PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 13 | nr 3 | 8--20
Tytuł artykułu

Responsible Management in the Framework of Market Economy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Odpowiedzialne zarządzanie w ramach gospodarki rynkowej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Tło badań. Coraz wyraźniej widać, że nie można realizować długoterminowego zrównoważonego zarządzania jedynie w oparciu o dane finansowe. Korporacje działające w środowisku gospodarki rynkowej mają na celu nie tylko maksymalizację zysków, ponieważ zrozumiały, że ich wyniki zależą także od zrównoważonego środowiska i społeczności. Motywacje finansowe są siłą napędową zarządzania korporacyjnego, jednakże korporacje mogą nadal służyć wspólnemu dobru. Kapitalizm zawsze oferował korporacjom wiele możliwości i okazji do wykazania się odpowiedzialnością społeczną.
Cel badań. Badanie zostało przeprowadzone w celu poznania postaw związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR) oraz zobowiązań kierownictwa korporacji, działającej w środowisku kapitalistycznym, jak również przeanalizowania faktycznie stosowanej praktyki społecznej odpowiedzialności biznesu.
Metodyka. Badanie jest oparte na badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród małych i średnich przedsiębiorstw, zarówno krajowych i zagranicznych działających na Węgrzech. W badaniach została wykorzystana tak zwana metoda "śnieżnej kuli".
Kluczowe wnioski. Badanie jest próbą określenia i pokazania przyczyn dysproporcji pomiędzy postawą menadżerską a praktyką CSR opartą o odmiany kapitalizmu (VoC). (abstrakt oryginalny)
EN
Background. It is more and more evident that long-term sustainable management cannot be carried out based only on financial data. Corporations operating in a market economy environment do not only aim at profit maximization as they have already realized that their performance depends on the sustainability of the environment and society. Financial motivations are the engine of corporate management, however, corporations can still serve common wealth. Capitalism offers ever so many possibilities, opportunities for corporations to be socially responsible.
Research aim. This study was carried out to examine the CSR attitudes and commitments of the management of a corporation operating in the capitalist environment as well as to study their exact CSR practices.
Method. The research is based on the questionnaire carried out among domestically and internationally owned SMEs in Hungary. The so-called snowball sample method was used.
Key findings. The study attempts to find and reveal the reasons for the gap between the manager attitude and CSR practice based on the VoC. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
8--20
Opis fizyczny
Twórcy
  • Károly Robert College, Hungary
  • Károly Robert College, Hungary
Bibliografia
  • Albert, M. (1993). Capitalism vs. Capitalism: How America's Obsession with Individual Achievement and Short-Term Profit Has Led to the Brink of Collapse. New York: Four Walls Eight Windows.
  • Bergo, A. (2006). Aktiv privatøkonomisk rådgivning. Magma: tidsskrift for økonomi og ledelse, 03. Retrieved from: http://www.crrconference.org/downloads/2006hauglandsmithandnystad.pdf
  • Bohle, D., & Greskovits, B. (2007). The State, Internationalization, and Capitalist Diversity in Eastern Europe. Competition & Change, 11(2), 89-115.
  • Crouch, C. (2005). Models of Capitalism. New Political Economy, 10(4), 439-456.
  • Busch, A. (2005). Globalisation and national varieties of capitalism: The contested viability of the german model. German Politics, 12(2), 125-139.
  • Etzioni, A. (1988). The Moral Dimension: Toward a New Economics. New York: The Free Press.
  • Farkas, B. (2011). A közép-kelet-európai piacgazdaságok fejlődési lehetőségei az Európai Unióban. Közgazdasági Szemle, 58(5), 412-429.
  • Garriga, E., & Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. 53(1-2), 51.
  • Graafland, J., & Smid, H. (2004). Reputation, Corporate Social Responsibility and Market Regulation. Tijdschrift voor Economie en Management, 49 (April 2004), 271-308.
