PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 19 (XIX) | nr 21 (3) | 59--76
Tytuł artykułu

Corporate Social Responsibility - ein Schritt zu einer Kultur der Nachhaltigkeit

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility - a Step Towards the Culture of Sustainability
Corporate social responsibility - krok ku kulturze zrównoważoności
Języki publikacji
DE
Abstrakty
Realizacja zrównoważonego rozwoju wymaga - obok właściwych politycznych scenariuszy i odgórnych, możliwie precyzyjnych społecznych wymagań oraz odpowiednich specyficznych sektorowych operacjonalizacji i rozwiązań techniczno-organizacyjnych - fundamentalnych, totalnych, wielkoskalowych, przekrojowych i wzajemnie zharmonizowanych transformacji kulturowych, obejmujących wszystkie relewantne płaszczyzny życia jednostki i społeczeństwa. W warunkach postępującej ekonomizacji społeczeństwa i wzrastającej politycznej i społecznej roli biznesu szczególnego znaczenia dla powodzenia zrównoważonego rozwoju nabiera kultura przedsiębiorstw. Współcześnie filarem kultury zrównoważoności w wielu przedsiębiorstwach staje się filozofia społecznej odpowiedzialności i społecznego zaangażowania biznesu (Corporate Social Responsibility, CSR). Międzynarodowe programy zrównoważonego rozwoju wskazują aktualne potrzeby na płaszczyźnie społecznego zaangażowania biznesu na poziomie ponadnarodowym, związane z dostosowywaniem obecnych modeli społeczno-gospodarczych do globalnych wyzwań zrównoważonego rozwoju. W ten sposób programy te z jednej strony wyznaczają ramy odniesienia dla krajowych polityk gospodarczych oddziałujących na biznes na zasadzie "góra-dół", z drugiej kształtują międzynarodowe standardy biznesowe, które pod wpływem postępującej gospodarczej integracji świata, coraz szybszego obiegu informacji oraz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego przenikają do biznesu horyzontalnie i diagonalnie. Przedłożony artykuł omawia główne założenia filozofii CSR oraz wskazuje potencjały wykorzystania CSR dla budowania kultury zrównoważoności w przedsiębiorstwie i wokół przedsiębiorstwa. Na tle głównych społecznych, makro- i mikroekonomicznych funkcji CSR zwraca uwagę na kilka kontrowersji wokół jej naukowej legitymizacji oraz na niektóre zagrożenia, wyzwania i warunki powodzenia związane z rozwijaniem nowej zrównoważonej kultury zarządzania opartej na odpowiedzialności oraz społecznym i środowiskowym zaangażowaniu przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
The implementation of the concept of sustainable development requires basic, comprehensive and coordinated cultural transformations that permeate all relevant levels of individual and social life. In conditions of the progressive commodification of society and the increasing political and social power of modern business organizations, the importance of the corporate culture increases. Currently, the philosophy and ethics of social engagement and social responsibility Corporate Social Responsibility (CSR) is the cornerstone of a culture of the sustainability culture in many companies. Some international sustainability programs refer to current needs at the level of social engagement of companies in the supranational level, associated with an adaptation of existing socio-economic models to global challenges related of the concept of sustainable development. In this way, these programs on the one hand provide a reference frameworks for national economic policies which affect the actions of companies in the form of a top-down, on the other hand international standards shape the business, which, under the influence of progressive economic integration of the world, faster flow of information and the development of civil society penetrate business horizontally and diagonally. Submitted article discusses the main objectives of the philosophy of CSR and indicates the potential use CSR for building a culture of sustainability in the company and around the company. On the background of major social, macro- and microeconomic functions CSR points out a few controversies over her scientific legitimization and to some threats, challenges and conditions of the success tied with developing the new balanced culture of the management based on the responsibility and public and environmental engagement of companies. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
