PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 7, cz. 1 Firmy Rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania | 379--391
Tytuł artykułu

Poziom i cele działalności innowacyjnej mikroprzedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Microenterprises Level and Objectives of Innovation Activity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wśród przedsiębiorstw sektora MSP, w tym także firm zatrudniających do dziewięciu pracowników, biznes rodzinny jest dominującą formą prowadzenia działalności gospodarczej. W opisanych badaniach większość mikropodmiotów stanowiły firmy jednoosobowe, które w rozważaniach teoretycznych zalicza się do firm rodzinnych. Z uwagi na powyższą charakterystykę oraz powszechną globalizację i związany z nią postęp techniczny, interesująca okazuje się problematyka działalności innowacyjnej mikroprzedsiębiorstw. Przeprowadzone badania wskazują, że udział przedsiębiorstw innowacyjnych w badanej populacji stanowił prawie połowę. Odnotowano także wyrównany udział poszczególnych rodzajów innowacji wśród wdrażanych nowości wśród warmińsko-mazurskich mikroprzedsiębiorstw. Największy udział miały wdrożenia procesowe oraz produktowe. Dominujące wśród mikropodmiotów są praktyki związane z adaptacjami oraz innowacjami wtórnymi (prawie połowę z wszystkich nowości stanowiły innowacje będące nowościami w skali samej firmy). Wynika to z licznych obaw w kontekście problematyki zarządzania zmianą oraz z braku chęci podejmowania ryzyka przez mikroprzedsiębiorców. Zauważalna jest także zależność: im większy geograficznie rynek, tym mniej w nim innowacyjnych rozwiązań. Najważniejszymi motywami wdrażania innowacji w mikroprzedsiębiorstwach były: chęć intensyfikacji jakości produktów / usług oraz zwiększenie udziałów w rynku. Badani mikroprzedsiębiorcy w swojej działalności innowacyjnej kierują się względami ekonomicznymi, jak i jakościowymi. (fragment tekstu)
EN
The article presents results of own research carried out among 382 microenterprises located in warmińsko-mazurskie voivodeship. The aim of the study was identify targets and assess level of innovative activity of microenterprises. New process were the largest percentage of innovations (39,8%). Microenterprises mostly implement innovations, which were new from the point of view of the company (49,4%). In addition, microenterpreneurs in their innovation activity inspired by the consumers opinions (4,94), as well as the ideas from research and development units (4,81). The most important objectives leading to innovative activity was improve the products/services quality (39,8%) and increase in market shares (38,0%). The results indicate that the development trends of innovative activities towards approaches based on the demand side of innovation (user driven innovation), as well as the still the adaptive nature implemented innovation (secondary innovation). (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Adamska M. (2009), Wpływ przedsiębiorczości rodzinnej na gospodarkę kraju [w:] G. Wrzeszcz-Kamińska (red.), Spójność społeczna i ekonomiczna Unii Europejskiej, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.
  • Andrzejewski M. (2011), Ryzyko w zarządzaniu firmą rodzinną [w:] Ł. Sułkowski (red.), Firmy rodzinne - determinanty funkcjonowania i rozwoju. Współczesne aspekty zarządzania, Wyd. Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
  • Bachnik K. (2006), Innowacyjność jako jeden z kluczowych elementów polityki Unii Europejskiej [w:] M. Strużycki (red.) Innowacyjność w teorii i praktyce, SGH, Warszawa.
  • Bisgaard T, Høgenhaven C. (2012), Tworzenie nowych koncepcji produktów i usług za pomocą popytowego podejścia do tworzenia innowacji [w:] E. Wise, C. Høgenhaven (red.), Popytowe podejście do tworzenia innowacji - doświadczenia krajów skandynawskich, PARP, Warszawa.
  • Bojewska B. (2004), Przedsiębiorczość firm rodzinnych i jej mierniki, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", nr 14, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  • Dziennik Urzędowy UEL Nr 214 z dnia 9.08.2008.
  • Eurostat (2012), Arkusz informacyjny SBA 2012, European Commission.
  • GUS (2010), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2006-2009, GUS, Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.
  • Haffer M. (red.) (2004) Innowacyjność i potrzeby proinnowacyjne przedsiębiorstw regionu kujawsko-pomorskiego, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.
  • Juchniewicz M., Grzybowska B. (2010), Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw w Polsce, PARP, Warszawa.
  • Kowalewska A, Szut J., Sułkowski Ł. i in. (2009), Definicja pojęcia firmy rodzinnej [w:] A. Kowalewska (red.), Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, Wyd. Naukowe Technologii Eksploatacji - PIB, Warszawa.
  • OECD (2008), Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD, Eurostat, Warszawa.
  • PARP (2009), Badanie firm rodzinnych w Polsce, PARP, Warszawa.
  • PARP (2010), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2008-2009, PARP, Warszawa.
  • Safin K. (2007), Przedsiębiorstwo rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Stawasz E. (2005), Innowacyjność przedsiębiorstw [w:] K.B. Matusiak (red.), Innowacje i transfer technologii - słownik pojęć, PARP, Warszawa.
  • Świadek A., Gorączkowska J. (2013), Źródła, ograniczenia i efekty działalności innowacyjnej w regionie lubuskim w latach 2009-2011 - modelowanie probitowe, "Oeconomia Copernicana", nr 1, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.
  • Thornton G. (2004), Biznes rodzinny, Helion, Gliwice.
  • Von Schuttenbach L. (2000), Sektor MSP w republice Federalnej Niemiec, Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa.
  • Więcek-Janka E. (2008), Internacjonalizacja jako element cyklu życia przedsiębiorstw rodzinnych [w:] Z. Dworzecki, M. Romanowska (red.), Strategie przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Żukowska J., Pindelski M. (2012), Szanse i ograniczenia innowacyjnej strategii firm rodzinnych, "Współczesne Zarządzanie", nr 4, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków.
  • Siwińska J. (2010), User - Driven Innovation - nowe podejście do innowacji. Skuteczne otoczenie innowacyjnego biznesu [online], www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86197. asp?soid=95135B251A7F4023B4A016FB81F8776E, dostęp: 16 lutego 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171349365

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.