PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 18 | nr 1 | 21--35
Tytuł artykułu

Ponadnarodowe korporacje jako podmioty nieformalnego wpływu na przykładzie zaangażowania w działania skierowane do osób LGBT w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Transnational Corporations as Entities of Informal Influence. Some Reflections Based on the Example of Their Engagement in Activities Directed to LGBT Groups in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zasadniczą tezą, która zostanie poddana weryfikacji w niniejszym artykule, jest twierdzenie o istnieniu wielopłaszczyznowych narzędzi wpływu, stosowanych przez wielkie korporacje, które służą ograniczeniu podmiotowości konsumentów. Jest to koncepcja (z ang. deep capture) rozwijana przez Jona Hansona i Davida Yosifona, która podkreśla, że wielkie korporacje nie tylko wpływają na organizacje państwowe, ale działają również na poziomie wyobrażeń poszczególnych osób (konsumentów). W świetle tej koncepcji, konsumenci mają jedynie wyobrażenie własnej podmiotowości, podczas gdy działają w warunkach narzuconych przez silnych aktorów o zasięgu globalnym. (...) Niniejszy artykuł stanowi przykład próby wykorzystania opisanej koncepcji do analizy działań przedsiębiorstw w stosunku do mniejszości seksualnych (LGBTQ - lesbijek, gejów, osób biseksualnych, transpłciowych oraz queer) w Polsce. Określenie "mniejszości seksualne" może być w tym kontekście problematyczne, ale stosowane jest nie jako wskaźnik określonego typu tożsamości seksualnej lub płciowej, a jako wyznacznik wspólnej historii działań ruchu społecznego, wspólnych doświadczeń i żądań. (fragment tekstu)
EN
The paper explores the assertion about multi-faceted tools of impact used by large corporations that they aim to limit the subjectivity of consumers. It is based on the concept of 'deep capture' developed by Jon Hanson and David Yosifon. According to this concept consumers have only the idea of their own subjectivity. The authors' basic assumption is that human behaviour is largely (but not completely) dependent on external situational factors rather than the individual dispositions of individuals. In this context we analyse the role of large corporations in shaping the image of LGBT people in Poland. Noteworthy seems to be the consideration to build and strengthen the belief that LGBT people are a group which suffers discrimination, to which anyone should make gestures of support throughout consumer decisions. An overview of the activities of business entities for LGBT groups in Poland lets us say that they cannot be called large scale actions. The actions of Polish companies can be recognised as not very intensive. Western transnational corporations have huge experience in actions for LGBT people, but this is not necessarily the case in Poland. (original abstract)
Rocznik
Tom
18
Numer
Strony
21--35
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, doktorant
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, doktorant
Bibliografia
  • Aronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Baszkiewicz J., Społeczne zobowiązania nauk politycznych, ELIPSA, Warszawa 2008.
  • Biernacka M., Człowiek korporacji. Od normatywizmu do afirmacji własnego Ja, Scholar, Warszawa 2009.
  • Burton B., Unmasking Public Relations [w:] Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy, red. W. Dinan, D. Miller, Pluto Press, London 2007, s. 247-260.
  • Business Platform, 2012, http://lgbt.biz.pl/busines-platform-pl/.
  • Byrne P., Capture explained, http://www.deepcapture.com/a-general-theory-of-capture/.
  • Corporate Equality Index 2014, http://www.hrc.org/campaigns/corporate-equality-index.
  • Czapiński J., T. Panek, Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, 2013, http://www.diagnoza.com/.
  • Fundusze Norweskie zostały głównym sponsorem Parady Równości 2014, 2014, http://paradarownosci.eu/aktualnosci/fundusze-norweskie-zostaly-glownym-sponsorem-parady-rownosci-2014.
  • Gąsior M., Homoseksualiści nie jedzą Nutelli i nie jeżdżą Polskim Busem? Czarna lista Homopedii radzi bojkot nietolerancyjnych firm, 2013, http://natemat.pl/85175,homoseksualisci-nie-jedza-nutelli-i-nie-jezdza-polskim-busem-czarna-lista-homopedii-radzi-ktore-nietolerancyjne-firmy-bojkotowac.
  • Gierańczyk W., A. Stańczyk, Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej [w:] Kształtowanie się struktur przemysłowych, red. Z. Zioło, Z. Makieła, Prace Komisji Geografii Przemysłu 2003, nr 5, Warszawa-Kraków, s. 73-83.
  • Gurtowski M., J. Waszewski, Redukcja do jawności. O pomijaniu zjawisk zakulisowych w badaniach socjologicznych [w:] Metody, techniki i praktyka badań społecznych, red.A. Bąk, Ł. Kubisz-Muła, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2009, s. 199-217, http://tosh.pl/ maciek/Maciej_Gurtowski_i_Jan_Waszewski_-_Redukcja_do_jawnosci_%28frag ment%29.pdf.
  • Hanson J.D., D.G. Yosifon, The Situation: An Introduction to the Situational Character, Critical Realism, Power Economics, and Deep Capture, "University of Pennsylvania Law Review" 2003-2004, vol. 152, s. 129-346.
  • Human Rights Campaign Foundation, Corporate Equality Index 2014. Rating American Workplaces on Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Equality, 2013, http://hrcassets.s3-website-us-east-1.amazonaws.com//files/assets/resources/CEI_2014_final_draft_7.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171343931

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.