PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 6 Mechanizmy funkcjonowania przedsiębiorstw w drugiej dekadzie XXI wieku : aspekty makro-, mezo i mikroekonomiczne | 123--134
Tytuł artykułu

Ryzyko stymulatorem innowacji w modelu biznesu

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Risk as a Stimulator of Innovation in Business Models
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Modele biznesowe, jako sposób opisu działalności przedsiębiorstwa, na stałe wpisały się w krajobraz biznesowy. Funkcjonowanie przedsiębiorstw w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej, dla której znamienne są takie zjawiska, jak ogólnoświatowy kryzys finansowy i gospodarczy wywołujący zakłócenia rynkowe, jak również wysoko rozwinięta konkurencja, skłania do zupełnie innego spojrzenia na prowadzenie działalności biznesowej. Funkcjonowanie innowacyjnych modeli biznesu to efektywność zaprojektowanego łańcucha wartości, gdzie kryje się ryzyko związane z tworzeniem, dostarczaniem oraz korzystaniem z produktów i usług, które odpowiednio zarządzane staje się stymulatorem innowacji w modelu biznesowym. Odpowiednie zarządzanie ryzykiem może doprowadzić do innowacji w przyjętym modelu biznesu, co ma duże znaczenie dla wzrostu poziomu innowacyjności przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
Business models, as a way for describing a given enterprise's activity, have become a permanent element of the business landscape. The functioning of enterprises in today's economic reality, where the global financial and economic crisis are causing significant market disruptions, as well as, highly developed competition, has initiated a radically different perspective when it comes to conducting business activities. The functioning of innovative business models is the efficiency of designed value chain, wherein lies the risk associated with the creation, delivery, and use of products and services that when properly managed, become simulators for innovation in the business model. Appropriate risk management can lead to innovation in the adopted business model which is fundamental for the growth of innovation in the company. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Bibliografia
  • Afuah A., Tucci C.L., Internet business models and strategies, McGraw-Hill Irwin, Boston 2001.
  • Bellman R., Clark C., On the Construction of a Multi-Stage, Multi-Person Business Game, "Operations Research" 1957, nr 4.
  • Bitner W., Wzrost innowacji poprzez przełomowe innowacje, w: Restrukturyzacja w obliczu nowych wyzwań gospodarczych. Zarządzanie - strategia - analiza, red. R. Borowiecki, A. Jaki, Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw, Kraków 2010.
  • Brzóska J., Model biznesowy - współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, "Organizacja i Zarządzanie" 2009, nr 2(6).
  • Chesbrough H., Rosenbloom R.S., The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation's technology spin-off companies, "Industrial and Corporate Change" 2002, nr 11(3).
  • Drzewiecki J., Niemczyk J., Modele biznesowe - próba klasyfikacji, doświadczenia polskich przedsiębiorstw, Management Forum 2020 "Nowoczesne koncepcje, metody zarządzania strategicznego", Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2002.
  • Eyring M.J., Johnson M.W., Nair M., Nowe modele biznesowe. Sposób na podbój rynków wschodzących, "Harvard Business Review Polska" 2012, nr 11.
  • Girotra K., Netessine S., Jak wpisać ryzyko w model biznesowy, "Harvard Business Review Polska" listopad 2013.
  • Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, wyd. SGH, Warszawa 2008.
  • Innowacje w przedsiębiorstwie, red. K. Poznańska, R. Sobiecki, Wyd. SGH, Warszawa 2012.
  • Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm. Znaczenie, wsparcie, przykłady zastosowań, red. J. Perenc, J. Hołub-Iwan, C.H. Beck, Warszawa 2011.
  • Jabłoński M., Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa 2013.
  • Johnson M.W., Christensen C.M., Kagermann H., Reinventing your Business Model, "Harvard Business Review" grudzień 2008.
  • Kim W.Ch., Mauborgne R., Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, MT Biznes, Warszawa 2005.
  • Knight F.H., Risk, Uncertainty and Profit, Beard Books, Boston 1921.
  • Leśniak-Łebkowska G., Doskonałość operacyjna i zarządzanie ryzykiem, jako podstawy sukcesu strategicznego przedsiębiorstwa, http://zif.wzr.pl/pim/2013_4_2_16.pdf [21.11.2014].
  • Rojek T., Koncepcja łańcucha wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, www.fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1395173612.pdf [21.11.2014].
  • Stabryła A., Przegląd problemów doskonalenia systemów zarządzania przedsiębiorstwem, w: Encyklopedia zarządzania, red. A. Stabryła, Mfiles, Kraków 2011.
  • Standard zarządzania ryzkiem, Federation of European Risk Management Associations, www.ferma.eu/app/uploads/2011/11/a-risk-management-standard-polish-version.pdf [21.11.2014].
  • Willett A.H., The Economic Theory of Risk and Insurance, The University of Pennsylvania Press, Philadelphia 1951.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171355541

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.