PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 45 | nr 1 | 7--26
Tytuł artykułu

Indeks hedoniczny malarstwa polskiego dla najbardziej popularnych autorów na rynku aukcyjnym w latach 2007-2010

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Hedonic Price Index of Polish Paintings for the Most Popular Artists at the Auction Market in Years 2007-2010
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dzieła sztuki są coraz częściej traktowane jako inwestycje alternatywne. W artykule wyznaczono indeksy hedoniczne cen dzieł polskich autorów, których prace były najczęściej wystawiane do sprzedaży na aukcjach w Polsce w latach 2007-2010. W badaniach oszacowano modele, uwzględniające takie charakterystyki dzieł jak: nazwisko autora, informację o tym, czy twórca żyje w chwili wystawienia dzieła na aukcji, wielkość powierzchni i technika wykonania obrazu oraz rok wystawienia. W procesie estymacji wykorzystano informacje dotyczące 750 prac. (abstrakt oryginalny)
EN
Situation at financial markets tend investors to look for alternative investments to diversify their portfolio. The aim of our research is evaluation of hedonic price index for selected Polish painters based on data from auctions of paintings held by auction houses and foundations in the years 2007-2010. The criterion of artworks selection is popularity of authors that is measured by the number of paintings sold in analyzed period. We construct and estimate several models for different sets of hedonic variables. On the basis of models parameter estimates the hedonic quality adjustment for the art price index is evaluated. (original abstract)
Rocznik
Tom
45
Numer
Strony
7--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Campbell R. A. J. (2008), Art as a Financial Investment, "The Journal of Alternative Investments", 10(4), 64-81, DOI: http://dx.doi.org/10.3905/jai.2008.705533.
  • Candela G., Figini P., Scorcu A. E. (2004), Price indices for artists - A proposal, "Journal of Cultural Economics", 28(4), 285-302, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10824-004-2529-x.
  • Citadel Art Price Index (2012), Econex, http://www.citadelartpriceindex.co.za/ENG/SiteCollectionImages/Reports/CAPIfullreportMarch2012.pdf (7.11.2013)
  • Higgs H. (2012), Australian Art Market Prices during the Global Financial Crisis and two earlier decades, "Australian Economic Papers", 51(4), 189-209, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1467-8454.12001.
  • Hsieh S., Lee J., Tzeng L. Y. (2010), Art as an Investment: Empirical Study of Asian Contemporary and Chinese 20th Century Modern Art, International Conference on Finance Department of Finance, National Taiwan University, December 10-11, 2010, discussion paper, http://www.fin.ntu.edu.tw/~conference/conference2010/proceedings/proceeding/11/11-1(A40).pdf (7.11.2013)
  • Kompa K., Witkowska D. (2013), Indeks rynku sztuki. Badania pilotażowe dla wybranych malarzy polskich, "Zarządzanie i Finanse" [w druku].
  • Kraeussl R., van Elsland N. (2008), Constructing the True Art Market Index - A Novel 2-Step Hedonic Approach and its Application to the German Art Market, CFS working paper, Center for Financial Studies Frankfurt University, No. 2008/11.
  • Kraeussl R., Wiehenkamp Ch. (2012), A call on Art investments, "Review of Derivatives Research", 15(1), 1-23, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11147-011-9061-x.
  • Lucińska A. (2012), Rozwój artystyczny malarzy a ceny obrazów na polskim rynku sztuki, [w:] Zarzecki D. (red.), Finanse, Rynki Finansowe, "Ubezpieczenia" , 51, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 715-725.
  • Mei J., Moses M. (2002), Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces, "American Economic Review", December, 1656-1668, DOI: http://dx.doi.org/10.1257/000282802762024719.
  • Nesheim L. (2006), Hedonic price functions, CEMMAP, London.
  • Pesando J. E. (1993), Art as an Investment: The Market for Modern Prints, "American Economic Review", 83, 1075-1089.
  • Sokołowska E. (2012), Ewolucja i perspektywy rozwoju art investment jako alternatywnej formy inwestowania, Piłatowska M. (red.), Ekonometria dla praktyki, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu, Toruń, 159-175.
  • Sopińska J. (2013), Konstrukcja hedonicznego indeksu dzieł sztuki dla wybranych malarzy polskich, praca magisterska przygotowana pod kierunkiem D. Witkowskiej, SGGW, Warszawa.
  • Triplett J. E. (2006), Handbook on Hedonic Indexes and Quality Adjustments in Price Indexes, OECD, Paris.
  • Widłak M. (2010), Metody wyznaczania hedonicznych indeksów cen jako sposób kontroli zmian jakości dóbr, "Wiadomości Statystyczne", 9(592), 1-25.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171353969

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.