PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 7, cz. 1 Firmy Rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania | 243--252
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych z perspektywy przedsiębiorczości międzynarodowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Internationalization of Polish Family Businesses : International Entrepreneurship Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw rodzinnych z perspektywy teorii przedsiębiorczości międzynarodowej. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej podjęto próbę delimitacji przedsiębiorczości międzynarodowej i wyjaśnienia przyjętej perspektywy badawczej. Ponadto przedstawiono wybrane wyniki badań dotyczących internacjonalizacji firm rodzinnych. Natomiast w części empirycznej wykorzystano podejście ilościowe. Przebadano 221 przedsiębiorstw za pomocą kwestionariusza ankiety. Następnie wykorzystano analizę statystyczną. W efekcie przeprowadzonych badań zobrazowane zostało znaczenie "rodzinności" firmy w procesie internacjonalizacji. Artykuł kończą wnioski podsumowujące. (fragment tekstu)
EN
The purpose of this article is to present the internationalization of Polish family businesses from the perspective of the theory of international entrepreneurship. The article is both theoretical and empirical. In the theoretical part an attempt to delimitation of international entrepreneurship and to explain the research perspective is undertaken. In addition, the article presents selected results of research on the internationalization of family businesses. In the empirical part quantitative approach was adopted. 221 companies were examined with the use of a survey questionnaire. Then, the statistical analysis was used. In conclusions the importance of family character of a company in the process of internationalization was illustrated. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Daszkiewicz N. (2004), Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scientific Publishing Group, Gdańsk.
  • Daszkiewicz N., Wach K. (2012), Internationalization of SMEs. Context, Models, Implementation, Gdańsk University of Technology Publishers, Gdańsk.
  • Daszkiewicz N., Wach K. (2013), Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Daszkiewicz N., Wach K. (2013-2016), Zachowania polskich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji w świetle szkoły przedsiębiorczości międzynarodowej, projekt badawczy realizowany w latach 2013-2016, finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/07/B/HS4/0070.
  • IVF (2014), Patterns of Business Internationalization in Visegrad Ccountries - In Search for Regional Specifics, project no. StG-21310034 realized in the years 2013- 2014, project coordinator: K. Wach, Kraków - Gdańsk - Prague - Miskolc - Nitra .
  • Kontinen T,. Ojala A. (2010), The internationalization of family businesses: a review of extant research, "Journal of Family Business Strategy", vol. 1, no. 2.
  • Mtigwe B. (2006), Theoretical Milestones in International Business: The Journey to International Entrepreneurship Theory, "Journal of International Entrepreneurship", vol. 4, no. 1.
  • OECD (1997a), Globalisation and Small and Medium Enterprises, vol. 1: Synthesis Report, OECD, Paris.
  • OECD (1997b), Globalisation and Small and Medium Enterprises, vol. 2: Country Reports, OECD, Paris.
  • Surdej A., Wach K. (2010), Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • Surdej A., Wach K. (2011), Succession Choices in Family Firms. The Case of Poland, Wydawnictwo Aadam Marszałek, Toruń.
  • Surdej A., Wach K. (2012), The Dynamics of Succession in Family Businesses in Poland - Empirical Results, "Economia Marche. Journal of Applied Economics", vol. 31, no. 2.
  • Wach K. (2014), Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy kierunek badań w obrębie teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa [w:] Tradycyjne i nowe kierunki rozwoju handlu międzynarodowego, red. S. Wydymus, M. Maciejewski, CeDeWu, Warszawa.
  • Wach K. (2012), Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie, PWN, Warszawa.
  • Wach K. (2013), An Empirical Investigation into the EU Policy in Favour of Business Succession among Polish Family Firms, "Horyzonty Polityki", vol. 4, nr 9.
  • Zahr S.A. (2003), International expansion of U.S. manufacturing family businesses: The effect of ownership and involvement, "Journal of Business Venturing", vol. 18, no. 4.
  • Zaniewska K. (2012), Determinants of family business internationalization. Review of existing research, "Economia Marche Journal of Applied Economics", 2012, vol. XXXI, no. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171347919

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.