PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | 20 | 127--147
Tytuł artykułu

Regionalne grupy strategiczne jako instrument analizy lokalizacji przedsiębiorstw na przykładzie przemysłu motoryzacyjnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Regional Strategic Groups as an Instrument of Enterprises Localizations' Analysis Basing Upon Motor Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest stworzenie nowego wzorca metodycznego w analizie lokalizacji przedsiębiorstwa na podstawie regionalnych grup strategicznych, stanowiących skupiska regionów do siebie podobnych pod względem atrakcyjności sektora oraz pozycji lub potencjału konkurencyjnego. W toku badań wykazano, że analiza regionalnych grup strategicznych pozwala na zaproponowanie możliwych działań strategicznych zarówno dla regionów, jak i dla zlokalizowanych na ich terenie przedsiębiorstw. W opracowaniu ukazano także możliwości aplikacyjne zaproponowanego narzędzia na przykładzie sektora motoryzacyjnego w ujęciu regionalnym dla Polski. Na podstawie analizy zależności między pozycją konkurencyjną w przemyśle motoryzacyjnym a potencjalną atrakcyjnością polskich województw, za lidera rynku można uznać region śląski. Strategię selektywnej analizy opcji można rekomendować dla województwa wielkopolskiego, natomiast strategię podtrzymywania opartą na selektywnym wzroście dla regionu dolnośląskiego i mazowieckiego. Dla pozostałych badanych województw można zalecić strategię schodzenia z rynku.(abstrakt oryginalny)
EN
This paper points in creating the new methodical formula in enterprises localization analysis basing upon regional strategic groups making up the regions agglomeration with similar features regarding sector attractiveness or position and competitive potential. An analysis of regional groups made during survey allows to propose possible strategic activities both for the regions and the enterprises localized on their areas. Elaboration shows also the applicative opportunities of proposed tool basing on motor sector in regional approach for Poland. Basing upon relationship analysis between competitive position in motor industry and potential attractiveness of Polish regions - the leader is Silesia region. Selective strategy can be recommended for Great Poland region but supporting strategy based on selective growth can be recommended for South Silesia and Mazovia. Market leaving strategy can be recommended for the rest surveyed regions.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
20
Strony
127--147
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Bibliografia
  • Atrakcyjność inwestycyjna a przedsiębiorczość regionalna w Polsce, red. H. Godlewska -Majkowska, Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
  • Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski jako źródło przedsiębiorczych przewag konkurencyjnych, red. H. Godlewska-Majkowska, Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2012.
  • Balcet G., Enrietti A., The Impact of Focused Globalisation in the Italian Automotive Industry, "Journal of Interdisciplinary Economics" 2002, nr 13 (1/3).
  • Biuletyn statystyczny województwa dolnośląskiego II kwartał 2013, US we Wrocławiu, Wrocław 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa łódzkiego IV kwartał 2012 r., US w Łodzi, Łódź luty 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa lubelskiego IV kwartał 2012 r., US w Lublinie, Lublin luty 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa lubuskiego IV kwartał 2012 r., US w Zielonej Górze, Zielona Góra luty 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa mazowieckiego II kwartał 2013 r., US w Warszawie, Warszawa sierpień 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa mazowieckiego III kwartał 2012 r., US w Warszawie, Warszawa grudzień 2012.
  • Biuletyn statystyczny województwa opolskiego II kwartał 2013 r., US w Opolu, Opole sierpień 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa opolskiego III kwartał 2012 r., US w Opolu, Opole listopad 2012.
  • Biuletyn statystyczny województwa podkarpackiego IV kwartał 2012 r., US w Rzeszowie, Rzeszów luty 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa podlaskiego II kwartał 2013 r., US w Białymstoku, Białystok sierpień 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa podlaskiego III kwartał 2012 r., US w Białymstoku, Białystok listopad 2012.
  • Biuletyn statystyczny województwa pomorskiego IV kwartał 2012 r., US w Gdańsku, Gdańsk luty 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa śląskiego IV kwartał 2012 r., US w Katowicach, Katowice luty 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa świętokrzyskiego I kwartał 2013 r., US w Kielcach, Kielce maj 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa świętokrzyskiego III kwartał 2012 r., US w Kielcach, Kielce listopad 2012.
  • Biuletyn statystyczny województwa warmińsko-mazurskiego IV kwartał 2012 r., US w Olsztynie, Olsztyn luty 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa wielkopolskiego IV kwartał 2012 r., US w Poznaniu, Poznań luty 2013.
