.
  • Miller D., Le Breton-Miller I., Scholnick B., 2008, Stewardship vs. stagnation: an empirical comparison of small family and non-family businesses, "Journal of Management Studies", pp. 50-78.
  • Miller E., Rice A.K., 1967, Systems of Organizations, Tavistock Publications, London, pp. 216-217.
  • OECD, 1996, The Knowledge- Based Economy, Paris, p. 9.
  • PARP, 2009, Badanie Firm Rodzinnych, Warszawa, pp. 85-115.
  • PARP, 2009, Firmy rodzinne w polskiej gospodarce- wyzwania i szanse, Warszawa, pp. 76-97.
  • PARP, 2012, Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych., Warszawa, pp. 27-94.
  • PricewaterhouseCoopers, 2007, Making the difference- Family Business Survey, pp. 22-26.
  • PricewaterhouseCoopers, 2011, Kin in the game- Family Business Survey, pp. 12-14.
  • PricewaterhouseCoopers, 2012, Family firms: A resilient model for the 21 century, pp. 5-14.
  • SGH, American Chamber of Commerce in Poland, Ernst & Young, 2012, Badanie kompetencji i kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych, Warszawa, pp. 21-24.
  • Siefert T., 1996, Du kommst spater mal In die Firma!, Psychosoziale Dynamik von Familienunternehmen, Heidelberg, p. 63.
  • Southern Cross University, 2010, Knowledge management capability and competitive advantage: an empirical study of Vietnamese enterprises, pp. 31-41.
  • Sundaramurthy C., Lewis M., 2003, Control and Collaboration: Paradoxes of Governance, Academy of Management Review, pp. 397-415.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342213

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.