Czasopismo
2014
|
t. 15, z. 11, cz. 2 Zarządzanie - nowe perspektywy w dobie zmian demograficznych - w świetle badań
|
105--114
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Digital Exclusion of People in Postproduction Age
Języki publikacji
Abstrakty
W dobie zmian demograficznych starsze pokolenie nie radzi sobie w warunkach ciągłych zmian społecznych i tym samym jest spychane na margines wirtualnej rzeczywistości. Problemy, związane z cyfrowym wykluczeniem osób w wieku postprodukcyjnym, spowodowane są m.in. brakiem odpowiedniej infrastruktury oraz brakiem kwalifikacji tych osób do korzystania z nowych mediów. Edukacja, dostarczenie narzędzi oraz stworzenie odpowiedniego zaplecza powinny stanowić priorytety dla powstania obecnego społeczeństwa informacyjnego. Takie działania niosą ze sobą mnóstwo korzyści, zarówno dla seniorów, jak i całej populacji, która mogłoby korzystać z kapitału wiedzy posiadanego przez osoby w wieku postprodukcyjnym. Intensywne zmiany społeczne, odbywające się z naszym udziałem, trwają w Polsce od ćwierćwiecza. Mimo stosunkowo krótkiego czasu, obecny kształt społeczeństwa oraz stosunek do nowych mediów w Polsce, takich jak Internet, technologie cyfrowe, nie był tak oczywisty. (fragment tekstu)
In the era of demographic change, the older generation can't cope in the conditions of continuous social change and is thus pushed to the margins of society. The problems associated with digital exclusion of people in post-production age, are caused to the lack of adequate infrastructure and the lack of qualifications of these people to use the new media. Education, tools and adequate infrastructure provided for older generation should be a priority for current information society. It carries a lot of benefits for both: seniors and society, that could benefit from knowledge capital held by older people. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
105--114
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
- Adamski A. (2012), Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Dom wydawniczy ELIPSA, Warszawa.
- CBOS (czerwiec 2012), Korzystanie z Internetu [online], www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2012/K_081_12.PDF, dostęp: 22 września 2014.
- Gemius (2013), Internet coraz "starszy" [online], https://www.gemius.pl/pl/aktualnosci/2013-01-21/01, dostęp: 22 września 2014.
- Główny Urząd Statystyczny (2013), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2013 r. [online], http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/nts_spolecz_inform_w_polsce-2013. pdf, dostęp: 22 września 2014.
- Hrapkiewicz H. (2005), Potrzeby osób w wieku starszym i próba ich realizacji [w:] A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie, Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu, Sosnowiec.
- Kowalewska A., Jaczewski A., Komosińska K. (2005), Problemy wieku starczego, [w:] A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie, Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu, Sosnowiec.
- Małecka M., Małecki B. (2008), Analiza rozwoju portali społecznościowych w Internecie, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Warszawa.
- Olszański L. (2006), Dziennikarstwo Internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- Rafa J. (1995), Jaki będzie polski Internet [online], http://www.wsp.krakow.pl/papers/psi.html, dostęp: 22 czerwca 2014.
- Siemieniecki B. (1994), Komputer a humanizm - podstawowe dylematy edukacji, "Komputer w edukacji", nr 1.
- Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków.
- Wallace P. (2002), Psychologia Internetu, Rebis, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171343959