PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | 8 | nr 4 | 13--15
Tytuł artykułu

Value Orientations in Professional Training of Teacher-Educators

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Kształcenie nauczycieli-wychowawców zorientowane na wartości
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Zamierzeniem autora artykułu jest zwrócenie uwagi na kilka aspektów naukowych i organizacyjnych orientacji aksjologicznej w kształceniu przyszłych nauczycieli-wychowawców; paradygmatu, który stanowi obecnie wiodącą strategię edukacyjną. Tekst skupia się na analizie podstaw teoretycznych i metodologicznych danej strategii poprzez określenie jej dominujących koncepcji semantycznych, tj. "wartość", "aksjosfera osobowości" oraz "zasada aksjologicznego podejścia do kształcenia przyszłych nauczycieli-wychowawców". Podstawą stosowania priorytetów aksjologicznych, które aktywnie promują kształcenie zawodowe i edukacyjne współczesnego pedagoga, jest system następujących reguł: zasada internalizacji orientacji wartości, która odzwierciedla ideę nauczania teorii wartości; zasada humanistycznej orientacji kształcenia zawodowego, która określa pożądany stosunek do zawodu i realizuje podejście aksjologiczne w szkoleniu przyszłego nauczyciela-wychowawcy oraz zasada interdyscyplinarności, odzwierciedlająca ogólne zasady szkolenia pedagogicznego. (abstrakt oryginalny)
EN
The intention of the author is to highlight the value of some aspects of scientific and organizational support advocated by the axiological orientation in the training of future teachers- educators; a paradigm which presently constitutes a leading educational strategy. Much attention is devoted to the analysis of the paradigm's theoretical and methodological foundations through the disclosure of the substantive nature of its dominant concepts, i.e. "value", "axiosphere personality" and "principles of axiological approach", which are essential in training future teachers-educators. The basis of axiological priorities that support active stimulation in the professional and pedagogical preparation of present teacher-educators is the system of principles: the principle of the value-based orientations in interiorization reflecting the theory of ideas of pedagogical axiology; the principle of humanistic orientation of professional preparation, the value-targeted attitude towards professional activity accumulating the realization of the axiological approach in professional preparation of future teacher-educators; and the principle of interdisciplinarity as the reflection of general pedagogical principles of professional preparation. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
8
Numer
Strony
13--15
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Wschodnioeuropejski Uniwersytet Narodowy im. Łesi Ukrainki, Łuck
Bibliografia
  • 1. Astashova N. (2001], Aksyolohycheskoe obrazovanye sovremennoho uchytelya: metodolohyya, kontseptsyya, modely y tekhnolohyya razvytyya w: Astashova N. (red.], Obshchaya pedahohyka, ystoryya pedahohykyy obrazovanyya, Bryansk.
  • 2. Bondarevskaya E. (1999], Pedahohyka v humanystycheskykh teoryyakh y systemakh vospytanyya, w: Bondarevskaya E, Kul'nevych S. (red.], Uchytel, Rostov n/Donu.
  • 3. Ivchenko A. (2006], Tlumachnyy slovnyk ukray- ins'koyi movy, Folio, Kharkiv.
  • 4. Kryzhko V. (2005], Antolohiya aksiolohichnoyi paradyhmy upravlinnya osvitoyu, Osvita Ukrayiny, Kijew.
  • 5. Ravkyn Z. (1996]. Natsyonalnie tsennosty obrazovanyya kak oryentiry razvytyya otechestvennoy pedahohycheskoy aksyolohyy (ydey y polozhenyya k razrabotke kontseptsyy yssledovanyya), W: Z.Y. Ravkyn, V.H. Pryanykova (red], Natsyonalnie tsennosty obrazovanyya:ystoryyay sovremennost: YTOP RAO, Moskwa, pp. 6 -7.
  • 6. Rubynshteyn S. (1976], Cheloveky myr. Problemi obshchey psykholohy, Pedahohyka, Moskwa, pp. 253 -381.
  • 7. Slastenyn V. (2003], Vvedenye v pedahohy- cheskuyu aksyolohyyu, w: Slastenyn V, Chyzhak- ova H. (red.], Ucheb. posobye dlya vuzov, Akademyya, Moskwa.
  • 8. Turovskoy Ya. (1996], Problema natsyonalnih tsennostey v obrazovanyy na urovne mezhlych- nostnih otnoshenyy, w: Z. Ravkyna (red.], Natsyonalnie tsennosty obrazovanyya: istoriya y sovremennost', YTOP RAO, Kijew.
  • 9. Vigotskyy L. (1991], Pedahohycheskaya psykholohyya, Pedahohyka, Moskwa.
  • 10. Zahvyazynskyy V (2005], Praktycheskaya metodolohyya pedahohycheskoho poyska, Lehyon- Hrupp, Tyumen.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356857

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.