PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 10 | 9--22
Tytuł artykułu

Zmiany na polskim rynku pasażerskich przewozów lotniczych w warunkach globalizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Changes in Polish Air Passenger Market Under Conditions of Globalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rynek pasażerskich usług lotniczych podlega ciągłym intensywnym przemianom organizacyjnym, techniczno- -technologicznym i ekonomicznym. Powoduje to zmianę relacji rynkowych, na które w znacznym stopniu wpływa rozwój nowych, silnych centrów gospodarczych świata. Rosnąca dynamika tego procesu, spowodowana postępującą liberalizacją i umacnianiem się regionalnych wspólnot gospodarczych, powoduje jednak nieznany dotąd wzrost poziomu konkurencji międzynarodowej. W artykule zaprezentowano problematykę związaną z postępującym procesem globalizacji w gospodarce światowej, ze szczególnym uwzględnieniem rynku pasażerskich przewozów lotniczych. Przedstawiono także zmiany dokonujące się w relacjach pomiędzy oferentami w polskim sektorze usług lotniczych będące skutkiem wejścia na rynek dużych przewoźników azjatyckich. Powstające z tego powodu przewartościowanie w hierarchii konkurencyjnej ma istotny wpływ na politykę cenową oraz kształtowanie się jakościowych standardów usług. Celem zaprezentowanych rozważań jest identyfikacja skutków i współzależności występujących na globalnym rynku pasażerskich usług lotniczych oraz dokonanie oceny efektów oddziaływania procesu globalizacji w sektorze i na rynku pasażerskiego transportu lotniczego.(abstrakt autora)
EN
The market for passenger air service is undergoing constant and intense organizational, technical, technological and economic changes. This causes a change in market relations, which greatly influences the development of new, strong economic centers of the world. However, the growing dynamics of this process, caused by progressive liberalization and strengthening of the regional economic communities, results in a hitherto unknown rise of international competition level. The article presents the issues related to the ongoing process of globalization in the world economy, with particular emphasis on air passenger market. It also shows the transformation, which is taking place in the relations between the bidders in the Polish air services resulting from entry of large carriers in Asia. Overvaluation in the competitive hierarchy has a significant impact on the pricing policy and the evolution of quality of services. The aim of the considerations presented here is to identify the effects and dependencies occurring in the global market of air carriers and to evaluate the effects of the impact of globalization on the sector and on the market of passenger air transport.(author's abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Bibliografia
  • Cheng-Jui Lu A., International Airline Alliances EC Competition Law/US Antitrust Law and International Air Transport, Kluwe Law International, The Hague-London-New York 2002.
  • Dudek M., Zmiany reguł konkurencyjnych po wejściu nowego przewoźnika na rynek lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce, "Autobusy" 2013, nr 3.
  • Emirates będą największą linią na świecie? http://www.rp.pl/artykul/1059374.html (24.10.2013).
  • http://www.egospodarka.pl/art/galeria/90855,Bilety-lotnicze-Azja-za-pol-ceny,1,39,1.html (5.02.2013).
  • Lenartowicz-Łysik A., Proces globalizacji sektora pasażerskich przewozów lotniczych i jego wpływ na strukturę podmiotową sektora, w: Uwarunkowania i modele strategii funkcjonalnych marketingu, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach 2003.
  • Liberska B., Procesy globalizacji i regionalizacji w gospodarce światowej, PWE, Warszawa 2003.
  • Marciszewska E., Globalizacja sektora usług transportu lotniczego, SGH, Warszawa 2001.
  • Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE-Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2006.
  • Radomyski A., Zarządzanie przedsiębiorstwem na rynku usług lotniczych w warunkach silnej konkurenci, Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa 2007.
  • Ruciński A., Transport lotniczy, w: Transport, aktualne problemy integracji z UE, red. W. Rydzkowski, K. Wojewódzka-Król, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Rudawska J., Usługi w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa 2009.
  • Qatar Airways - już niebawem na polskim niebie, Rynek Infrastrktury/Rzeczpospolita z 16.11.2013.
  • Sayer H.S., Global regionalization. Core Periphery Trends, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2006, vol. 16.
  • Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja, strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa 2001.
  • Tanie bilety na loty krajowe i międzynarodowe, http://www.lot.com/pl/pl/web/newlot/home (8.03.2013, 4.04.2013).
  • www.fru.pl (5.02.2013).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171345581

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.