PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 19 (XIX) | nr 21 (2) | 129--140
Tytuł artykułu

Od kooperencji do modelu 3C - ujęcie teoretyczne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
From Coopetition to 3C Model - Theoretical Aspect
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Konkurencja jest definiowana jako sytuacja, w której kilku aktorów na danym obszarze walczy o ograniczone zasoby i/lub oferuje podobne produkty bądź usługi, które zaspokajają potrzeby tego samego klienta. Z kolei współpraca jest definiowana jako relacja, w której osoby indywidualne, grupy, organizacje współdziałają przez dzielenie się uzupełniającymi się zdolnościami i zasobami w celu odniesienia wspólnych korzyści. Można powiedzieć, że w każdej relacji funkcjonują zarówno elementy konkurowania, jak i współpracy, ale jeden lub drugi element w niektórych wypadkach może mieć charakter ukryty. Jeśli oba elementy współpracy i konkurowania są widoczne, wówczas taką relację nazywa się kooperencją. Kooperencja analizuje symultaniczność strumieni konkurowania i współpracy pomiędzy organizacjami. To relacja między konkurentami, w której rywalizujące strony muszą mieć do siebie zaufanie, angażować się we współpracę, dzielić się informacjami, doświadczeniem oraz ryzykiem współdziałania. Kooperencja stanowi więc pogodzenie dwóch sprzecznych koncepcji, jest analizowana w zarządzaniu i marketingu oraz w sektorze edukacji wyższej. Artykuł prezentuje teoretyczne podstawy modelu 3C, stanowiącego rozszerzenie modelu kooperencji 2C. Model 2C jest modelem uproszczonym, który nie uwzględnia wszystkich interakcji zachodzących między organizacjami w skomplikowanej rzeczywistości gospodarczej. Artykuł wzbogaca istniejący w dotychczasowej literaturze przedmiotu model 2C o trzeci element - komplementarność. Model 3C przedstawiono na przykładzie Food Court w Szwecji oraz Globalnego Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej CEMS. (abstrakt oryginalny)
EN
Competition is defined as a situation in which several actors in the area fight for limited resources and/or offer similar products or services that meet the needs of the customer. The cooperation is defined as a relationship in which individuals, groups, organizations, work together by sharing complementary skills and resources in order to achieve the joint benefits. Organizations do not always engage either in competing or cooperating relationships but these two relationships can mutually coexist.Coopetition analyzes simultaneity of competition and competing relations between organizations. This relationship is between competitors who are rivals, inclines that both parties have to trust each other, engage in collaboration, to share information, experiences and interact in risk taking endavour. Coopetition therefore reconciles two contradictory approaches, is analyzed in management, marketing and higher education sector. The article presents theoretical aspect of 3C model, constituting extention of coopetition model 2C. Model 2C is a simplified model that does not take into account all interactions between organizations in a complex economic reality. The article enriches the existing model considering the third element - complementarity. 3C model has been presented on the example of Food Court in Sweden and Global Alliance of Management Education - CEMS. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
129--140
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Albert S., E-commerce Revitalizes Coopetition, "ComputerWorld" 33/15 (1999), s. 36.
  • Bentgsson M., Eriksson J., Wincent J., Co-opetition dynamics - an outline for further inquiry, "Competitivness Review: An international Business Journal incorporating Journal of Global Competitivness" 20/2 (2010).
  • Bengtsson M., Kock S., Coopetition In Business Networks - Cooperate And Compete Simultaneously, "Industrial Marketing Management" 2000/29.
  • Canegallo C., Ortona G., Ottone S., Ponzano F., Scacciati F., Competition Versus CoOperation: Some Experimental Evidence, "Journal Of Socio-Economics" 2008.
  • Coy P., Sleeping With The Enemy, "Business Week" 2006.
  • Cygler J., Kooperencja Przedsiębiorstw, Czynniki Sektorowe i Korporacyjne, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009.
  • Gnyawali D.R., He J., Madhaven R., Impact Of Co-Opetition On Firm Competitive Behaviour: An Empirical Examination, "Journal Of Management" 32/4 (2006), s. 507-530.
  • Gnyawali D.R., Park B.-J., Co-Opetition And Technological Innovation In Small And Medium-Sized Enterprises; A Multilevel Conceptual Model, "Journal Of Small Business Management" 47/3 (2009).
  • Gomes-Casseres B., The Alliance Revolution. The New Shape Of Business Rivalry, Harvard University Press, Cambridge 1996.
  • Harbison J.R., Pekar P., Smart Alliances, Jossey-Bass, San Francisco 1998.
  • Hamel G., Doz I.L., Prahald C.K., Collaborate With Your Competitor And Win, "Harvard Business Review" 1989, s. 133-139.
  • Hunt S.D., Economic Growth: Should Policy Focus On Investment Or Dynamic Competition?, "European Business Review" 19/4 (2007).
  • Lado A.A., Boyd N.G., Hanlon S.C., Competition, Cooperation, And The Search For Economic Rents: A Syncretic Model, "Academy Of Management Review" 22/1 (1997).
  • Levy M., Loebbecke C., Powell P., Sme's, Co-Opetition And Knowledge Sharing: The Role Of Information Systems, "European Journal Of Marketing" 32/11-12 (1998).
  • Luo Y., A Coopetition Perspective Of Global Competition, "Journal Of World Business" 42/2 (2007).
  • McCray B., Coopetition in the Angels Camp Farmers Market. Small Biz Survival: The Rural and Small Town Business Resource". www. smallbizsutrvival.com/2011/08/coopetition-atangels-camp-farmers.html (dostęp: 15.06.2014).
  • Miles R., Snow C., Miles G., The Future Organisation, "Long Range Planning" 2000/33.
  • Padula G., Danino G.B., Untangling the rise of coopetition: the intrusion of competition in a cooperative game structure, "International Studies of Management and Organization" 37/2 (2007).
  • Quint B., Coopetition: sleeping with the enemy, "Information Technology", 1997, No. 14.
  • Thorgren S., Wincent J., Ttqvist D., A Cause-Effect Study Of Inter-Firm Networking And Corporate Entrepreneurship: Initial Evidence Of Self-Enforcing Spirals, "Journal Of Developmental Entrepreneurship" 14/4 (2009).
  • Verhees F.J.H., Meulenberg M.T.G., Market orientation, Innovativness, product Innovation, and Performance in Small Firms, "Journal of Small Business Management" 42/2 (2004)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342943

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.