  • Biuletyn statystyczny województwa zachodniopomorskiego IV kwartał 2012 r., US w Szczecinie, Szczecin marzec 2013.
  • Brzozowski T., Pogorzelski W., Naturalne wartości wskaźników jakości, metoda wagowo- korelacyjna, "Wiadomości Statystyczne GUS" 1992, nr 4.
  • Buckley P.J., Ghauri P.N., Globalisation, economic geography and the strategy of multinational enterprises, "Journal of International Business Studies" 2004, nr 35.
  • Colovic A., Mayrhofer U., Optimising the global value chain: an analysis of the automobile industry, 10th Vaasa Conference on International Business, University of Vaasa, Finland, 23-25 August 2009.
  • Czapliński P., Stawarska A., Przejawy procesu globalizacji w sferze produkcji na przykładzie Scania Production Słupsk SA, "Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG" 2010, nr 16.
  • Dorocki S., Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji, "Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG" 2010, nr 16.
  • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.
  • Global Location Management in the Automotive Supplier Industry. Industrial Markets, KPMG International, Germany, November 2005.
  • Global Location Strategy For Automotive Suppliers, KPMG International, United Kingdom, March 2009.
  • Godlewska-Majkowska H., Komor A., Atrakcyjność regionów dla inwestycji w sektor motoryzacyjny, w: Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski na tle Unii Europejskiej, red. H. Godlewska-Majkowska, Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
  • Godlewska-Majkowska H., Lokalizacja przedsiębiorstw w gospodarce globalnej, Difin, Warszawa 2013.
  • Godlewska-Majkowska H., Potencjał inwestycyjny obszarów wiejskich Polski, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie" 2012, nr 2 (23).
  • Gorynia M., Dzikowska M., Teoretyczne aspekty konkurencyjności przedsiębiorstw - w kierunku koncepcji eklektycznej?, "Gospodarka Narodowa" 2012, nr 4 (248).
  • Innowacyjność jako czynnik wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów w latach 2002-2007, red. H. Godlewska-Majkowska, Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  • Konzernstrategie 2018, www.volkswagenag.com/content/vwcorp/content/de/the_group/ strategy.html (3.03.2014).
  • Lejpras A., Knowledge, Location, and Internationalization: Empirical Evidence for Manufacturing SMEs, "Discussion Papers" 2012, nr 1229, Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, Berlin.
  • Mascarenhas A., Coelho P., Subtil E., Ramos T.B., The role of common local indicators in regional sustainability assessment, "Ecological Indicators" 2010, vol. 10, nr 3, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1470160X09001897 (3.03.2014).
  • McGrath M.E., Bequillard R.B., International manufacturing strategies, w: Managing International Manufacturing, red. K. Ferdows, North-Holland, New York 1989.
  • Meijboom B., Vos B., International manufacturing and location decisions: balancing configuration and co-ordination aspects, "International Journal of Operations & Production Management" 1997, vol. 17, nr 7-8.
  • Merkisz-Guranowska A., Merkisz J., Wybrane aspekty globalizacji w przemyśle motoryzacyjnym, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Budowa Maszyn i Zarządzanie Produkcją 2007, nr 6.
  • Mokaya S.O., Wakhungu B., Gikunda R.M., The Application of McKinsey Matrix in Determination of Route Attractiveness and Resource Allocation in Kenya Airways, "International Journal of Humanities and Social Science" 2012, vol. 2, nr 3.
  • Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2001.
  • Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Rocznik statystyczny przemysłu 2012, GUS, Warszawa 2013.
  • Stankiewicz W., Ekonomika instytucjonalna. Zarys wykładu, Wydawnictwo PWSBiA, Warszawa 2005.
  • Sturgeon T.J., Memedovic O., Van Biesebroeck J., Gereffi G., Globalisation of the automotive industry: main features and trends, "Int. J. Technological Learning, Innovation and Development" 2009, vol. 2, nr 1/2.
  • The Volvo Group Annual Report 2012, http://www.volvocars.com/intl/top/corporate/ volvo-sustainability/reports/pages/default.aspx (3.03.2014).
  • Ленкова О.В., Формирование портфельной стратегии развития нефтеперерабатывающего сегмента внефте-газовомхолдинге, "Вестник Томскогого сударственного университета" 2014, nr 379.
  • www.corporate.man.eu/en/company/man-at-a-glance/strategy/Strategy.html (3.03.2014).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171357703

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.