PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 1 | 5--22
Tytuł artykułu

Podmiot działań etycznych - w perspektywie historii etyki oraz współczesnej myśli chrześcijańskiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podmiotem kształtującym zainteresowania etyki jako dyscypliny naukowej jest człowiek, a ściślej mówiąc - jego rozum oparty na wiedzy empirycznej. Zainteresowania te mogą być ukierunkowane zarówno na podmiot, jak i przedmiot, rozumiany jako treść badań, przedmiot badawczy, efekty działań sprawczych, także poznawczych. W filozofii kategoria podmiotu występuje zazwyczaj w kontekście zestawienia: podmiot - akt - przedmiot. Owa triada pojęciowa należy do podstawowych pojęć epistemologii, znajduje też zastosowanie w etyce. Etyka jest dyscypliną filozoficzną, której dzieje - na gruncie filozofii zachodniej - sięgają starożytnej Grecji. Od tamtej pory trwają bowiem próby ujęcia istoty jej przedmiotu, tj. powinności moralnej działania, także określenia relacji podmiotu i przedmiotu. Co więcej, próby te trwają nadal, nie milkną też dyskusje w kwestiach etycznych. Mimo upływu lat wciąż istnieją rozbieżności i liczne kontrowersje. Wprawdzie istnieje wiele płaszczyzn wspólnych, umożliwiających porozumienie i wyznaczających etyczne normatywy. Nie zawsze jednak podstawy aksjologiczne pozwalają na osiągnięcie konsensusu. Również w obrębie jednolitego, spójnego systemu wartościowania często trudno jest jednomyślne porozumienie, z racji występowania rożnych interpretacji, dylematów, możliwych ocen. Wiele też kwestii, rozpatrywanych zwłaszcza w kategoriach etyki szczegółowej, pozostaje otwartych, nierozstrzygniętych bądź sprzecznych czy wykluczających się. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
5--22
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Arystoteles. 2002. Etyka Nikomachejska, Warszawa.
  • Belas, L. 2006. Dejny a polityka, Presov.
  • Belas, L. 2007. Machiavelli dnes, Presov.
  • Brandt, R.B. 1996. Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa.
  • Domaniewski, A. 2008., Homo Homini, mały traktat etyczny, Warszawa.
  • Dupkala, R. 2009. Wstęp do filozofii dziejów, Warszawa.
  • Etyka. Zarys. 1992. Kraków.
  • Gołoś, M. 2009. Filozofia polityki Niccolo Machiavellego, w: Człowiek - świat - filozofia, red. W. Słomski, Warszawa.
  • Gołoś, M. 2009. Tożsamość narodowa czy europejska - problem współczesnej Europy, w: Białoruś, Mołdawia i Ukraina wobec wyzwań współczesnego świata, red. T. Kapuśniak, K. Fedorowicz, M. Gołoś, Lublin.
  • Hartman, J. 2009. Słownik filozofii, Kraków.
  • Hartman, J., Woleński, J. 2009. Wiedza o etyce, Warszawa - Bielsko-Biała.
  • Hume, D. 1977. Badania dotyczące rozumu ludzkiego, Warszawa.
  • Kant, I. 2005. Ugruntowanie metafizyki moralności, Kraków.
  • Linton, R. 2000. Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa.
  • Ossowska, M. 1070. Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa.
  • Platon. 2007. Obrona Sokratesa, Kęty 2007.
  • Platon. 2009. Państwo, Kęty 2009.
  • Singer, P. (red.). 2009. Przewodnik po etyce, Warszawa.
  • Słomski, W. 2007. Człowiek u progu XXI wieku - dramat wyborów etycznych, in: Parerga 4.
  • Stolárik, S. 1997. Zbytočná filozofia? In: Verbum, roč. 8, č. 4
  • Stolárik, S. 1997. Zbytočná filozofia? In: Verbum, roč. 8, č. 4.
  • Styczeń, T. Merecki, J. 2007. ABC etyki, Lublin.
  • Styczeń, T. 1995. Wprowadzenie do etyki, Lublin.
  • Szostek, A. 1993. Pogadanki z etyki, Częstochowa.
  • Ślipko, T. 2009. Historia etyki, Kraków.
  • Wawrzonkiewicz, A. 2005. O pojęciu wartości w ujęciu interdyscyplinarnym, in : Filozofia bliższa życiu, Warszawa.
  • Wojtyła, K. 1999. Elementarz etyczny, Lublin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171343877

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.