PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | 4 | nr 1 | 27--34
Tytuł artykułu

Rola wychowywania przez pracę i do pracy w formowaniu sfery aksjologicznej osoby

Autorzy
Warianty tytułu
Role of Upbringing Through Work and for Work in the Formation of the Axiological Sphere of a Person
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Każdy człowiek jest integralnie związany z wartościami, przyjmuje wobec nich postawę wyboru lub odrzucenia. Postępowanie człowieka ma podstawę aksjologiczną, która dzięki introcepcji zostaje dynamizowana i owocuje pożądanymi skutkami. Nie ma integralnego rozwoju bez wartości, nie ma integralnego wychowania bez własnego w nim udziału, aktywności własnej w perspektywie aksjologicznej. Prawidłowe formowanie sfery aksjologicznej, jako jedno z podstawowych zadań współczesnego wychowania, odbywa się dzięki interakcji między wychowankiem a wychowawcą, przez wspólne działanie, ukazywanie właściwych zasad reagowania na konflikty czy trudności, podkreślanie działania z szacunkiem wobec innych ludzi. Wychowywanie przez pracę i do pracy to przykład procesów, które powinny być wykorzystywane do kształtowania pożądanych wartości u młodego człowieka. (abstrakt oryginalny)
EN
Each man is integrally linked with values, and attains the attitude of either accepting or rejecting them. Behavior of a man has an axiological basis which, owing to introception, is made more dynamic and yields desired effects. There is no integral development without values, like there is now integral upbringing without individual's participation in it, without own activity in the axiological perspective. The proper formation of the axiological sphere, as one of the key objectives of contemporary upbringing, proceeds through the interaction between a pupil and a tutor, through common activities, depicting appropriate rules of responding to conflicts or difficulties, and emphasizing respectful behavior towards other people. Upbringing through work and for work is an example of processes that should be applied while developing desired values in a young man.(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
27--34
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Stalowej Woli
Bibliografia
  • 1. Chałas K. (2007), Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka. Wydawnictwo KUL, Lublin.
  • 2. Chrobak S. (1999), Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły - Jana Pawła II. Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa.
  • 3. Denek K. (2003), Wartości jako źródło edukacji. In: K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Cz. Michałowski, Dziecko w świecie wartości. Part. 1. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, pp. 20-29.
  • 4. Dobrzyńska J. (1999), Pedagogika personalistyczna. "Wychowawca", no. 9, pp. 22-28.
  • 5. Jan Paweł II (1981a), Adhortacja Apostolska Familiaris consortio.
  • 6. Jan Paweł II (1981b), Encyklika Laborem exercens.
  • 7. Jan Paweł II (1979), Encyklika Redemptor hominis.
  • 8. Jan Paweł II (1997), List do młodych całego świata Parati Semper. In: Wybór listów Ojca Świętego Jana Pawła II. Wydawnictwo "M", vol. I, Kraków, pp. 11-19.
  • 9. Jan Paweł II (1989), Zasada wolności nauczania opiera się na godności osoby. Do uczestników zjazdu związku włoskich prawników katolickich, 7 grudnia 1981. In: Jan Paweł, Nauczanie Papieskie. Pallottinum, vol. IV, issue 2, Poznań, pp. 388-393.
  • 10. Kaźmierczak P. (2003), Personalistyczna koncepcja wychowania w nauczaniu Jana Pawła II. Wydawnictwo WAM, Kraków.
  • 11. Klose A. (1995), Katolicka nauka społeczna w zarysie. Biblos, Tarnów.
  • 12. Kostkiewicz J. (1997), Wartość współczesnej edukacji w Polsce, Próba diagnozy. In: T. Kukołowicz, M. Nowak (ed.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne. RW KUL, Lublin.
  • 13. Kunowski S. (2003), Wartości w procesie wychowania. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  • 14. Łobocki M. (2004), Teoria wychowania w zarysie. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  • 15. Nowak M. (1999), Podstawy pedagogiki otwartej. RW KUL, Lublin.
  • 16. Rynio A. (2004), Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Wydawnictwo KUL, Lublin.
  • 17. Stróżyński K. (1999), Wychowanie do pracy. "Edukacja i Dialog", no. 2, pp. 60-61.
  • 18. Wiatrowski Z. (2005), Podstawy pedagogiki pracy. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
  • 19. Wojtyła K. (2001), Miłość i odpowiedzialność. TN KUL, Lublin.
  • 20. Wyszyński S. (1957), Duch pracy ludzkiej. Myśli o wartości pracy. Księgarnia św. Wojciecha, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171343663

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.