PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 6 | nr 1 | 53--65
Tytuł artykułu

Konflikt jako etiologia powstawania patologii w organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Conflict as a Source Etiology Pathology in Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Najmniejszy konflikt powstający w organizacji potrafi wydobyć niemało ludzkiej energii i wysiłku, spowodować różnego rodzaju straty nie tylko materialne, ale również moralne czy społeczne. We współczesnej gospodarce opartej na wiedzy, posiadanie przez kadrę zarządzającą chociaż podstawowej wiedzy o źródłach pochodzenia konfliktu, holistycznego przebiegu i sposobach jego rozwiązywania winno być niezbędnym ogniwem dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Umiejętność dostrzegania sygnałów konfliktów narastających w środowisku pracy, pozwolić może przełożonemu na trafne zdiagnozowanie ich podłoża i natychmiastową reakcję w kierunku ich wyeliminowania. Poruszona w publikacji tematyka dotyczy między innymi istoty i przedmiotu konfliktu. W pracy zweryfikowano płaszczyzny jego powstawania. Omówiono również proces oddziaływania sytuacji konfliktowych na zachowania ludzkie wewnątrz firmy. Mając na uwadze, iż konflikt powoduje wiele negatywnych skutków społeczno-ekonomicznych, artykuł niniejszy stanowi głos w debacie na temat stopnia jego występowania w organizacji. Głównym celem artykułu jest znalezienie potwierdzenia dla tezy, że konflikt stanowi etiologię problemów w relacjach interpersonalnych w firmie wywołujących tym samym niepożądane zjawiska patologiczne, powodujące dezorganizację w funkcjonowaniu całej struktury organizacyjnej. Aby osiągnąć tak sformułowany cel przeanalizowano istniejącą literaturę przedmiotu, przedstawiono przykłady narastających konfliktów i ich konsekwencje. Autorka na bazie powyższych materiałów podejmuje próbę zidentyfikowania problemu i oceny jego negatywnego wpływu na organizację. W efekcie tych działań posłużono się metodą indywidualnych przypadków. (abstrakt oryginalny)
EN
The slightest conflict resulting in the organization is able to bring quite a lot of human energy and effort, cause all kinds of damage not only material but also moral or social. In a modern economy based on knowledge, possession by management, although the basic knowledge about the sources of the origin of the conflict, holistic course and how to solve should be an essential link for the proper functioning of the company. The ability to recognize the signals of conflicts arising in the workplace, may allow for accurate diagnosis supervisor of the substrate and the immediate reaction towards their elimination. Topics addressed in the publication relates, inter alia, the nature and object of the conflict. The study verified the plane of its creation. It also discusses the process of conflict situations- interactions on human behaviour within the company. Bearing in mind that the conflict causes a lot of negative socio-economic, this article is a contribution to the debate on the degree of its occurrence in the organization. The main aim of this article is to find confirmation of the thesis that the conflict is the etiology of problems in interpersonal relations in the company thereby causing undesirable pathological phenomena, causing disorganization in the functioning of the entire organizational structure. In order to achieve that objective formulated analysed the existing literature on the subject, are examples of the increasing conflicts and their consequences. The author on the basis of the foregoing attempts to identify the problem and assess its negative impact on the organization. As a result of these activities were used by individual cases. (original abstract)
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
53--65
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • K. Balawajder, Konflikty interpersonalne: analiza psychologiczna, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 1282, Katowice 1992.
  • H. Białyszewski, Teoretyczne problemy sprzeczności konfliktów społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
  • R. Blake, J. Mounton, Solving Costly Organizational Conflicts, San Francisco 1984.
  • J. Grzelak, Konflikt interesów. Studium psychologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978.
  • M. Holstein-Beck, Konflikty, Instytut Wydawniczy Centralnej Rady Związków Zawodowych, Warszawa 1978.
  • M. Holstein-Beck, Źródła i następstwa konfliktów ludzkich, Wydawnictwo IDEAP, Warszawa 1976.
  • J. Kurczewski, Patologia interakcji międzyludzkich, [w:] A. Podgórecki (red.): Zagadnienia patologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1976.
  • S.M. Litzke, H. Schuh, Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, (oryginał Stress, Mobbing und Burn-out am Arbeitsplatz, tłumaczenie M. Wojdak-Piątkowska), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
  • J. Marciniak, Mobbing, dyskryminacja, molestowanie - zasady przeciwdziałania, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
  • C.W. Moore, Mediacje, praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.
  • J. Mucha, Konflikt i społeczeństwo: z problematyki konfliktu społecznego we współczesnych teoriach zachodnich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978.
  • L.R. Pondy, Organizational conflict: Concepts and Models, "Administrative Science Quarterly", September 1967, Vol. 12 Issue 2.
  • L.R. Pondy, Organizational conflict: The management of change and conflict, Penquin Books, London 1972.
  • T. Pszczołowski, Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji i zarządzania, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978.
  • Z. Ratajczak, Psychologia organizacji. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1979.
  • S.P. Robbins, Zachowania w organizacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 1998.
  • Z. Rummel-Syska, Konflikty organizacyjne. Ujęcie mikrospołeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990.
  • J. Sztumski, Konflikt w miejscu pracy, Instytut Wydawniczy Centralnej Rady Związków Zawodowych, Warszawa 1979.
  • J. Tokarski, Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • W. Wosińska, Kierowanie ludźmi w świetle psychologii społecznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Nr 801, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków-Katowice 1985.
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Konflikt_interpersonalny, (dostęp: 11.02.2015 r.).
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz. U. 1974, Nr 24 poz. 141.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 czerwca 2005 r. - I PK 290/2004, OSNP 2006, nr 9-10, poz. 149.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 stycznia 2007 r., - I PK 176/06, OSNAPiUS nr 5-6/2008, poz. 58.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 października 2007 r. - II PK 14/07, OSNP 2008, nr 21-22, poz. 311
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171345285

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.