PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 40 | nr 3/4 | 211--229
Tytuł artykułu

Religia w myśli politycznej i aktywności międzynarodowej Federacji Rosyjskiej

Warianty tytułu
Religion in the political thought and international activities of the Russian Federation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Po II wojnie światowej większość socjologów nie kwestionowała ścisłego związku między modernizacją i sekularyzacją. W latach 70. XX w. pojawiło się jednak nowe tzw. transformacyjne podejście, którego wyznacznikiem stała się teza zakładająca, że religia w obliczu modernizacji i globalizacji nie znika, lecz tworzy nowe formy. W społeczeństwach postindustrialnych sacrum nie zniknęło, lecz jedynie przesunęło się ze sfery publicznej (przestrzeni neutralnej światopoglądowo) do sfery prywatnej, często nieuchwytnej dla badań socjologicznych - nastąpiła "prywatyzacja religii" (pojęcie Thomasa Luckmanna). Uwagi te odnoszą się przede wszystkim do sytuacji wyznaniowej w Europie, którą Peter L. Berger uznał za laicką anomalię w nadal bardzo religijnym świecie. Amerykański socjolog religii twierdzi, że to, co było uważane za objawy nieuchronnego procesu zeświecczenia społeczeństwa, w rzeczywistości odnosi się tylko do bardzo nielicznej w skali świata elity zorientowanej na ideały oświeceniowe. (fragment tekstu)
Rocznik
Tom
40
Numer
Strony
211--229
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Ю. Рябых, Внешнеполитические ориентиры Русской православной церкви (1991-2000), "Pro et Contra" 2001, nr 4.
  • P.L. Berger, The Desecularisation of the World. A Global Overview, w: P.L. Berger (red.), The Desecularisation of the World. Resurgent Religion and World Politics, Washington 2005
  • T. Doktór, Wokół problemu sekularyzacji, w: P. Norris, R. Inglehart, Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, Kraków 2006
  • P. Beyer, Religia i globalizacja, Kraków 2005.
  • J. Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Kraków 2005
  • P. Michel, Polityka i religia. Wielka przemiana, Kraków 2000
  • G. Corm, Religia i polityka w XXI wieku, Warszawa 2007
  • E. Shakman Hurd, The Politics of Secularism in International Relations, Pinceton-Oxford 2008.
  • Д.Е. Фурман, К. Каариайнен, Религиозность в России в 90-е годы XX- начале XXI в., Москва 2006
  • A.V. Mitrofanova, The Politicization of Russian Orthodoxy, Stuttgart 2005.
  • http://religion.sova-center.ru/publications/4D646C9/5774C69 (22.09.2008).
  • В.В. Аверьянов, А.Н. Анисимов, И.Л. Бражников, Я.А. Бутаков, П.В. Калитин, Русская доктрина (сергиевский проект), Москва 2007
  • Проект Россия, Москва 2008
  • Проект Россия: Выбор пути, Москва 2008
  • Войны креатива 2008-2012, Москва 2009.
  • М. Леонтьев, А. Невзоров (red.), Крепость Россия, Москва 2008.
  • В. Ларионов, Православная монархия. Национальная монархия в России. Утопия или политическая реальность, Москва 2007.
  • В.А. Бачинин, Национальная идея для России. Исторические очерки политической теологии и культурной антропологии, Петербург 2005..
  • R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne z czasów prezydentury Putina, Toruń 2007
  • http://www.religion.sova-center.ru/publications/6C5D34A /6C5DB9C (22.09.2008).
  • http://www.religare.ru/2_56590_1_21.html (26.09.2008).
  • W. Radziwiłowicz, Ikona Stalina, URL: http://wyborcza.pl/1,75477,5995769,Ikona_Stalina.html (27.11.2008).
  • A. Verkhovsky, The Role of the Russian Orthodox Church in Nationalist. Xenophobic and Antiwestern Tendencies in Russia Today: Not Nationalism, but Fundamentalism, "Religion, State & Society" 2002, t. 30, nr 4
  • http://www.religare.ru/2_56589_1_21.html (26.09.2008).
  • С. Филатов, Традиционные религии, «русская цивилизация» и суверенная демократия, w: А. Малашенко, С. Филатов (red.), Религия и конфликт, Москва 2007.
  • A. Akhiezer, Time to Decide on Russia's Identity, "Russia in Global Affaires" 2006, nr 3.
  • A. Okara, Sovereign Democracy: A New Russian Idea or a PR Project?, "Russia in Global Affaires" 2007 nr 2.
  • http://www.religare.ru/2_28843_1_21.html (26.09.2008).
  • В.Г. Беспалько, Духовная безопасность как объект уголовно-правовой охраны, "Право и безопасность" 2006, nr 3-4..
  • S. Mozgovoj, Siloviki im Dienste der Orthodoxie, "Osteuropa" 2004, t. 54, nr 4
  • J. Burlyai, Russia's Latin American Tango, "International Affaires" 2007, nr 7
  • http://www.religare.ru/2_53598_1_21. html (8.03.2009).
  • http://www.mospat.ru/archive/nr309043.htm?print=1 (6.10.2008).
  • G. Simons, The Russian Orthodox Church and Its Role in Cultural Production, Stockholm 2005,
  • http://www.rian.ru/religion/20060529/48772062.html (7.10.2008).
  • http://www.patriarchia.ru/db/text/472642.html (11.03.2009).
  • О. Церпицкая, Взаимодействие Русской Православной Церкви и российского государства в мировом сообществе, Петербург 2006.
  • http://www.fjc.ru/news/newsArticle.asp?AID=629499 (9.10.2008).
  • http://www.interfax-religion.ru/orthodoxy/?act=archive&div=8464 (19.08.2007).
  • http://www.interfax-religion.ru/orthodoxy/?act=archive&div=10059 (5.09.2007).
  • http://www.mospat.ru/archive/7845.html (6.10.2008).
  • http://www.mo- spat.ru/archive/7952-1.html (2.10.2008).
  • М.П. Мчедлов, О социальной концепции русского православия, Москва 2002.
  • http://www.rusk.ru/st.php?idar=22440 (22.09.2008).
  • http://www.kremlin.ru/text/apperas/2006/07/108171.shtml (8.10.2008).
  • http://www.patriarchia.ru/db/text/432013.html (16.01.2009).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171349529

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.