PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | R. 11, z. 3 | 43--46
Tytuł artykułu

O metodologicznej perspektywie na edukację historyczną

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Edukacja historyczna zawsze cieszyła się szczególnym zainteresowaniem władz państwowych, ponieważ jej zadaniem było nie tylko (a często nawet i nie tyle co) wyposażenie uczniów w określony zasób wiedzy, ale także stworzenie podstaw do rozwoju ich własnej tożsamości i politycznej lojalności, usankcjonowanie w ich oczach obowiązującego porządku rzeczy i ukształtowanie pożądanego obrazu przyszłości. Modernizm, dla którego naród był najbardziej masową i jednocześnie najbardziej uniwersalną formą tożsamości, położył podwaliny pod nacjonalne narratywy historyczne, wyłożone w szablonowych podręcznikach i rozpowszechniane za sprawą systemu edukacji. Zadaniem tych narratywów była obrona pozycji kraju na arenie międzynarodowej i ograniczanie wewnętrznego separatyzmu. Wersje historii powinny być jednolite, spójne i wyłącznie obowiązujące (niedopuszczające jakiejkolwiek alternatywy). Szczególną uwagę zwracano na historycznie uwarunkowaną państwowość, "wieczność" posiadanych praw do określonego terytorium, przykłady udziału kraju w osiągnięciach światowej cywilizacji, heroiczne czyny przodków (w tym również podboje, które pojmowane były jako wypełnienie misji cywilizacyjnej), a także poniesione ofiary i cierpienia. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
43--46
Opis fizyczny
Twórcy
  • Rosyjski Państwowy Uniwersytet Humanistyczny
Bibliografia
  • E. Gellner, Narody i nacjonalizm, przeł. T. Hołówka, Warszawa 1991, s. 47.
  • J. Clifford, The Predicament of Culture: Twentieth-Century Ethnography, Literature and Art, Cambridge, Mass. 1988.
  • W. Jackson, Life in Classroom, New York 1968; K. A. Yelvington, History, Memory, and Identity: A Programmatic Prolegomenon, "Critique of Anthropology", vol. 22, 2002, no. 3, s. 245.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171344301

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.