PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 3 | 41--52
Tytuł artykułu

Gazprom - korporacja globalna i jej wpływ na wizerunek Rosji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Gazprom - the Russian Global Corporation and Its Impact on Russia's Image
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przez wiele lat w świadomości Amerykanów, ale także w kołach międzynarodowego biznesu, panowało przekonanie, że "to, co jest dobre dla General Motors, jest dobre dla Ameryki" (What is good for General Motors is good for America). Wiara w to, że dbałość o interes jednostki, firmy oznacza jednocześnie dbałość o interes kraju, długo podtrzymywana była przez liberalną teorię ekonomiczną głównego nurtu. Transformacja społeczno-polityczna oraz gospodarcza, która dokonała się w byłych krajach socjalistycznych wraz z wprowadzeniem instytucji i mechanizmów gospodarki rynkowej, przyniosła w efekcie również pojawienie się w gospodarce światowej nowych globalnych graczy - międzynarodowych korporacji z krajów transformacji, przede wszystkim rosyjskich i chińskich, ale obecnie także i polskich, takich jak na przykład ORLEN. (fragment tekstu)
EN
For many years Americans and international business circles alike were of an opinion that "What is good for General Motors is good for America". For a long time, the mainstream liberal economic theory promoted a conviction that care for the interest of the individual and for a company ultimately leads to care for the interest of the country. The goal of this article is to answer the question about the position of GAZPROM, one of the biggest Russian international corporations, in the world's economy and if, by analogy to the role of General Motors in the US economy, we can paraphrase the statement and venture an opinion that "What is good for GAZPROM is good for Russia". The article presents how GAZPROM's international operations affect the image of Russia as one of the super powers in the world's economy. (author's abstract)
Twórcy
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
  • Agencja PRactive w Poznaniu
Bibliografia
  • Babaeva P.A., Muraviova K.U., Gazprom's Image in the Eyes of Consumers, Analytical research, Katedra Public Relations, Uniwersytet Finansowo-Ekonomiczny w Sankt Petersburgu 2010.
  • Chalupec I., Filipowicz C., Rosja, ropa, polityka, Prószyński Media, Warszawa 2009, Publishing Group, Gdańsk 2005.
  • Kisielewski T., Schyłek Rosji, Wydawnictwo Rebis, Warszawa 2007.
  • Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji, red. A. Zorska, Difin, Warszawa 2002.
  • Ławniczak R., Introducing Market Economy Institutions and Instruments: The Role of Public Relations in Transition Economies, Piar.pl, Poznań 2005.
  • Marzęda K., Proces globalizacji korporacyjnej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2007.
  • Paniuszkin W., Zygar M., Gazprom: rosyjska broń, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2008.
  • Stępień-Kuczyńska A., Rosja: ku Europie. Z problematyki stosunków rosyjsko-unijnych, Wydawca: Adam Marszałek, Warszawa 2007.
  • Wilczak A., Budowanie wizerunku przez organizację - prawda czy mit?, UW, Warszawa 2003.
  • Adamczyk C., Walewska D., Gazprom: kolos na niepewnych nogach, "Rzeczpospolita" z 9 lutego 2009.
  • Kreml zgadza się na cenę za Gazprom, BBC News, http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/4100820. stm, 9.12.2009.
  • Rosyjska NTV w rękach Gazpromu, BBC News, http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/1313050.stm, 15.12.2009.
  • Ukraina zablokowała rosyjskie dostawy gazu, "Berliner Zeitung", www.berlinonline.de/berliner- Zeitung/Archiv/.bin/dump.fcgi/2009/0114/seite1/0072/index.html, 29.07.2010.
  • Bodziak M., Perła w koronie Rosji, Marketing & More, http://wiadomosci.onet.pl/ 1533261,2678,2,kioskart.html, 2.12.2009.
  • Gazprom zamierza przedłużyć kontrakt z Schalke 04, "Deutsche Welle", www.dw-world.de/dw/ article/0,,4913287,00.html, 20.12.2009.
  • Erofeyev V., Wizerunkowy problem Moskwy, "International Herald Tribune" z 21 stycznia 2007.
  • Finn P., Russia Pumps Tens of Millions into Burnishing Image Abroad, "Washington Post" z 6 lutego 2010.
  • Gadomski W., Sny Rosji o potędze, "Gazeta Wyborcza" z 9 lutego 2007.
  • Gazprom chce być największą firmą świata, "Gazeta Podatnika", www.gazetapodatnika.pl/artykuly/ gazprom_chce_byc_najwieksza_firma_swiata-a_3808.htm, 11.12.2009.
  • Goncarowa O., Gazprom Media wydrukował 2,2 mld rubli, "Kommersant", www.kommersant. ru/doc.aspx?fromsearch=4f1eab96-09f3-471a-8082- 571a59411b4e&docsid=1102302, 10.12.2009.
  • Globar 500, "Financial Times", czerwiec 2009.
  • Grzeszczak A., Krótki kurs gazownictwa, "Polityka" 2009, nr 41.
  • Antykryzysowy wizerunek Gazpromu, Gzt.ru, www.gzt.ru/topnews/business/-antikrizisnyi-imidzh- gazproma-/250421.html, 3.01.2010.
  • Medialne skrzydło Gazpromu finalizuje kupno RuTube, "Kommersant", http://en.rian.ru/russia/ 20080306/100814167.html, 10.12.2009.
  • Marciniak W., Gra o hegemonię, nie o pojednanie, "Bibuła - Pismo Niezależne", www.bibula. com/?p=22080, 25.05.2010.
  • Kublik A., Gazprom ściga się o monopol w Europie, "Gazeta Wyborcza" z 16 maja 2009.
  • Potocki W., Gazprom strategia totalna, "Magazyn CEO" 2009, nr 12.
  • Rettman A., Russia hones New Image Among EU Elite, EUobserwer.com, http://euobserver. com/9/27567, 14.09.2010.
  • Young Russians Want to Work for Gazprom, "RIA Novosti", http://rianovosti.com/russia/ 20090327/120768380.html, 27.03.2009.
  • Gazprom i walki o władzę, "The Independent", www.independent.co.uk/news/business/analysis- and-features/gazprom-and-the-struggle-for-power-1230068.html, 29.07.2010.
  • Schroeder akceptuje rosyjską pracę przy rurociągu, "The Washington Post", www.washingtonpost. com/wp-dyn/content/article/2005/12/09/AR2005120901755.html, 28.05.2010.
  • Wyprzedaż Gerharda Schroedera, "The Washington Post", www.washingtonpost.com/wp-dyn/ content/article/2005/12/12/AR2005121201060.html, 15.01.2010.
  • Zawadzki S., Rosja uczy się PR na wojnie o dostawy gazu, "Reuters", www.reuters.com/article/ idUSTRE5064RU20090107, 18.06.2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171353323

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.