  • Habisch, A., Jonker, J., Wegner, M., & Schmidpeter, R. (eds.) (2005). CSR Across Europe. Heidelberg: Springer Verlag, ISBN 3 540-23251-6, pp. 1-413.
  • Hall, P.A., & Gingerich, D.A. (2009). Varieties of Capitalism and Institutional Complementarities in the Political Economy. British Journal of Political Science, 39(3), 449-482.
  • Hall, P.A., & Soskice, D. (2001). Introduction. In: Hall, P.A., & Soskice, D. Varieties of Capitalism: The Institutional Foundations of Comparative Advantage. New York: Oxford University Press, pp. 1-68.
  • Hart, S.L., & Ahuja, G. (1996). Does it pay to be green? An empirical examination of the relationship emission reduction between emission reduction and firm performance. Business Strategy and the Environment, 5(1), 30-37.
  • Hancké, B., Rhodes, M., & Thatcher, M. (2007). Introduction: Beyond Varieties of Capitalism. In B. Hancké, M. Rhodes, & M. Thatcher (Eds.), Beyond varieties of capitalism: conflict, contradiction, and complementarities in the European economy (pp. 3-38). Oxford; New York: Oxford University Press.
  • Hoffmann, J. (2004). Co-ordinated Continental European Market Economies Under Pressure From Globalisation: Germany's "Rhine-land capitalism". German Law Journal, 58(8), 986-1002.
  • Katzenstein, P. (1978). Introduction. Domestic and International Forces and Strategies of Foreign Economic Policy. In Katzenstein, P. (Ed.) Between Power and Plenty: Foreign Economic Policies of Advanced Industrial State (pp. 3-22). Madison, WI: University of Wisconsin Press.
  • Kornai, J. (2010). Hiánygazdaság - többletgazdaság. Tanulmány a piac elméletéről. II. rész Közgazdasági Szemle 57/12, 1021-1044.
  • Lane, D. (2005). Emerging Varieties of Capitalism in Former State Socialist Societies. Competition & Change, 9(3), 227-247.
  • Lane, D. (2007). Post-State Socialism: A Diversity of Capitalism? In: Lane, D. & Myant, M. Varieties of Capitalism in Post-Communist Countries (pp. 40-62). Palgrave Macmillan, Basingstoke.
  • Luly, T. (2012). The Varieties of Capitalism Dichotomy (and Beyond) in Post-Communist States. Vestnik, Issue 11, Retrieved from: http://www.sras.org/the_varieties_of_capitalism_dichotomy_and_beyond_in_postcommunist_states.
  • Matten, D., & Moon, J. (2008). Implicit and Explicit CSR: A conceptual framework for a comparative understanding of corporate social responsibility. Academy of Management Review, 33(2), 404-424.
  • McMenamin, I. (2004). Varieties of Capitalist Democracy: What Difference Does East-Central Europe Make? Journal of Public Policy, 24(3), 259-274.
  • Miles, M.P., & J.G. Covin (2000). Environmental Marketing: A Source of Reputational, Competitive, and Financial Advantage. Journal of Business Ethics, 23, 299-311.
  • Nölke, A., & Vliegenthart, A. (2009). Enlarging the Varieties of Capitalism. The Emergence of Dependent Market Economies in East Central Europe. World Politics, 61(4), 670-702.
  • Papava, V. (2006). Economic Transition to European or Post-Communist Capitalism? EACES Working Paper No. 1. Retrieved from http://www.eaces.net/news/WP-1-06.pdf. downloaded: 11.12.2013.
  • Porter, M., & Van der Linde, C. (1995). Green and competitive. Harvard Business Review September-October, 149-163.
  • Sapir, A. (2006). Globalization and the Reform of European Social Models, (CEPR). Journal of Common Market Studies, 44(2), 369-390.
  • Szabó, K. (2007). Összehasonlító közgazdaságtan. Budapest: Aula kiadó.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171357153

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.