PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 8 (4) | 283--295
Tytuł artykułu

Characteristics and Perspectives of Highly Skilled Graduates in the Italian Labour Market

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Charakterystyka i perspektywy zatrudnienia wysoko wykwalifikowanych absolwentów wyższych uczelni na włoskim rynku pracy
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest określenie zależności między wykształceniem a zatrudnieniem oraz ich implikacji dla młodych absolwentów uczelni wyższych we Włoszech przez analizę głównych czynników wpływających na szanse zatrudnienia absolwentów w okresie trzech lat po ukończeniu studiów. Porównano również włoskie makroobszary z uwzględnieniem regionu zamieszkania absolwentów w 2010 r. W badanej próbie doświadczenie zawodowe wyniesione z praktyk i stażów podczas studiów pierwszego stopnia, ukończenie studiów podyplomowych, bardziej zaawansowany wiek w momencie ukończenia studiów oraz pozostawanie w związku małżeńskim lub bycie osobą rozwiedzioną zwiększają szanse zatrudnienia w porównaniu z pozostawaniem bezrobotnym trzy lata po ukończeniu studiów. W pracy wykorzystano mikrodane z ogólnonarodowego badania przeprowadzonego przez Włoski Instytut Statystyki (ISTAT) w 2011 r. na reprezentatywnej próbie 33 696 absolwentów, którzy ukończyli studia w 2007 r. Otrzymane wyniki potwierdziły istnienie istotnych różnic w poziomie zatrudnienia absolwentów między badanymi makroobszarami Włoch. W grupie absolwentów zatrudnionych na południu kraju w 2010 r. stwierdzono wyraźny trend niesprzyjający zatrudnianiu kobiet. Wyróżnikiem profilu tej grupy był także najstarszy wiek absolwentów w momencie ukończenia studiów oraz podczas późniejszych poszukiwań pracy. (abstrakt oryginalny)
EN
The central aim of this paper is to examine the relationships and implications of the education-employment nexus for recent university graduates in Italy by analysing the main elements that influence college graduates' employment probabilities three years after graduation. In addition, it provides a comparison among Italian macro-areas regarding graduates' region of residence in 2010. In this sample, continuous work experience during undergraduate studies, further postgraduate studies, older graduation ages and being married or divorced are characteristics that increase the probability of being employed compared to being unemployed three years after graduation. We used micro-data from a nation-wide survey carried out by the Italian Institute of Statistics (ISTAT) in 2011 on a representative sample of 33,696 graduates belonging to the 2007 cohort. The results confirmed the existence of significant differences in graduates' employment among Italian macro-areas. Graduates who were employed in the South in 2010 have shown a strong marked profile that is unfavorable to women and is distinguished by the oldest ages of graduates at the time of graduation and in post-graduation pursuits. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
283--295
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Bari Aldo Moro, Italy
autor
  • University of Bari Aldo Moro, Italy
  • University of Bari Aldo Moro, Italy
Bibliografia
  • Biggeri L., Bini M., Grilli L. 2001. The transition from university to work: a multilevel approach to the analysis of the time to obtain the first job. Journal of the Royal Statistical Society, 164(2): 293-305.
  • Brunello G., Lupi C., Ordine P. 2001. Widening differences in Italian regional unemployment, Labour Economics, 8: 103-129.
  • Ciriaci D. 2005. La fuga del capitale umano qualificato dal Mezzogiorno: un catching-up sempre pill difficile. Rivista Economica del Mezzogiorno, 2: 369-403.
  • Ciriaci D. 2006. Opportunitg di occupazione, soddisfazione e fuga dei laureati meridionali. La Questione Agraria, QA, 4: 55-82.
  • Ciriaci D., Palma D. 2008. The role of knowledge-based supply specialisation for competitiveness: A spatial econometric approach. Papers in Regional Science, Wiley Blackwell, 87(3): 453-475.
  • Ciriaci D., Nuzzi A. 2012. Qualitg dell'Universitg e mobilitg dei laureati italiani: evidenze empiriche e proposte di "policy". Istituzioni del federalismo: rivista di studi giuridici e politici, 2: 363-398.
  • Di Pietro G. 2013. Do study abroad programs enhance the employability of graduates? IZA DP, 7675, http://ftp.iza.org/dp7675.pdf.
  • Eurostat. 2013. Datawarehouse.
  • Galego A., Saraiva M. 2013. Analysing the Employability of Business and Administration Study Programs in Portugal. Higher Education of Social Science, 4(2): 30-36.
  • Istat. 2011. Graduates' Vocational Integration Survey.
  • Istat. 2013. Datawarehouse.
  • Pozzoli D. 2009. The transition to work for Italian universita graduates. Labour, 23(1): 131-169.
  • Quatraro F. 2009. Innovation, structural change and productivity growth: evidence from Italian regions, 1980-2003. Cambridge Journal of Economics, 33: 1001-1022.
  • Quintano C., Castellano R., D'Agostino A. 2004. The determinants of the transition from the university to work: the case of the graduates in economics at the university of Naples "Parthenope". Atti della XLII Riunione Scientifica della Societa Italiana di Statistica. Universita degli Studi di Bari, 9-11 June.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171344413

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.