Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W dniu 8 listopada 2006 r. w bazie lotniczej Poznań - Krzesiny wylądował pierwszy samolot F-16. Dzień ten wyznaczył nowy rozdział w historii polskiego lotnictwa wojskowego. Można sobie zadać pytanie, czy samolot ten jest lepszy od dotychczas eksploatowanych samolotów produkcji radzieckiej? Na pewno jest inny, wymaga innego podejścia i innej kultury technicznej. Personel techniczny i logistyczny musiał opanować zupełnie nowe procedury obsługowe by utrzymać w pełnej sprawności technicznej samoloty i całą infrastrukturę z tym związaną. Mniejszy problem z opanowaniem samolotu mieli piloci, którzy przeszli pełny cykl szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Technicy musieli opanować wiele instrukcji, które dostępne były tylko w języku angielskim. Patrząc z perspektywy lat można uznać, że zadanie to wykonali wzorowo i nigdy nie doszło o poważnego incydentu z winy personelu technicznego, czy też logistycznego. Celem artykułu jest prezentacja wybranych procedur związanych obsługą techniczną samolotu F-16. Autorzy poruszyli tylko wybrane procedury jako, że cały proces obsługi technicznej i logistycznej jest dość złożony. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych
autor
- Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych
Bibliografia
- 1. 31 Baza Lotnictwa Taktycznego, Lotnictwo 2008, Numer specjalny 6.
- 2. Bartosiewicz S., Podstawy organizacji zabezpieczenia technicznego lotnictwa Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej w aspekcie interoperacyjności z NATO, AON, Warszawa 2001.
- 3. Błaszczyk J., Kamiński J., Analiza podatności obsługowej współczesnych samolotów bojowych, PWLOP, nr 4/2000.
- 4. Lewitowicz J., Żyluk A., Podstawy eksploatacji statków powietrznych, Warszawa 2009.
- 5. W. Sarnowski, Realizacja procesów obsługowych samolotów F-16 w bazach lotniczych rozmieszczonych na terytorium Polski, AON, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171345757