PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2 | 207--224
Tytuł artykułu

Rola e-biznesu w zarządzaniu łańcuchem dostaw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of E-Business in Supply Chain Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zwrócono uwagę na fakt, że gwałtowny postęp w rozwoju technologii informatycznych, globalizacja działań i coraz bardziej wymagający klienci wytyczają nowe drogi prowadzenia biznesu. Podkreślono, iż Internet umożliwia i jednocześnie wymusza reorganizację struktur i sposobów funkcjonowania firm. W pracy autor zauważa, że e-biznes wiąże się ze znaczną poprawą efektywności zarządzania większością łańcuchów dostaw oraz doprowadza do redukcji cen, wyższej produktywności i obniżenia kosztów osobowych firm. Jednak warunkiem osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w działalności e-biznesowej jest zarządzanie procesami w łańcuchu dostaw w czasie rzeczywistym. W artykule zaprezentowano systemy, które potrafią na bieżąco planować, harmonogramować i kontrolować realizację przyjętych założeń, zgodnych ze strategią i długoterminowymi celami przedsiębiorstwa. Autor pokazuje, że wykorzystanie nowoczesnej technologii informatycznej, zwłaszcza Internetu, przez wszystkie ogniwa łańcucha dostaw stwarza zupełnie nowe - pod względem jakościowym - możliwości kształtowania owego łańcucha. Autor podkreśla, iż rozwój e-biznesu i Internetu spowodował, że integracja łańcucha dostaw w warstwie technologicznej odbywa się coraz częściej właśnie przez Internet. Dzięki systemowi eSCM, czyli elektronicznemu zarządzaniu łańcuchem dostaw, możliwe jest stworzenie dynamicznie rekonfigurowanych łańcuchów dostaw, czyli tzw. chwilowych łańcuchów dostaw, które powstają na potrzeby nawet pojedynczych transakcji indywidualnych klientów. W podsumowaniu autor przedstawia, jakie korzyści firma osiąga przez zastosowanie Internetu w zarządzaniu procesami w łańcuchu dostaw. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper highlights the fact that the rapid progress in the development of information technology, globalization of operations and increasingly demanding customers to chart a new way of doing business. In has been emphasized that the Internet enables, and also forces the reorganisations of structures and ways of functioning of companies. In his the notes that e-business is associated with significant improvements in management efficiency and the majority of supply chains leads to a price reduction, higher productivity and lower personnel costs of companies. However, the condition for achieving a competitive advantage in e-business is the management processes in the supply chain in real time. The article presents systems that can keep the plan, schedule and monitor the implementation of the assumptions that are consistent with the strategy and long-term corporate goals. The author shows that the use of modern information technology, especially the Internet, through all the supply chain creates an entirely new - in terms of quality - possibility of formation of this chain. The author stresses that the development of e-business and the Internet resulted in the integration of supply chain layer technology is increasingly being just over the Internet. Thanks to the eSCM, which is an electronic supply chain management, it is possible to create dynamically reconfigurable supply chains, i.e. instantaneous supply chains, which arise even for individual transactions of individual customers. In summary, the author shows the benefits achieved by the use of company Internet process management in the supply chain. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
207--224
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna im. prof. Szczepana A. Pieniążka w Skierniewicach
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Adamczewski P., Informatyczne wspomaganie łańcucha logistycznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2001.
  • Adamczewski P., Systemy ERP II jako wsparcie e-biznesu, http://www.pwi.edu.pl/upload/files/adam.doc [dostęp: 08.02.2011].
  • Amor D., The E-business (R)evolution. Living and Working in an International World, Hewlett-Packard®, Prentice Hall Inc., Upper Saddle River, NY 2000.
  • Cellary W., Elektroniczny biznes. Bezpieczna gospodarka elektroniczna, Wydanie specjalne Net Forum 2000.
  • Chmielarz W. (red.), Modele efektywnych zastosowań elektronicznego biznesu w sektorach gospodarki polskiej, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna w Warszawie, Warszawa 2007.
  • Chopra S., Meindl P., Supply Schain Management, Prentice Hall, Upper Saddle River, NY 2001.
  • Ciesielski M., Logistyka w biznesie, PWE, Warszawa 2006.
  • Gołembska E., Współczesne kierunki rozwoju logistyki, PWE, Warszawa 2006.
  • Hartman A., Sifonis J., Kador J., E-biznes. Strategie sukcesu w gospodarce internetowej, Wydawnictwo K.E. Wydawnictwo Liber s.c., Warszawa 2001.
  • Kasprzak T. (red.), W kierunku rozszerzonego przedsiębiorstwa. Analiza sektorowa rozwoju ICT w Polsce, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006.
  • Koch Ch. tłumaczenie Lewandowski A., Zarządzanie łańcuchem dostaw - jak to ugryźć? Magazyn Top Menedżerów, http://ceo.cxo.pl/artykuly/26907/Zarzadzanie.lancuchem.dostaw.jak.to.ugryzc.html [dostęp: 03.05.2011].
  • Komon S., Shaffer S., Hurtownie danych i systemy informacji gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2002.
  • Kolbusz E., Olejniczak W., Szyjewski Z., Inżynieria systemów informatycznych w egospodarce, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2005.
  • Kordas J., Struktura nowej ekonomii, "Strategie Biznesu" 2001, nr 2.
  • Kruse G., Advanced Planning & Scheduling - Today's Hot Topic in Munufacturing Syitms, "Control", październik 1999.
  • Nowicki A. (red.), Komputerowe wspomaganie biznesu, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2006.
  • Ordysiński T., Modelowanie strategii rozwoju e-biznesu w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
  • Rutkowski K., Logistyka on-line. Zarządzanie łańcuchem dostaw w dobie gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002.
  • Sroka H. (red.), Strategie i metodyka budowy systemów e-biznesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005.
  • Szpringer W., Handel elektroniczny - konkurencja czy regulacja?, Difin, Warszawa 2000.
  • Warner M., Witzel M., Zarządzanie organizacją wirtualną, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  • Encyklopedia Zarządzania, http://www.mfiles.pl/pl/index.php/C2C [dostęp: 02.07.2011).
  • Serwis stron www, http://www.webmade.org/kursy-online/xml-kurs-xhtml.php [dostęp: 02.12.2011].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171357115

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.