PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 13 | nr 2 | 72--85
Tytuł artykułu

Communication Channels of Middle Managers and Non-Managers in Public Sector Organisations in Poland

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sposoby komunikowania się menedżerów średniego szczebla i nie menedżerów w organizacjach sektora publicznego w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Tło badań. W Polsce dyskusja o właściwych instrumentach dla administracji publicznej rozpoczęła się po przemianie ustrojowej w 1990 r. Reforma administracji publicznej w 1998 r. zainicjowała konkretną debatę w tej kwestii. Od tamtej pory sektor publiczny przeszedł liczne zmiany, choć niektóre były chaotyczne i nieprzemyślane. Wpływa to na pozycję menedżerów publicznych.
Cele badań. Celem artykułu jest pokazanie różnic w sposobie komunikowania się menedżerów i pracowników w organizacjach sektora publicznego.
Metodyka. W badaniach wzięło udział 1466 pracowników 102 organizacji sektora publicznego. Badania przeprowadzono w latach w okresie od XI 2012 do V 2013. Podstawą gromadzenia informacji w ramach prowadzonych badań był kwestionariusz ankiety. Uzupełnieniem badań były wywiady przeprowadzone z kadrą kierowniczą badanych jednostek. W artykule pokazano różnice w sposobie komunikowania się menedżerów i pracowników nie będących menedżerami w organizacjach sektora publicznego, a także zdiagnozowano dominujący sposób komunikacji w tych organizacjach.
Kluczowe wnioski. W analizowanych organizacjach pomimo szeregu zmian, jakie miały miejsce nadal dominuje formalny sposób przekazywania informacji. Ponad połowa przekazywanej informacji przebiega drogą służbową. Wprawdzie pracownicy są bardziej skłonni porozumiewać się z współpracownikami, jednak i wśród nich dominuje przywiązanie do drogi hierarchicznej. Jednocześnie w trakcie wywiadów, które uzupełniały badanie ankietowe zaobserwowano bardzo niepokojące zjawisko na linii kadra menedżerska średniego i najniższego szczebla- brak współpracy, szereg nieporozumień, blokowanie przepływu informacji, blokowanie inicjatywy. (abstrakt oryginalny)
EN
Background. Discussion about instruments appropriate for administrative activities in Poland started in 1990, after the transition. The reform of public administration in 1998 initiated substantial debate in this domain, and since then, the sector has been undergoing numerous transformations, but some of them are chaotic and not well thought-out. It impacts the position of public managers.
Research aim. The purpose of this article is to show differences in the communication channel of managers and employees in public sector organisations.
Method. 1466 employees of 102 public sector organisations participated in the research. Research was conducted from November 2012 to May 2013. The survey questionnaire constituted the basis of collecting information in the framework of the conducted research. The research was complemented by interviews with managers of the entities examined.
Key findings. The research presented differences in the communication channel among managers and employees who are not managers in public sector organisations; in addition, the dominating communication channel was diagnosed in these organisations. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
72--85
Opis fizyczny
Twórcy
  • Opole University of Technology, Poland
  • Opole University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Adler, N.J. (1986). International Dimensions of Organizational Behavior. Boston: Kent Publishing Company.
  • Anderson, E., & Weitz, B. (1989). Determinants of Continuity in Conventional Industrial Channel Dyads. Marketing Science, 8(4).
  • Anderson, J.C., & Narus, J.A. (1984). A Model of the Distributor's Perspective of Distributor-Manufacturer Working Relationships. Journal of Marketing, 48(4).
  • Balogun, J., & Johnson, G. (2004). Organizational restructuring and middle manager sense-making. Academy of Management Journal, 47(4), 523-49.
  • Berman, E.M., & West, J.P. (2008). Managing Emotional Intelligence in U.S. Cities: A Study of Social Skills among Public Managers. Public Administration Review, 68(4).
  • Bialaszewski, D., & Giallourakis, M. (1985). Perceived Communication Skills and Resultant Trust Perceptions Within the Channel of Distribution. Journal of the Academy of Marketing Science, 13, 206-217.
  • Borins, S. (2002). Leadership and innovation in the public sector. Leadership & Organization Development Journal, 23(8).
  • Brunetto, Y., Farr-Wharton, R. (2004). Does the talk affect your decision to walk. A comparative pilot study examining the effect of communication practices on employee commitment post-managerialism. Management Decision, 42(3/4), 579-600.
  • Butler, C.J. (2010). Internal and lateral communication in strategic alliance decision making. Management Decision, 48(5), 698-712.
  • Chang, A., & Bright, K. (2012). Changing roles of middle managers in academic libraries. Library Management, 33(4/5), 213-220.
  • Dickson, D.A., Rainey, S., Hargie, O.D.W. (2003). Communicating sensitive business issues: Part 1, Corporate Communications. An International Journal, 8(1).
  • Downs, C.W., Hazen, M.D. (1977). A Factor Analytic Study of Communication Satisfaction. Journal of Business Communication, 14(3), 63-73.
  • Ekaterini, G. (2011). A qualitative approach to middle managers' competences. Management Research Review, 34(5), 553-575.