59--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Rzeszow University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Bartkowiak G. Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym [Soziale Verantwortung der Wirtschaft aus theoretischer und empirischer Sicht], Warszawa 2011 (poln.).
  • Bowen H.R., Social responsibility of the businessman, New York 1953.
  • Brewing J., Kritik der Unternehmensethik. An den Grenzen konsensual-kommunikativ orientierter Unternehmensethik, Bern 1995.
  • Drucker P., Społeczeństwo prokapitalistyczne [Prokapitalistische Gesellschaft]. Warszawa 1999 (poln.).
  • Freeman R.E., Strategic management: A stakeholders approach, Boston 1984.
  • Friedman M., The social responsibility of business is to increase its profits, "New York Times Magazine" 13.09.1970.
  • Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami [Grundlagen des Organisationsmanagement], Warszawa 2004 (poln.).
  • Guidance on social responsibility, ISO 26000:2010.
  • Heidbrink L., Wie moralisch sind Unternehmen?, "Aus der Politik und Zeitgeschichte" 2008/31, S. 1-4.
  • Homann K., Moral in den Funktionszusammenhängen der modernen Wirtschaft. Zwei Beiträge zur Wirtschaftsethik unter Wettbewerbsbedingungen, Stuttgart (Akademie der Diozöse Rottenburg-Stuttgart) 1993.
  • Homann K., Blome-Drees F., Wirtschafts- und Unternehmensethik, Göttingen 1992.
  • Löhr A., Unternehmensethik und Betriebswirtschaftslehre. Untersuchungen zur theoretischen Stützung der Unternehmenspraxis, Stuttgart 1991.
  • Ministerstwo Gospodarki [Wirtschaftsministerium], Rekomendacje w zakresie wdrażania założeń koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Polsce [Empfehlungen für die Implementierung von CSR-Grundsätzen in Polen], Warszawa 2013 (poln.).
  • PARP [Polnische Agentur für Unternehmensförderung], Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu wraz z opracowaniem zestawu wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach [Bewertung der Fortschritte bei der Umsetzung von CSR-Standards einschließlich der Erarbeitung von Indikatorensets für die CSR-Aktivitäten in kleinen, mittleren und großen Unternehmen], Warszawa 2012 (poln.).
  • Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie [Verantwortungsvolles Wirtschaften in einer verantwortungslosen Welt], Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu [Akademie für Philanthropieentwicklung in Polen. Forum für Verantwortliches Wirtschaften], Warszawa 2004 (poln.).
  • Rudnicka A., CSR - doskonalenie relacji społecznych w firmie [Die CSR - Verbesserung der sozialen Relationen in der Firma], Warszawa 2012, S. 50f. (poln.).
  • Stec-Rusiecka J., Wpływ społecznej odpowiedzialności na poprawę jakości życia społeczeństwa [Auswirkungen der CSR auf die Verbesserung gesellschaftlicher Lebensqualität], "Modern Management Review" XVIII/2 (2013), S. 85-91(poln.).
  • Stecko J., Zaufanie a społeczna odpowiedzialność biznesu [Vertrauen und soziale Verantwortung der Wirtschaft], "Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Zarządzanie i Marketing" [Wissenschaftliche Hefte der Polytechnischen Hochschule Rzeszow. Management Und Marketing] 19/285 (2012), S. 153-161.
  • Steinmann H., Löhr A., Grundlagen der Unternehmensethik, 2. Aufl., Stuttgart 1994.
  • Stehr N., Die Moralisierung der Märkte. Eine Gesellschaftstheorie, Frankfurt am Main 2007.
  • Ślęzak-Gładzik I., Corporate Social Responsibility (CSR) jako koncepcja porządkująca relacje między biznesem a społeczeństwem [CSR als ein die Beziehungen zwischen Wirtschaft und Gesellschaft ordnendes Konzept]. "Modern Management Review" XVIII/2 (2013), S. 113-125.
  • Ulrich P., Integrative Wirtschaftsethik. Grundlagen einer lebensdienlichen Ökonomie, 3. Aufl., Wien 2001.
  • Unternehmensethik, Hrsg. H. Steinmann, 2. Aufl., Stuttgart 1991.
  • Vogel D., The market of virtue. The potentials and limits of corporate social responsibility, Washington 2006.
  • Wirtschafts- und Unternehmensethik. Kritik einer neuen Generation. Zwischen Grundlagenreflexion und ökonomischer Indienstnahme, Hrsg. H.G. Nutzinger, München 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171344287

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.