PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 13 | nr 2 | 86--96
Tytuł artykułu

Innovation Types in a Distinctive Hotel

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Rodzaje innowacji w wyróżniającym się hotelu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Tło badań. Branża hotelarska jest uznawana za najbardziej znaczący rodzaj zakwaterowania, ze względu na jego zdolność do zapewnienia przychodów i zaspokojenia potrzeb gości. W branży hotelarskiej istnieje ogromna konkurencja, tak więc, aby móc utrzymać lub poprawić swoją pozycję na rynku oraz reputację hotele muszą rozwijać innowacje. Ponieważ kopiowanie innowacyjnych pomysłów wzajemnie od siebie nie stanowi żadnej trudności, branża musi myśleć o budowaniu bardzo wyszukanych hoteli dla wyszukanych grup docelowych.
Cele badań. Celem pracy jest analiza innowacyjności wyszukanego hotelu na Węgrzech z pomocą definicji innowacji w usługach i turystyce.
Metodyka. Do badań wybrano jeden innowacyjny węgierski hotel jako studium przypadku, a procesy innowacyjne hotelu zostały zaklasyfikowane do grup określonych przez innych autorów wymienionych w bibliografii. Innowacje w hotelu zostały pogrupowane według działalności innowacyjnej i źródła innowacji.
Kluczowe wnioski. Badania wykazały, że innowacje w wybranym hotelu znajdują odzwierciedlenie w zmianach rozwoju usług i stylu, działalność innowacyjna kładzie nacisk na czynniki organizacyjne, a źródła innowacji wydają się nie czerpać ze źródeł zarządzania. (abstrakt oryginalny)
EN
Background. The hotel industry is considered to be the most significant type of accommodation because of its ability to provide revenue and satisfy the guests needs. There is huge competition in the hotel industry so in order to be able to maintain or improve their market positions and reputations; they need to develop innovations. Because it is not difficult to copy the innovation ideas from each other, they have to think about building very distinctive hotels for distinctive target groups.
Research aims. The aim of the study is to explore the innovation of a distinctive hotel in Hungary with the help of definitions of service and tourism innovation.
Method. For the research one innovative Hungarian hotel was chosen as a case study and the innovation processes of this hotel were classified into groups determined by the other authors mentioned in the literature review. The innovations of the hotel were grouped according to the innovation activity and the source of innovation.
Key findings. The research showed that the innovation of the selected hotel is service development and style changes, the innovation activity emphasizes organizational factors, and the sources of the innovations appear to be non-management sources. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
86--96
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Pannonia, Hungary
  • University of Pannonia, Hungary
autor
  • University of Pannonia, Hungary
Bibliografia
  • Allegro, S., & de Graaf, R. (2008). Innovation and strategy implementation: the key challenge in today's competitive atmosphere. Handbook of hospitality strategic management.
  • Chen, W.-J. (2011). Innovation in hotel services: Culture and personality. International Journal of Hospitality Management, 30(1), 64-72.
  • Damanpour, F. (1996). Organizational complexity and innovation: developing and testing multiple contingency models. Management Science, 42(5), 693-716.
  • Dewar, R.D., & Button, J.E. (1986). The adoption of radical and incremental innovations: an empirical analysis. Management Science, 32(11), 1422-1433.
  • Djellal, F., Gallouj, F. & Miles, I. (2013). Two decades of research on innovation in services: Which place for public services? Structural Change and Economic Dynamics, 27, 98-117.
  • Ettlie, J.E., Bridges W.P. & O'Keefe, R.D. (1984). Organization strategy and structural differences for radical vs. incremental innovation. Management Science, 30(6), 682-695.
  • Griffin, A. (1997). PDMA research on new product development practice: updating trends and benchmarking best practises. Journal of Product Innovation Management, 14(6), 429-458.
