PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 8, cz. 2 Pomiędzy zarządzaniem procesami edukacyjnymi a rynkiem pracy | 25--39
Tytuł artykułu

Wybrane elementy zarządzania kompetencjami pracowniczymi w aspekcie kształcenia zawodowego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Elements of Managing Employees Competence in the Aspect of Professional Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule opisano założenia związane z zarządzaniem kompetencjami pracowniczymi w przedsiębiorstwach. Scharakteryzowano najistotniejsze czynniki wpływające na ocenę jakości kształcenia zawodowego, wskazując na formy rozwoju kompetencji zawodowych i zakresy kompetencyjne pracowników. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na konieczność podjęcia praktycznych i skutecznych działań mających usprawnić przepływ informacji dotyczących potrzeb ryku pracy i potencjału kształcenia zawodowego. (fragment tekstu)
EN
The issues connected with the vocational education, the vocational qualifications and competencies management in term of the employers' needs were analysed. The core factors which influence the vocational education quality assessment, were characterized regarding the forms of the competencies' development and its scope. Due to the fact that there is the wide range of factors which influence the vocational education quality, only factors which are connected with the vocational qualifications and competencies were selected. The factors were analysed with the reference to the comprehensive notion namely the brain capital. The competencies management aspects were set beside activities performed through the system project "Czas zawodowców - wielkopolskie kształcenie zawodowe". The activities, among the others, determined the requirements for the competencies of the trainees and graduates from the vocational high schools. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • Białasiewicz M. (red.) (2012), Zarządzanie kapitałem ludzkim oparte na kompetencjach, Economicus, Szczecin.
  • Dąbrowska A., Grządziel H., i in. (2013), Standardy jakości kształcenia zawodowego, KOWEZiU, Warszawa.
  • Filipowicz G. (2014), Zarządzanie kompetencjami: perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Goliński M., Grupka K., Szafrański M. (2014), Akcelerator Wiedzy Technicznej - projektowanie przyszłości, "ZN Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej", Nr 37, Gdańsk.
  • Goliński M., Szafrański M., Więcek-Janka E., (2013), Działania na rzecz doskonalenia jakości procesu kształcenia zawodowego w Wielkopolsce, "Doradca Zawodowy", nr 3(24), ss. 51-55.
  • Goźlińska E., Kruszewski A. (2013), Stan szkolnictwa zawodowego w Polsce, raport, KOWEZiU, Studio Magic, Warszawa.
  • Grzebyk M. (2013), Kapitał ludzki i komunikacja w organizacji, PWSZ im. S. Tarnowskiego w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg.
  • Jakość kształcenia w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych województwa podkarpackiego (2007), Centrum Doradztwa Strategicznego, Kraków.
  • Jakość kształcenia w szkołach wyższych (2007), T. Szulc (red.), Oficyna Wydawnictwa Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  • Kształcenie zawodowe i ustawiczne - vademecum (2013), KOWEZiU, Warszawa.
  • Mantura W. (2010), Zarys kwalitologii, Politechnika Poznańska, Poznań.
  • Mantura W. (2012), Comperative analysis of the category of quality information, [in:] M. Goliński, M. Szafrański (ed.), Integrated support system for access to information in urban space with use of GPS and GIS systems, Politechnika Poznańska, Poznań.
  • Oleksyn T. (2013), Filozofia a zarządzanie, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Potocki A., Winkler R., Żbikowska A. (2011), Komunikowanie w organizacjach gospodarczych, Difin, Warszawa.
  • Sidor-Rządkowska M. (2011), Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Sienkiewicz Ł., Gruza M. (2009), Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego, KOWEZiU, Studio Magic, Warszawa.
  • Whiddett S., Hollyforde S. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET), Dz.Urz. UE num. C 115/11, 2009, Luksemburg.
  • Żbikowska K. (2013), Komunikacja biznesowa oczami kierownika projektu, Helion Gliwice.
  • Żylińska M. (2013), Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wyd. Naukowe Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń.
  • Raport o kapitale intelektualnym Polski, Warszawa <http://pliki.innowacyjnosc.gpw.pl>, 10.07.2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356025

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.