PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 3 | 2--8
Tytuł artykułu

Jak bardzo społeczny jest marketing społeczny (cz. 2)

Autorzy
Warianty tytułu
How Social is Social Marketing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Polityczne, kulturowe i ekonomiczne zmiany w świecie powodują wzrost zainteresowania społeczną funkcją marketingu. Koncepcją, która za sprawą swojej nazwy najmocniej kojarzona jest z tą sferą aktywności marketingowej, jest marketing społeczny (social marketing). W artykule podjęto próbę krytycznej oceny tej marketingowej koncepcji z punktu widzenia jej zainteresowania kwestiami społecznymi. W wyniku przeprowadzonej analizy sformułowano wniosek, że zainteresowanie marketingu społecznego kwestiami społecznymi ma ograniczony zakres. Skoncentrowanie marketingu społecznego na wykorzystaniu technik marketingowych na potrzeby realizowania kampanii społecznych w niewielkim stopniu sprzyja podejmowaniu zagadnień oddziaływania marketingu na społeczeństwo oraz społeczeństwa na marketing. Nie oznacza to jednak, że kwestie te nie są przedmiotem zainteresowania nauki o marketingu. W artykule wskazano na obszary zainteresowania nauki o marketingu, które szerzej niż w marketingu społecznym zainteresowane są zagadnieniami roli marketingu w społeczeństwie. (abstrakt oryginalny)
EN
Political, cultural and economic changes in the world result in increase of interest in the social function of the marketing. The idea, which due to its name is mostly associated with this sphere of the marketing activity is the social marketing. In this article there has been made an attempt to critically assess this marketing idea from the perspective of its interest in the social issues. As a result of the conducted analysis it has been concluded that the interest of the social marketing in the social issues is of limited extent. The focus of the social marketing on the use of the marketing techniques for the social campaign purposes is only slightly conductive to considering the impact of the marketing on the society and the society on the marketing. This, however, does not mean that these issues do not constitute a subject of interest of the marketing. In this article there have been indicated the sub-disciplines of the marketing, which to broader extent than in the social marketing are interested in the role of the marketing in the society. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2--8
Opis fizyczny
Twórcy
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Bibliografia
  • Andreasen, A.R. (1988). Alternative Growth Strategies for Contraceptive Social Marketing Programs. Journal of Health Care Marketing, 8 (June), 38-46.
  • Bhattacharya, C.B. (2010). Introduction to Special Section on Stakeholder Marketing. Journal of Public Policy & Marketing, 29 (Spring), 1-3.
  • Dixon, D.F. (2008). Consumer Sovereignty, Democracy, and the Marketing Concept. A Macromarketing Perspective. W: M. Tadajewski i D. Brownlie (red.), Critical Marketing. Issues in Contemporary Marketing (s. 67-83). West Sussex: John Wiley & Sons.
  • Drucker, P.F. (1958). Marketing and Economic Development. Journal of Marketing, 23 (3), 252-259.
  • Editors (2001). Welcome to Marketing Theory. Marketing Theory, 1 (1), 1-8.
  • Hastings, G. (2003). Relational Paradigms in Social Marketing. Journal of Macromarketing, 23 (1), 6-15.
  • Heslop, L. i Shapiro, S.J. (1978). Public Policy Issues and Macromarketing. A Survey of Canadian Courses. Proceedings of the Administrative Science Association of Canada. Ottawa: The University of Western Ontario.
  • ISMA, ESMA i AASM (2013). The ISMA, ESMA and AASM Consensus Definition of Social Marketing. Pozyskano z: http://www.i-socialmarketing.org/assets/social_marketing_definition.pdf (14.10.2014).
  • Kamiński, J. (2012). Czym naprawdę jest makromarketing. Marketing i Rynek, (10), 2-9.
  • Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska.
  • Kotler, P. (2008). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Luck, D.J. (1974). Social Marketing: Confusion Compounded. Journal of Marketing, 38 (October), 70-72.
  • Lusch, R.F., Laczniak, G.E. i Murphy, P.E. (1980). The "Ethics of Social Ideas" Versus The "Ethics of Marketing Social Ideas". The Journal of Consumer Affairs, (Summer), 156-164.
  • Pfeiffer, J. (2004). Condom Social Marketing, Pentecostalism, and Structural Adjustment in Mozambique. A Clash of AIDS Prevention Messages. Medical Anthropology Quarterly, 18 (1), 77-103.
  • Shultz, C.J. (2007). Macromarketing. W: G.T. Gundlach, L.G. Block i W.L. Wilkie (red.), Explorations of Marketing in Society. Mason: Thompson.
  • Szostek, D. (2012). Wykorzystywanie marketingu w celach społecznych na przykładzie kampanii społecznej "Rozwód? Przemyśl to". Marketing i Rynek, (4), 12-17.
  • Szostek, D. (2014). Błędy i trudności w stosowaniu marketingu społecznego na przykładzie kampanii społecznych w Polsce. Marketing i Rynek, (9), 8-16.
  • Tadajewski, M. i Brownlie, D. (2008). Critical Marketing: A Limit Attitude. W: M. Tadajewski i D. Brownlie (red.), Critical Marketing. Issues in Contemporary Marketing (s. 1-28). West Sussex: John Wiley & Sons.
  • Tamilia, R.D. (2007). Teaching Macromarketing at the Undergraduate Level. A Needed Reality in the 21st Century. Proceedings of the Administrative Science Association of Canada. Ottawa: The University of Western Ontario, 39-57.
  • Webster Jr., F.E. i Lusch, R.F. (2013). Elevating Marketing: Marketing Is Dead! Long Live Marketing! Journal of the Academy Marketing Science, 41, 389-399.
  • Wilkie, W.L. (1997). Developing Research on Public Policy and Marketing. Journal of Public Policy and Marketing, 16 (1), 132-136.
  • Wilkie, W.L. i Moore, E.S. (2012). Expanding Our Understanding of Marketing in Society. Journal of the Academy of Marketing Science, 40, 53-73.
  • Wilkie, W.L. i Moore, E.S. (2013). A Larger View of Marketing. Marketing's Contributions to Society. W: P.E. Murphy i J.F. Sherry Jr (red.), Marketing and Common Good. Essays from Notre Dame on Societal Impact. Abindon: Routlege.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171344519

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.