  • Griliches, Z. (1990). Patent statistics as economic indicators: A survey. Journal of Economic Literature, 28(4), 1661-1707.
  • Grissemann, U., Plank, A., & Brunner-Sperdin, A. (2013). Enhancing business performance of hotels: The role of innovation and customer orientation. International Journal of Hospitality Management, 33, 347-356.
  • Gyurácz-Németh, P., Raffay, Á., & Kovács, Z. (2010). Az innováció forrásai a turizmusban-fókuszban a szállodaipar és a közlekedés, Innováció, versenyképesség, KKV-K I, (128-142).
  • Hjalager, A. (1997). Innovation patterns in sustainable tourism-an analytical typology. Tourism Management, 18(1), 35-41.
  • Hjalager, A. (2002). Repairing innovation defectiveness in tourism. Tourism Management, 23(5), 465-474.
  • Martínez-Ros E., & Orfila-Sintes, F. (2009). Innovation activity in the hotel industry. Technovation, 29(9), 632-641.
  • Mattson, J., Sundbo, J., & Fussing-Jensen, C. (2005). Innovation Systems in Tourism: The Roles of Attractors and Scene-Takers. Industry and Innovation, 12(3), 357-381.
  • Miles, I. (2000). Services innovation: coming of age in the knowledge-based economy. International Journal of Innovation Management, 4(4), 371-389.
  • Nagy, A. (2014). The orientation towards innovation of spa hotel management: the case of Romanian spa industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 124, 425-431.
  • Nicolau, J.L., & Santa-María, M.J. (2013). The effect of innovation on hotel market value. International Journal of Hospitality Management, 32, 71-79.
  • Nieves, J., & Segarra-Cipés, M. (2015). Management innovation in the hotel industry. Tourism Management, 46, 51-58.
  • Olsen, M.D., & Connolly, D.J. (1999). Antecedents of technological change in the hospitality industry. Tourism Analysis, 4(1), 29-46.
  • Orfila-Sintesa, F., Crespi-Cladera, R., & Martinez-Ros, E. (2005). Innovation activity in the hotel industry: Evidence from Balearic Islands. Tourism Management, 26(6), 851-865.
  • Ottenbacher, M. (2008). Innovation management. In P. Jones (Ed.) Handbook of hospitality operations and IT. Oxford: Elsevier Ltd. (pp. 340-366).
  • Ottenbacher, M., & Gnoth, J. (2005). How to develop successful hospitality innovation. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46(2), 205-222.
  • Pine, R. (1992). Technology transfer in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 11(1), 3-22.
  • Schumpeter, J. (1934). The theory of economic development. Cambridge: Harvard UP.
  • Sheldon, P.J. (1983). The impact of technology on the hotel industry. Tourism Management, 4(4), 269-278.
  • Shostack, G.L. (1984). Designing services that deliver. Harvard Business Review, 62(1), 133-139.
  • Sirilli, G. & Evangelista, R. (1998). Technological innovation in services and manufacturing: Results from Italian surveys. Research Policy, 27(9), 881-899.
  • Sundbo, J. (2009). Innovation in the experience economy: a taxonomy of innovation organisations. The Services Industries Journal, 29(4), 431-455.
  • Sundbo, J. (1997). Management of innovation in services. Service Industries Journal, 17(3), 432-455.
  • Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt K. (1997). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. Chichester, UK: Wiley and Sons.
  • Tseng, C., Kuo, H., & Chou, S. (2008). Configuration of innovation and performance in the service industry: evidence from the Taiwanese hotel Industry. The Service Industries Journal, 28(7), 1015-1028.
  • Wu, C.-W. (2014). The study of service innovation for digiservice on loyalty. Journal of Business Research, 67(5), 819-824.
  • Yen, H.R., Wang, W., Wei, C.-P., Hsu, S.H.-Y., & Chiu, H.-C. (2012). Service innovation readiness: Dimensions and performance outcome. Decision Support Systems, 53(4), 813-824.
  • www.hotelbonvino.hu (8/10/2014).
  • Interview with Eszter Pásztori, Sales and Marketing Manager of Hotel Bonvino, 20/9/2011.
  • Interview with Renáta Gallai, Sales and Marketing Manager of Hotel Bonvino 8/10/2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356945

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.