  • Goodman, M.B., Holihan, V.C., Willis, K.E. (1996). Communication and change: Effective change communication is personal, global and continuous. Journal of Communication Management, 1(2), 115-133.
  • Goris, J.R., Vaught, B.C., Pettit Jr, J.D. (2000). Effects of Communication Direction on Job Performance and Satisfaction: A Moderated Regression Analysis. The Journal of Business Communication, 37(4), 348-368.
  • Guo, K.L., Sanchez, Y. (2005). Workplace communication. In: Borkowski N. (Ed.), Organizational Behavior for Healthcare Managers. Jones and Barlett Publishers, Sudbury, MA.
  • Herzig, S.E., & Jimmieson, N.L. (2006). Middle managers' uncertainty management during organizational change. Leadership & Organization Development Journal, 27(8), 628-645.
  • Ivanova, Y.V. (2007). Middle managers in a state-controlled economy: how they implement their decisions. Journal of Managerial Psychology, 22(4), 392-410.
  • Jacobson, C., & Choi, S.O. (2008). Success factors: public works and public-private partnerships. International Journal of Public Sector Management, 21(6), 650-651.
  • Jakki, M.J., & Sohi, R.S. (1995). Communication flows in distribution channels: Impact on assessments of communication quality and satisfaction. Journal of Retailing, 71(4), 393-416.
  • Johnson, P., Fidler, Ch.S., & Rogerson, S. (1998). Management communication: a technological revolution? Management Decision, 36(3), 160-170.
  • Kapp, J.E., Barnett, G.A. (1983). Predicting organizational effectiveness from communication activities: a multiple indicator model. Human Communication Research, 9(3), 239-254.
  • Klagge, J. (1998). The empowerment squeeze - views from the middle management position. Journal of Management Development, 17(8), 548-558.
  • Kotter, J.P. (2005). Leading Change. Leadership Excellence, 22(11), 5-6.
  • Kreitner, R., & Kinicki, A. (2001). Organizational Behavior. Boston: McGraw-Hill Irwin.
  • Manns, E.K., & Waugh, W.L. (1989). Communication in Public Administration: the need for skill-based education. Policy Studies Review, 8(4), 891-897.
  • McGurk, P. (2009). Developing "middle leaders" in the public services? The realities of management and leadership development for public managers. International Journal of Public Sector Management, 22(6), 464-477.
  • McShane, S.L., & Von Glinow, M.A. (2003). Organizational behavior: Emerging realities for the workplace revolution. Boston: McGraw-Hill.
  • Mohr, J., & Nevin, J. (1990). Communication Strategies in Marketing Channels: A Theoretical Perspective. Journal of Marketing, 54(4).
  • Mohr, J., & Sohi, R.S. (1995). Communication Flows in Distribution Channels: Impact on Assessments of Communications Quality and Satisfaction. Journal of Retailing, 71(4).
  • Morgan, Ph.I. (1989). Organizational Behavior and Management. Dubuque: Kendall Hunt Publishing Company.
  • Morgan, R.M., & Hunt, S.D. (1994). The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing, 58(3).
  • Mueller, B.H., & Lee, J. (2002). Leader-Member Exchange and Organizational Communication Satisfaction in Multiple Contexts. The Journal of Business Communication, 39(2), 221-244.
  • Nadler, D.A., & Tushman, M.L. (1990). Beyond the Charismatic Leader: Leadership and Organizational Change. California Management Review, 32(2), 77-97.
  • Olkkonen, R., Tikkanen, H., & Alajoutsijärvi, K. (2000). The role of communication in business relationships and networks. Management Decision, 38(6), 403-409.
  • Oshagbemi, T., & Ocholi, S.A. (2006). Leadership styles and behavior profiles of managers. Journal of Management Development, 25(8), 748-762.
  • Pandey, S.K., & Garnett, J.L. (2006). Exploring Public Sector Communication Performance: Testing a Model and Drawing Implications. Public Administration Review, 66(1).
  • Qiao, J.X., & Wang, W. (2009). Managerial competencies for middle managers: some empirical findings from China. Journal of European Industrial Training, 33(1), 69-80.
  • Quirke, B. (1996). Putting communication on management's agenda. Journal of Communication Management, 1(1), 67-79.
  • Scholes, E., & James, D. (1997). Planning stakeholder communication. Journal of Communication Management, (3), 277-285.
  • Sheng, M.L., Chang, S.-Y., Teo, T., & Lin, Y.-F. (2013). Knowledge barriers, knowledge transfer, and innovation competitive advantage in healthcare settings. Management Decision, 51(3), 461-478.
  • Snyder, R., & Morris, J. (1984). Organizational Communication and Performance. Journal of Applied Psychology, 69(3), 461-465.
  • Spillane, L. (1994). Language and Values: Communication Styles of Australian Public Service Managers. Australian Journal of Public Administration, 53(1).
  • Spreitzer, G., & Quinn, R. (1996). Empowering middle managers to be transformational leaders. Journal of Applied Behavioral Science, 32(3), 237-261.
  • Tjosvold, D. (1985). Power and Social Context in Superior-Subordinate Interaction. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 35(3), 281-293.
  • Varey R.J. (1996). Conscious corporate communication: A conceptual analysis. Journal of Communication Management, 1(2), 134-144.
  • Worley, J.M., & Doolen, T.L. (2006). The role of communication and management support in a Lean manufacturing implementation. Management Decision, 44(2), 228-245.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356913

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.