PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 2 | nr 11 | 25--44
Tytuł artykułu

Zasoby relacyjne - konceptualizacja pojęcia w świetle zasobowej teorii przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Relational Assets - Conceptualization of the Term in the Light of the Resource-Based View
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie strategiczne - określane jako nowa teoria przedsiębiorstwa - to sfera działania przedsiębiorstwa, która w warunkach bardzo zmiennego i konkurencyjnego otoczenia nabiera szczególnego znaczenia. W ten obszar niepewności pewnego rodzaju stabilność wprowadza ukierunkowanie na budowanie relacji z otoczeniem, które z natury mają charakter trwalszy niż zwykłe kontakty transakcyjne. W ramach tzw. strategicznych szkół zarządzania podejściu relacyjnemu najwięcej uwagi poświęca się w ramach zasobowej teorii przedsiębiorstwa (resource based view - RBV). W artykule, oprócz zdefiniowania dojrzałości w stosowaniu podejścia relacyjnego przez przedsiębiorstwa, podjęto próbę konceptualizacji pojęcia zasobów relacyjnych, które w świetle przywołanej teorii umożliwiają przedsiębiorstwom osiąganie przewagi nad zorientowanymi na pojedyncze transakcje konkurentami.(abstrakt oryginalny)
EN
Strategic management, called new theory of a company, is becoming increasingly important in the context of the turbulent and competitive business environment of our times. In these conditions building relationships seems to helpful in reducing the degree of uncertainty due to their more stable character compared to transactional contacts. The relational approach has attracted a great deal of attention within the Resource-Based View (RBV) - one of the modern so-called strategic schools. In addition to defining maturity in the use of the relational approach by companies, the article also attempts to conceptualize the notion of relational resources which, in the light of the cited theory, enable companies to achieve an advantage over competitors oriented towards individual transactions.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
25--44
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Banaszyk, P., 2003, Cele przedsiębiorstw w świetle wiedzy współczesnej i w poglądach klasyków, w: Banaszyk, P. (red.), Współczesne interpretacje dorobku klasyków nauki o organizacji i zarządzaniu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Baran, R.J., Galka, R.J., 2013, CRM, The Foundation of Contemporary Marketing Strategy, Routledge, New York.
  • Barney, J.B., 1991, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, 17.
  • Benasou, B., 1999, Not by Partnerships Alone: Managing a Portfolio of Relationships, Sloan Management Review, 40(4).
  • Bieniok, H. (red.), 1999, Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Blattberg, C., Getz, G., Thomas, J.S., 2004, Klient jako kapitał: budowa cennego majątku relacji z klientem i zarządzanie nim, MT Biznes, Warszawa.
  • Bönte, W., Keilbach, M., 2005, Concubinage or Marriage? Informal and Formal Cooperations for Innovation, International Journal of Industrial Organization, vol. 23, iss. 3-4, April.
  • Buchnowska, D., 2006, CRM Strategia i technologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Christopher, M., Payne, A., Ballantyne, D., 1996, Relationship Marketing, Butterworth Heinemann, Oxford.
  • Collins, J., 2007, Od dobrego do wielkiego, MT Biznes, Warszawa.
  • Czakon, W., 2011, Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu, Przegląd Organizacji.
  • Dane, E., Pratt, M.G., 2007, Exploring Intuition and Its Role in Managerial Decision Making, Academy of Management Review, vol. 32, no. 1.
  • Deszczyński, B., 2009, Customer Relationship Management w procesie zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
  • Deszczyński, B., 2013, Lead management jako źródło short-term wins w procesie zarządzania relacjami z klientami, Marketing i Rynek, nr 5, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne (PWE), Warszawa.
  • Deszczyński, B., 2014, Globalne strategie zarządzania z klientami, w: Rudolf, S., Gorynia, M. (red.), Polska w Unii Europejskiej i globalnej gospodarce, Wydawnictwo PTE, Warszawa.
  • Deszczyński, B., Deszczyński, P., 2004, Customer Relationship Management konsekwencją globalizacji, w: Deszczyński, P. (red.), Globalizacja gospodarki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Deszczyński, B., Fonfara K., 2014, Marketing partnerski (relationship marekting) na rynku międzynarodowym, w: Fonfara, K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka, PWN.
  • Doney, Cannon, 1997, An Examination of Trust in Buyer-Seller Relationships, Journal of Marketing, vol. 61, no.2, April.
  • Drucker, P.F., 2010, Classic Drucker, MT Biznes, Warszawa.
  • Dyche, J., 2002a, CRM - Relacje z klientami, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Dyche, J., 2002b, The CRM Handbook, A Business Guide to Customer Relationship Management, Addison-Wesley, Boston.
  • Fonfara, K. (red.), 2012, The Development of Business Networks in the Company Internationalisation Process, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Fonfara, K., 2014, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Galbreath, J., 2002, Success in the Relationship Age: Building Quality Relationship Assets for Market Value Creation, The TQM Magazine, vol. 14, iss. 1.
  • Gallup Institute, 2013, http://businessjournal.gallup.com/content/112906/How--RitzCarlton-Manages-Mystique.aspx
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356829

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.