PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | z. 4 (34) | 225--231
Tytuł artykułu

The Teacher and Students in Terms of the Interaction Approach

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Nauczyciel i studenci w ujęciu interakcyjnym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W szerokiej problematyce komunikowania się między ludźmi ważne miejsce zajmują interakcje nauczyciel-student. Ich charakter w zasadniczy sposób może determinować osiągnięcia uzyskiwane przez studentów. Pogląd o transakcyjnej naturze interakcji wymaga od osób organizujących proces kształcenia dekonstrukcji paradygmatu o jednokierunkowym procesie komunikacji międzyludzkiej i wniesienia wkładu w stworzenie warunków sprzyjających wzajemności oddziaływań. W pracy przedstawiono współczesną koncepcję komunikowania się i poddano analizie pojęcie interakcji z zastosowaniem odpowiednich przykładów z literatury przedmiotu. Zaprezentowano także wyniki badań opisujące naturę interakcji nauczyciel-student oraz scharakteryzowano kluczowe czynniki determinujące ich przebieg. (abstrakt oryginalny)
EN
Within the broadly defined field of human communication an important aspect is related to the teacher-students interactions. The character of these interactions may decisively determine students' achievements. The opinion on the transactional nature of the interaction requires the individuals organising the education process to deconstruct the paradigm on the unidirectional process of human communication and to contribute to the creation of conditions promoting reciprocity of interactions. This paper presents the contemporary concept of communication and the term "interaction" was analysed using respective examples given in literature on the subject. Moreover, results of studies describing the nature of teacher-students interactions are presented and key factors determining their course are characterised. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
225--231
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznan University of Life Sciences, Poland
Bibliografia
  • Adams K., Galanes G.J., 2007. Komunikacja w grupach. PWN, Warszawa.
  • Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F. II, 2011. Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Rebis, Poznań.
  • Habermas J., 1999. Teoria działania komunikacyjnego. PWN, Warszawa.
  • Hosotani R., Imai-Matsumara K., 2011. Emotional experience, expressio, and regulation of highquality Japanese elementary school teachers. Teach. Teach. Educ. 6, 27, 1039-1048.
  • Interakcje komunikacyjne w edukacji z perspektywy sytuacyjności i kontekstowości znaczeń. 2008. Eds A. Błachnio, M. Drzewowski, M. Schneider, W. Maliszewski. Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
  • Janowski A., 1995. Uczeń w teatrze życia szkolnego. WSiP, Warszawa.
  • Mika S., 1987. Psychologia społeczna dla nauczycieli. WSiP, Warszawa.
  • Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., 2007. Komunikacja między ludźmi. PWN, Warszawa.
  • Nowicka M., 2000. Sprawność komunikacyjna dzieci w interakcjach szkolnych. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
  • Oyster C.K., 2002. Grupy. Zysk i S-ka, Poznań.
  • Prosen S., Smrtnik Vitulić H., Poljšak Škraban O., 2003. Observing teachers' emotional expression in their interaction with students. The New Educ. Rev. 1, 31, 76-84.
  • Retter H., 2005. Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Sutton R.E., 2007. Teachers' Anger, Frustration, and Self-Regulation. In: Emotion in Education. Eds P.A. Schuts, R. Pekrun. Elsevier Inc., USA, 259-274.
  • Szmatka J., 2007. Małe struktury społeczne. PWN, Warszawa.
  • Turner R.H., 2006. Koncepcja siebie w interakcji społecznej. In: Współczesne teorie socjologiczne. Eds A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171344075

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.