PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 8, cz. 1 Wybrane problemy zarządzania rozwojem regionalnym | 447--457
Tytuł artykułu

Cechy przedsiębiorcze podmiotu wchodzącego do sieci franczyzowej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Entrepreneurial Features of an Entity Joining the Franchising Network
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tematyka sieci franczyzowych jest intensywnie eksplorowana w literaturze światowej, nieco mniej przez badaczy krajowych. W literaturze dominuje jednak optyka przyjmująca punkt widzenia całej sieci, a w szczególności franczyzodawców. Nie poświęca się dużo uwagi franczyzobiorcom, których cele, postawy i działania mają przecież znaczenie podstawowe dla rozwoju sieci. Prezentowane studium stawia za cel zbadanie sposobu postępowania franczyzobiorców w procesie wyboru sieci franczyzowej. Stawia się tezę, że franczyzobiorcy prezentują postawy przedsiębiorcze, a wejście do sieci franczyzowej służy przede wszystkim uzupełnieniu ich potencjału biznesowego o wiedzę i relacje. (fragment tekstu)
EN
The article presents research on the issue of franchisees' attitudes whilst joining a chain, due to entrepreneurship. This subject is much due to the rapid development of franchising chains and the poor recognition of franchisee behaviours and attitudes. Empirical study is conducted using qualitative methods because of exploratory nature of the researched issue. The study shows the entrepreneurial nature of franchisees, for which franchise is needed primarily because of the know-how and brand strength. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Bernstein L.M. (1968-1969), Does Franchising Create a Secure Outlet for the Small Aspiring Entrepreneur?. "Journal of Retailing", z. 44, nr 4.
  • Chaudhry S., Crick D. (2005), An exploratory investigation into the entrepreneurial activities of Asian-owned franchises in the UK, "Strategic Change", nr 14.
  • Chiou J.S., Hsieh C.H., Yang, C.H. (2004), The Effect of Franchisors' Communication, Service Assistance, and Competitive Advantage on Franchisees' Intention to Remain in Franchise System, "Journal of Small Business Management", nr 42(1).
  • Clarkin J.E., Swavely S.M. (2006), The importance of personal characteristics in franchisee selection, "Journal of Retailing and Consumer Services", nr 13.
  • Dada O., Watson A., Kirby D.A. (2011), Toward a model of franchisee entrepreneurship, "International Small Business Journal", styczeń.
  • Davies M.A.P., Lasar W., Manolis C., Prince M., Winsor R.D. (2011), A model of trust and compliance in franchise relationships, "Journal of Business Venturing", nr 26.
  • Grünhagen M., Mittelstaedt R.A. (2005), Entrepreneurs or Investors: Do Multi-unit Franchisees Have Different Philosophical Orientations?, "Journal of Small Business Management", nr 53(3).
  • Jambulingam T., Nevin J.R. (1999), Influence of franchisee selection criteria on outcomes desired by the franchisor, "Journal of Business Venturing", nr 14.
  • Kaufman P.J., Stanworth J. (1995), The decision to purchase a franchise: a study of prospective franchisees, "Journal of Small Business Management", październik.
  • Kaufmann P.J., Dant R.P. (1998), Franchising and the domain of entrepreneurship research, "Journal of Business Venturing", nr 14.
  • Ketchen J.D. Jr, Short, J.C., Combs, J.G. (2011), If Franchising Entreprenourship? Yes, No, and Maybe So, "Entrepreneurship Theory and Practice", maj.
  • Knight R.M. (1984), The independence of the franchisee entrepreneur, "Journal of Small Business Management", kwiecień.
  • Kobia M., Sikalieh D. (2010), Towards a search for the meaning of entrepreneurship, "Journal of European Industrial Training", z. 34, nr 2.
  • Raport o rynku franczyzy w Polsce 2014 (2014), PROFIT system, Warszawa.
  • Sardy M., Alon I. (2007), Exploring the differences between franchisee entrepreneurs and nascent entrepreneurs, "International Entrepreneurship Management Journal", nr 3.
  • Stanworth J. (1995), The franchise relationships: entrepreneurship or dependence?, "Journal of Marketing Channels", nr 4(1/2).
  • Stearns T.M., Hills G.E. (1996), Entrepreneurship and New Firm Development: A Definitional Introduction, "Journal of Business Research", nr 36.
  • Tuunanen M., Hyrsky K. (2001), Entrepreneurial Paradoxes in Business Format Franchising: An Empirical Survey of Finish Franchisees, "International Small Business Journal", z. 19, nr 47.
  • Williams D.L. (1998), Why do entrepreneurs become franchisees? An empirical analysis of organizational choice, "Journal of Business Venturing", nr 14.
  • Withane S. (1991), Franchising and franchisee behavior: an examination of opinions, personal characteristics, and motives of Canadian franchisee entrepreneurs, "Journal of Small Business Management", styczeń.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171355807

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.