PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 1 (56) | 13--21
Tytuł artykułu

Swoistość zjawisk w komunikacji medialnej i problemy w ich badaniach empirycznych

Warianty tytułu
The Specifi c Nature of Phenomena in Media Communication and Problems with their Empirical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Media, nowe media znajdują się aktualnie na etapie zmiany, która dokonuje się przez cały czas. Ta sytuacja wywiera wpływ na proces zmian w obszarze badań naukowych dotyczących komunikacji medialnej. Poszerza się zakres badań interdyscyplinarnych uwzględniających procesy komunikacji medialnej. W obecnie prowadzonych badaniach w zakresie mediów i komunikowania coraz bardziej elastycznie, a nie, jak dotychczas, rygorystycznie, stosuje się zarówno podejście kwantytatywne, jak i kwalitatywne. Najczęściej prowadzi się badania typu survey, badania opinii publicznej, a następnie ustrukturyzowane wywiady, obserwacje i wywiady pogłębione. Inne metody i techniki stosowane są znacznie rzadziej niż to miało miejsce w przeszłości. Na tę zmianę podejścia w badaniach wywierają wpływ następujące zmiany dokonujące się w procesach komunikowania: nasilająca się interaktywność, coraz bardziej aktywna rola nadawcy/ komunikatora i rozwój multimediów.(abstrakt oryginalny)
EN
Media, new media are currently at the stage of change, which has been taking place all the time. This situation has an impact on the process of change in the area of scientifi c research in regards to media communication. It expands the area of interdisciplinary research which includes processes of media communication. In the area of current media and communication research there is a tendency to apply, in a more and more fl exible manner, both a qualitative and quantitative approach. The most common research techniques include: survey research, opinion poll research and then structured interviews, observations and in-depth interviews. Other methods and techniques which are less often applied than it was in the past. This change in approach can be explained by the following communication processes: increasing interactivity, a more and more active role of the sender/ communicator and development of multi-media.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
13--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji SpołecznejUniwersytetu Jagiellońskiego
Bibliografia
  • M. Hickson, D.W Stacks, J. Bodon, The Status of Research Productivity in Communication: 1915-1995, "Communication Monographs" Vol. 66 (1999), s. 178-197;
  • European key facts: Internet 2001, International Marketing Committee (ed.), Koeln 2001.
  • P.E. Nelson, What is Happening to the Communication Discipline?, "Journal of the Association for Communication Administration" 1995, nr 3, s. 132-135.
  • Communication Research in Media Science in Europe. Perspectives for Research and Academic Training in Europe's Changing Media Reality, ed. by A. Schorr, W. Campbell, M. Schenk, Berlin-New York 2003;
  • A. Schorr, Communication Research and Media Science in Europe: Research and Academic Training at a Turning Point, s. 3-55.
  • M. Mrozowski, Tożsamość nauk o mediach. Przyczynek do dyskusji, "Studia Medioznawcze" 2012, nr 2, s. 24-30.
  • S. Wischenberg, K.D. Altmeppen, M. Loeffelholz, Die Zukunft des Journalismus: Technologische, ökonomische und Redaktionelle Trends, Opladen 1994.
  • G.J. Shepherd, Building a Discipline of Communication, "Journal of Communication" 1993, nr 43 (3), s. 83-99.
  • W. Schramm, The Unique Perspective of Communications: A Retrospective View, "Journal of Communication" 1983, nr 33, s. 6-17.
  • A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies, ed. by K.B. Jensen, London 2004.
  • M. Balnaves, S.H Donald, B. Shoesmith, Media Theories and Approaches. A Global Perspectives, New York 2009, s. 281.
  • I. Bertrand, P. Hughes, Media Research Methods: Audiences, Institutions, Texts, London 2004.
  • R.E. Rice, New Media Technology: Growth and Integration [w:] The New Media, ed. by R. Rice, Beverly Hills 1984, s. 33-54.
  • M. Jabłonowski, T. Gackowski, Tożsamość nauk o mediach. Obszary, perspektywy, postulaty, "Studia Medioznawcze" 2012, nr 2, s. 15.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342877

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.